אישים בפיננסים    חדשות    

סטף ורטהיימר – מבית מלאכה של 20 מ"ר לעסקה עם באפט

סטף ורטהיימר (1926) הוא המייסד של של חברת "ישקר", שנמצאת כיום בבעלות ברקשייר האתוויי של וורן באפט והיא החברה המובילה בעולם לייצור כל חיתוך ממתכת קשה. הוא המייסד גם של טכנולוגיית להבים המחזקת מנועי סילון וקבוצת IMC, מהחברות הגדולות בעולם לייצור כלים לעיבוד שבבי.

ב-2019 דורג במקום השני בין עשירי ישראל על ידי המגזין פורבס. לורטהיימר  גם עבר פוליטי והיה חבר כנסת מטעם ד"ש. ורטהיימר פרש מהלימודים בגיל 16 והחל לעבוד בצלמייה, המוכרת מצלמות ומתקנת אותן. באותה תקופה גם למד אופטיקה.

הוא שימש  כטכנאי ציוד אופטי בחיל האוויר הבריטי. בשירותו בהגנה ובצה"ל עסק בפיתוח כלי נשק שונים. הוא עבד בתעש ובחברה שלימים תהיה רפאל, אך פוטר מהן כי לא היה מהנדס.

את ישקר הקים מהבית שלו בנהריה, שהחל כבית מלאכה לייצור סכינים וחיתוך מתכות, ששיווק בעצמו. עד מהרה בית המלאכה שהיה בגודל 20 מ"ר צמח להיות חברת ישקר, שעסקה בייצור כלי חיתוך למתכת המורכבים במכונות לעיבוד שבבי (כגון מחרטות). זו הייתה החלטה נבונה ומוצרי ישקר הפכו למבוקשים בכל העולם. בהמשך, בשנות השישים אף הוקם מפעל בהולנד של החברה בשם "דוראקרב" שהיה בשיתוף עם חברה אמריקנית.

את טכנולוגיית להבים הקים לאחר ששת הימים לחיזוק וחישול של מנועי הסילון תוך השתתפות במאמץ המלחמתי. אז עוד קראו לו להבי ישקר.  ורטהיימר הוא גם הבעלים של "מאפיית לחמי" שהקימה אשתו בשנות השמונים.

ב-2006 רכשו ממנו וורן באפט וברקשייר התוואי את השליטה בישקר תמורת 4 מיליארד דולר. עסקה זו הפכה אותו לתקופה לאיש העשיר בישראל.

ורטהיימר הוא גם המקים של גוש תפן ואזור התעשייה תפן בגליל המערבי, שלשם עברה גם חברת ישקר. באזור התעשייה הוקם גן תעשייה שמטרתו לקדם חברות יזמיות ליצוא. את מודל זה הרחיב לאזורים נוספים בארץ, בהם תל חי, לבון, עומר ונצרת.

כמו כן היה שותף בהקמת גן ורדים והוא המקים של מגדל תפן. ב־2017 מכרה משפחת באפט את השליטה בחברת סרווטרוניקס לענקית האלקטרוניקה מידאה לפי שווי של 170 מיליון דולר. סרווטרוניקס מתמחה בפיתוח וייצור מערכות בקרה על תהליכי ייצור באמצעות חיישנים.

כיום הרבה מהונו מחולק בין בניו. ורטהיימר עוסק גם ביומזות חינוכיות, בהן הקמת מכינות וקרן ורטהיימר העוסקת בקידום הטכנולוגי בארץ.

 

וורן באפט מממש את IBM

שיטת אלווריון לניפוח רווחים