חדשות    

סקירת מזרחי טפחות: מסתמן כי מדד מרץ יהיה גבוה

מודי שפריר, צילום:Tracy מחברת Paul clarke

מודי שפריר (צילום יחצ)

מעודכן ל-04/2021

האסטרטג הראשי של הבנק: מחירי השכירות צפויים לתרום לעליית המדד ב-0.13% המדד יושפע גם מעלייה חדה במחירי העופות (יתרמו כ- 0.04% למדד) ובמחירי הארוחות במסעדות לאחר פתיחת המשק

מודי שפריר, האסטרטג הראשי של בנק מזרחי-טפחות מפרסם את סקירתו הכלכלית השבועית, ובמסגרתה הוא מתייחס לתחזית המדד ומציין כי ישנו חוסר ודאות אולם להערכתו מדד מרץ יהיה גבוה.

שפריר מנתח כל רכיב ותרומתו הצפויה למדד: לדבריו, "המדד יושפע מעלייה חדה במחירי העופות (יתרמו כ- 0.04% למדד). שאר מחירי המזון (ללא פירות וירקות ובנטרול מחירי העופות) ירדו בחודש מרץ, עקב המבצעים של רשתות השיווק לפני חג הפסח, שיחד עם העלייה החדה במחירי העופות צפויים לקזז את מרבית הירידה. בנוסף, רכיב 'ארוחות מחוץ לבית' שנוטה לעלות בכ- 0.1% מדי חודש, צפוי לעלות בחודש הקרוב בחדות יחסית, עקב עליית מחירים במסעדות לאחר פתיחת המשק, וזאת כתוצאה מעליית מחירי חומרי הגלם. שפריר מסביר כי "אנו צופים כי רכיב זה יעלה את המדד בכ- 0.03%".

שפריר מעריך בסקירה את רכיבי המדד וצופה כי רכיב 'שירותי דיור בבעלות' יעלה בכ- 0.7% (לעומת עלייה עונתית של +1.0%), על רקע העלייה ברכיב בחודש ינואר – כלל רכיב שכר דירה צפוי להעלות את המדד בכ- 0.13%. "רכיב 'אחזקת דירה' צפוי להישאר על כנו ללא שינוי משמעותי, על רקע עליית מחירי הארנונה (נזקפים בהתאם למדד) ועליית רכיב 'שירותי עזרה בבית', ומאידך – ירידה קלה במחירי המים ( מינוס 0.01% למדד) ובמחירי חומרי ניקיון לבית (בשל המבצעים לפני החג).

עוד מפורט בסקירה כי מחירי 'ריהוט וציוד' צפויים לעלות בשיעור חד יחסית של 1% (לעומת עלייה עונתית של כ- 0.2%) ולהעלות את המדד בקרוב ל- 0.04%. העלייה ברכיב צפויה עקב עליית מחירי המזגנים (0.004%+), אך בעיקר בשל עליית מחירי הריהוט, בשל עליית מחירי התובלה הימית וחומרי הגלם, לאחר היציאה מהסגר. סעיף נוסף שבו צפויה עלייה לדברי שפריר הוא מחירי 'הלבשה והנעלה' אמורים לעלות בכ- 4% ו"להעלות את המדד בכ- 0.11% עם סיכון כלפי מעלה".

רכיב 'בריאות' צפוי להוריד את המדד בכ-0.02%-0.03% ,עקב ירידה חדה במחירי טיפולי השיניים ב'כללית פלטיניום' וב'מכבי שלי'. ולעומתו רכיב 'תחבורה ותקשורת' צפוי לעלות בכ-0.8% ולהעלות את המדד בכ-0.15% ,עקב עלייה חדה במחירי הדלקים, זקיפת מחירי טיסות לחו"ל ועליית מחירי השכרת רכב בארץ.