חדשות    

סקירת שווקים שבועית- המשקיעים ממתינים לפרסום תוכנית ההנפקות האג"ח בארה"ב

אמיר כהנוביץ, הכלכלן ראשי של בית ההשקעות אקסלנס מפרסם היום את סקירת השווקים שלו בה הוא מעריך כי לאחר שבוע של תשואות נוטות לירידה אלה שינו כיוון ביום שישי ועלו בחזרה כמעט את כל הדרך. ברקע לעליית התשואות פורסמו נתוני מאקרו חמים בארה"ב, בניהם ירידה במספר דורשי מענקי האבטלה והתחממות אינפלציה מעל הציפיות (נרחיב בהמשך). אך כנראה שאלה לא היו הסיבה העיקרית, כששוק המניות לא התנהג כמו מישהו שצופה התאוששות מוגברת – מדד "הפחד" (VIX) נותר גבוה יחסית, מעל 30 נק'. למעשה גם חברי הפד לא נתנו רמזים לצמצום מוניטרי, להיפך: נשיא שלוחת הפד בדאלאס, רוברט קפלן, התייחס בכנס וירטואלי ביום שישי לתוכנית רכישת האג"ח של הבנק הפדרלי ונשבע להיות סבלני אפילו בכדי לשפוט מתי מוצדק לצמצם את הרכישות "אני לא רוצה לשייך או אפילו לחשוב לשייך לזה מסגרת זמן"

ברקע לעליית התשואות נמצא גם המתנת המשקיעים לפרסום השבוע של תכנית הנפקות האג"ח בארה"ב, המתוכננת לשבוע השני של פברואר. רוב הבנקים להשקעות צופים שהתכנית לא תכלול עדיין הגדלת ההנפקות ביחס לגיוס הקודם, ותסתכם ב-126 מיליארד דולר, אך יש גם שמעריכים שהאוצר יעדיף למלא את הקופה, לקראת העברת תכנית הסיוע הדמוקרטית. אלה שלא צופים הגדלה טוענים שלדמוקרטיים יהיה קשה מאד להעביר חבילת סיוע משמעותית, כשהם אומנם שולטים בסנאט אך ברוב צר, ויספיק מתנגד אחד כדי לגרום לחבילה להצטמצם משמעותית. נזכיר בהקשר הזה שהקפיצת התשואה ל-10 שנים מעל 1% בתחילת החודש הוסברה בעיקר ע"י השגת השליטה של הדמוקרטיים בסנאט (לאחר הזכיה בג'ורג'יה), כך שלסוגיה קיימת כנראה חשיבות.

מעניין לשים לב שעליית התשואות בשישי היתה חריגה גם במתאם הגבוה שלה עם התשואות באירופה ויש אף הטוענים שהאירופאים הם אלה שהובילו אותן. זאת לאחר שחבר מועצת הבנק האירופאי, ה-ECB, גבריאל מכלוף, אמר ביום שישי בראיון לבלומברג שהבנק לא צריך כרגע להוריד את הריבית. הוא אמר את הדברים על רקע פרסום נתוני התוצר באירופה, שתיארו התייצבות:

כלכלת אירופה שרדה את הרבעון הרביעי – ביום שישי פורסמו נתוני צמיחה לרבעון הרביעי באירופה, כשהתמונה הכללית היא של התייצבות יחסית. צרפת, הכלכלה השנייה בגודלה בגוש, התכווצה ב -1.3%, כשהמדינה נכנסה אז לסגר שני, ספרד צמחה בקושי ב-0.4% (מה שלא עזר לה להינצל מהתכווצות שנתית של 11%, להשוואה להתכווצות חזויה של 3-4% בלבד בישראל). גרמניה צמחה ב-0.1%, בתמיכת התאוששות ביצוא. במבט קדימה קשה להיות יותר מדי אופטימיים לגבי אירופה, היא מתקשה לצאת למבצע חיסונים נרחב ולכן צפויה להמשיך להתנהל תחת מגבלות לתקופה ממושכת יחסית.

בישראל, הכנסת צפויה לאשר היום את הגדלת הקנסות על מפירי ההנחיות ולאשר את הארכת הסגר ב-5-7 ימים על רקע התחלואה הגבוהה מנגיף הקורונה. בעוד הסגר ברבעון הרביעי בישראל עבר כנראה ללא פגיעה מהותית בתוצר, הכלכלנים ינסו להבין האם ההחמרות האמורות יחזירו את המשק המקומי להתכווצות ברבעון הראשון.

סביבת האינפלציה בעולם ממשיכה לעלות. מדד ליבת מחירי הצריכה בארה"ב (PCE), עלה בחודש דצמבר בשינוי שנתי של 1.5%, מעל לציפיות ל-1.3%. סקר הצרכנים של אונ' מישיגן לגהי ציפיות האינפלציה לשנה הקרובה עלה ל-3.0%. נזכיר כי להערכתינו העליה בסביבת האינפלציה קשורה ברובה לשיבושים ביצור ובאספקה והתפרצות ביקוש, שברובן יתפוגגו בטווח זמן של שנה, להערכתנו יחד עם האינפלציה.

כלכלת סין מאטה חודש שני ברציפות – לקראת סוף 2020 כלכלת סין נהנתה מהיציאה ממגבלות הקורונה, יחד עם תנופת יצוא אל העולם המשובש. מחירי ההובלה מסין זינקו ומכולות חזרו אליה ריקות. אך נראה ששיא קצב ההתאוששות הזה מאחוריה. בחודשיים האחרונים חברות בסין דיווחו על האטה מחודשת בפעילות, כך לפי סקר מנהלי הרכש הרשמי ההיחלשות מיוחסת לחזרה להגבלות קורונה פנימיות, שעשויות לפגוע בתנועת עובדים, בביקוש הצרכני של ראש השנה הסיני בפברואר (חופשות, מסעדות, פנאי…) ולהתאוששות ביתר העולם. באופן פרדוקסלי התאוששות בעולם עשויה דווקא לפגוע בסין, כשהיא מחזירה את אלטרנטיבות הייצור.

כשמדברים על עליית חובות של מדינות הפרמטריים העיקריים שמעניינים משקיעים הם לאו דווקא גודל החוב אלא אלה שקשורים ביכולת לשרת אותו. בהקשר הזה מעניינת מאד הדמוגרפיה, שתשפיע על נטל החוב היחסי. רוסיה דיווחה בשבוע שעבר על התכווצות האוכלוסייה שלה במעל חצי מיליון איש בשנת 2020, גם על רקע נגיף הקורונה.

 סקירת המאקרו השבועית של לאומי- ההכרזה של הבנק האירופי המרכזי היא בעיקר מהלך סמלי

סקירת מקרו שבועית- העלייה המתונה במדד שירותי דיור משקפת חולשה משמעותית בצד הביקוש