חדשות    

עיריית תל אביב מחייבת יזמים לעבוד עם שמאים במחיר הגבוה ממחיר השוק

עיריית תל אביב

כאשר ביקשו היזמים לקבל הצעות מחיר מאותם שלושה משרדים, גילו כי אלה גבוהות בהרבה מהצעות מחיר שקיבלו משמאים מתחרים

באגף התכנון של עיריית תל אביב מחויבים יזמים לעבוד אך ורק עם שמאים מתוך רשימה מצומצמת שמוכתבת על ידי העירייה, ובתעריפים גבוהים משמעותית מתעריפי השוק. כך נובע משרשרת התכתבויות דואר אלקטרוני בין יזמי פרויקט פינוי־בינוי בצפון תל אביב ובין פקידי עיריית תל אביב. עיריית תל אביב אמרה שתבדוק את הנושא.

התגובה שקיבלו: התעלמות מתוכנית שכבר הוכנה על ידיהם, וחיובם להכינה מחדש על חשבונם, באמצעות אחד מתוך רשימה של שלושה משרדים, שמסרה להם העירייה.

כאשר ביקשו לקבל הצעות מחיר מאותם שלושה משרדים, גילו כי אלה גבוהות בהרבה מהצעות מחיר שקיבלו משמאים מתחרים, שאינם כלולים ברשימה המצומצמת של העירייה.

העימות של עיריית תל אביב וחברת העיר החדשה, הוא המקרה הראשון שנחשף להתנהלות כזו מצד רשות מקומית.  הפרויקט המדובר, מגדלי אפקה שמו, מקודם בשנים האחרונות על ידי העיר החדשה שבבעלות דרור הלוי בשטח בן כ־16 דונם, בתחום הרחובות מבצע קדש, קהילת קייב, קהילת פוזנא וקהילת ריגה בשכונת נאות אפקה. בשטח זה מאפשרת התוכנית לבנות 378 דירות ושטחי מסחר בהיקף של 700 מ"ר, במקום 136 דירות קיימות.

את רשימת שלושת השמאים חשף מנהל תחום המקרקעין באגף התכנון בעירייה במענה לפניית אדריכלית הפרויקט. שלושת השמאים הם משרד דנוס־להט שבו שותף יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר אוהד דנוס, משרד אברהם ויונתן לוי, והשמאי זאב כהן. עוד הוסיף ארצי כי השמאי שייבחר וימומן על ידי היזם יחתום על התחייבות כלפי העירייה לפיקוח ולהנחיות על ידה.

תגובת היזמים להצעות המחיר של השמאים מטעם העירייה: "הופתענו מאוד מהדרישה לבצע את העבודה רק על ידי שלושה שמאים פרטיים הנקובים במייל ששלחת", כתב שאול רגב מהנהלת החברה, "עולה מן הדרישה כי רבים מבכירי השמאים במדינה לא רשאים לבצע את העבודה, דבר המותיר את היזמים מול טבלת מחירים גבוהה במיוחד ללא כל אפשרות לתחרות. זה מצב לא מתקבל על הדעת הן בדיני התחרות והן בהתנהלות של רשות ציבורית".

עוד הוסיפו כי תוכנית הפרויקט מקודמת מספר שנים בליווי משרד השמאים פז כלכלה בבעלות השמאית דניאלה פז, "שמאית מהבכירים והמוכרים ביותר, שמשמשת גם כיועצת למשרדי ממשלה, ועדות תכנון, בנקים ועיריית תל אביב בפרט". לדבריהם טבלת האיזון והחלוקה בעריכת פז כלכלה כבר שולמה. "היענות לדרישתך המפתיעה בשלב זה, תגרור לבזבוז זמן נוסף ועלויות גבוהות ונוספות, הן בשל עבודה כפולה ומיותרת, והן בשל תמחור הגבוה באופן יוצא דופן".

הצעות מחיר מטעם שמאי העירייה היו  250 אלף שקל  ממשרד דנוס־להט, והצעה נוספת לאותה עבודה עבור 70 אלף שקל ממשרד אברהם ויונתן כהן, וזאת רק בכפוף לכך שיוכלו להשתמש בתשתית שכבר נעשתה על ידי פז כלכלה. אלא שבידי העיר החדשה הצעות לביצוע עבור 20 אלף שקל. ההצעות שקיבלה החברה היו גבוהות בעשרות ואף מאות אלפי שקלים מהצעות מחיר של שמאים שלא נכללו ברשימות העירייה.

עוד טענו היזמים,  כי ישנם 99 שמאים המוסמכים לעבוד עם העירייה, כך שההתעקשות של העירייה על שלושת המשרדים שהוצעו על ידה אינה מובנת.

בסופו של דבר,  בעקבות מכתב התראה מטעם עורך דינם של היזמים נאותה העירייה להרחיב את הרשימה ל־9 משרדי שמאים אפשריים. אולם גם לאחר הרחבה זו טענה החברה כי מחירי השמאים המוצעים עדיין יקרים משמעותית ממחירי השוק. "ההצעות משקפות מחיר של כ 300% עד 1,600% מעל מחיר השוק, כלומר 250,000-50,000 שקל כאשר מחיר השוק הוא כ־20,000-15,000 שקל", נטען.

עיריית תל אביב־יפו  מסרה כי "הנושא הועבר לבדיקת הגורמים המקצועיים לצורך בירור הסוגיה. מכל מקום יובהר כי בכל הנוגע לתוכניות המצויות בסמכות הוועדה המקומית ומוגשות על ידי יזם פרטי ואינן בהסכמת כל הבעלים בתוכנית, הוועדה המקומית מחויבת להגנה ולשמירה של זכויותיהם של כל בעלי המקרקעין בתחום התוכנית, גם אלו אשר אינם בין יזמיה, ובהתאם דורשת העסקת שמאים המצויים בהסכם עם העירייה".

בתגובה להצעת המחיר היקרה שהוציא משרדו הגיב יו"ר לשכת השמאים לשעבר אוהד דנוס: "מדובר בשומה מורכבת שאיני בטוח שכל שאר מגישי ההצעות הבינו עד כמה. הצעת המחיר שהגשנו ראויה להיקף העבודה הנדרש ולשווי הפרויקט כולו. עיריית תל אביב דווקא נוהגת בצורה הוגנת כשהיא מאשרת התמחרות בין שלושה משרדים, בעוד שוועדות מקומיות אחרות כופות לעתים שמאי בודד".

רוכשים קרקע חקלאית? המוכרים חייבים לספק לכם הערכת שמאי

לשכת השמאים – מחירי הדירות עלו ב-9% בשנה; ירידה של 10% ברכישת דירות בספטמבר