חינוך פיננסי    

עקרונות החיסכון לנוער

מעודכן ל-01/2020

גיל הנעורים זה הזמן שבו אנחנו צורכים יותר, מתחילים לעבוד את העבודה הראשונה. הרבה פעמים כדי להרשים או להיות חלק מקבוצה נוציא על דברים שאנחנו לא צריכים. זה גם הזמן שבו הרבה פעמים לא חושבים על העתיד, אבל מי שמעוניין לבצע רכישה גדולה זה בדיוק הזמן שלו להתחיל לחסוך, כשההוצאות עדיין לא גדולות כל כך. חיסכון נועד גם להוצאות לא צפויות ולמקרה של איבוד הכנסה.

איך מוגדר חיסכון

חיסכון הוא החלק של ההכנסה שאינו מיועד למטרות מיידיות כמו צרכנות, חשבונות, החזרי הלוואות ובילויים אלא עבור העתיד הרחוק יותר. זה יכול להיות חיסכון לזמן קצר, חיסכון לטווח ארוך, תלוי ברכישה שנרצה לבצע.חיסכון להופעה או לטיסה לחו"ל יהיה קצר יותר מחיסכון  לרכב או לדירה.

חיסכון לא חייב להיות בבנק, הוא יכול להיות בקופה או בבית בכספת  אלא שחיסון בבנק או בקופת גמל מבטיח לכם תשואות וריבית על החיסכון. כך למשל אם כרגע הקופה שלכם ריקה, אבל יש לכם הכנסה מעבודה ודמיכ יס של 1,000 שקל יחדיו, בשקלול ההוצאות תוך קצת יותר משלושה חדשים תוכלו לקנות את המחשב שרציתם ב-3,000 שקל.

שלושת הצעדים לקביעת חיסכון

 

  1. קביעת יעד, מה מטרת החיסכון. הגדרת היעד תעזור להימנע מבזבוזים מיותרים
  2. כמה לחסוך, הסכום שאותו קבעתם לחסוך הוא הסכום שיעמוד בצד ולא יתאפשר לקניות שוטפות ויש להביא זאת בחשבון.
  3. איפה לחסוך?היום יש תוכניות ומסלולי חיסכון רבים, בין אם בבנקים, בחברות הביטוח, בבתי ההשקעות ועוד. בררו את היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם וכן השוו מחירים.

סוגי חיסכון

יש כמה סוגי חיסכון,חלק בנקאיים כמו פק"מ,חיסכון לטווח קצר בריבית נמוכה, או תוכניות חיסכון שבהן הכסף סגור לתקופה ארוכה והריבית גבוהה יותר. אפשרות חוץ בנקאית היא קופת גמל שבה גם אפשר לחסוך לתקופה ארוכה וגם למשוך את הכסף בעת הצורך. בבחירת החיסכון נבדוק מה גובה הריבית, מה העמלות או דמי הניהול, מה המיסוי על הרווח ומה התשואות הצפויות לנו .לבני נוער כדאי גם לצד  חיסכון לרכישה עתידית לחסוך לטווח הארוך יותר, אפילו עד גיל הפנסיה. כך יהיה להם יותר כסף בגיל זה ואף זה זמן טוב להשקיע באפיקים עם סיכון גבוה ועם תשואה רבה יותר המתאימים לטווח הארוך

תוכנית ";אח ממשיך";: המסלול שבחרתם ב";חיסכון לכל ילד"; יחול גם על האחים שיצטרפו למשפחה.