חדשות    

עשיתם הסכם מקרקעין בע"פ לפני שלושים שנה? יכול להיות שבית המשפט יאשר

על פי חוק, הסכם בע"פ במקרקעין אינו תקף, עם זאת מצאו השופטים אינדיקציות לקיומו ואישרו את ההסכם בשם "זעקת ההגינות"

עסקת מקרקעין  שנחתמה בעל-פה ולא דווחה בזמן אמת לרשות המסים אושרה על ידי בית המשפט. לרוב בתי המשפט והחוק לא מכירים בעסקאות מקרקעין שאינן בכתב. מה קרה הפעם?

הסיפור הוא על מגרש בגבעת שמואל  שבו שני גיסים ניהלו עשרות שנים אטליז. כשנרכש המגרש נרשמו בו הזכויות בלשכת רישום המקרקעין על-שמם, בחלקים שווים. כמה שנים לאחר מכן אחד מהם רכש את חלקו תמורת תשלום במזומן. אך לא נחתם חוזה בכתב למכירת חצי המגרש, והעסקה לא דווחה לרשויות המס. וכן לא שונו הזכויות בטאבו.

משפחת הרוכש התנגדה לרישום ההערה ולהעברת החלק במתנה, ולכן פנתה לבית המשפט, בבקשה לקבלת צו הצהרתי כי המגרש בשלמותו, יחד עם הבתים הבנויים עליו, הם בבעלות עיזבון המנוח בעקבות העסקה בעל פה.

הנתבעים הגישו תביעה נגדית ובה דרישה לחייב את התובעים בתשלום דמי שימוש בסך של כ-2 מיליון שקל, לצד העברת בעלות מחצית מן הבתים שנבנו על המגרש.

השופט אישר את תוקפה של עסקת המקרקעין בע"פ בשם "זעקת ההגינות", למרות שהעסקה נעשתה בעל-פה ואינה עומדת בדרישת הכתב הקבועה בהוראות סעיף 8 לחוק המקרקעין, הקובעות כי "התחייבות לעשות עסקה במקרקעין טעונה מסמך בכתב".

על רקע פסק הדין הגישו התנבעים הראשוניים ערעור, וטענו כי אין אפילו ראיה אחת בכתב המעידה על כך שהעסקה אכן בוצעה בעל פה, ואפילו לא דווחה למיסוי מקרקעין. בית המשפט העליון דחה כאמור את הערעור וקבע כי "בית המשפט המחוזי מונה שורה ארוכה של אינדיקציות שהמשקל המצרפי שלהן מבסס היטב את התוצאה שאליה הגיע ואת מסקנתו בדבר זעקת ההגינות, שבנסיבות המקרה גוברת מכוח עקרונות ההשתק ותום-הלב על היעדר מסמך בכתב", נכתב.

האינדיקציות שעליהן דיברו השופטים הן שלושה בתים עשמשמשים זה עשרות שנים את יורשי המנוח, ושאלה היו בחזקתם הבלעדית לפני הקמת הבתים – ולכן אין מקום להתערב בממצאים העובדתיים שקבע בית המשפט המחוזי.

מכאן חויבו המערערים לשאת בהוצאות המשיבים בסך 35 אלף שקל, נוסף על הסכומים שנפסקו על-ידי בית המשפט המחוזי.

עסקת מקרקעין בעל פה – מה אומר החוק

כאמור סעיף 8 לחוק המקרקעין קובע כי התחייבות לעשות עסקה במקרקעין טעונה מסמך בכתב.

כלומר עסקת מקרקעין – בין אם מכירת או רכישת דירה, מגרש, שכירות, זיקת הנאה וכיוצ”ב חייבת להיעשות בכתב על גבי נייר שעליו חותמים בדרך כלל שני הצדדים לעסקה. דרישת הכתב היא מהותית ובלי מסמך בכתב לא קיימת התחייבות לעשיית עסקה במקרקעין.

גם לחיצת יד, סיכום בעל פה, אפילו הקלטה של התחייבויות בעל פה בקשר עם עסקה במקרקעין, חסרות לרוב כל הוכחה משפטית מחייבת בלי מסמך בכתב.

אבל  מסמך בכתב אינו בהכרח מסמך אשר נערך על ידי עורך דין המתמחה במקרקעין . עם זאת, כפי שראינו במקרה זה, אם יש אינדיקציות שעל פיהן יסיקו השופטים שאכן התקיים הסכם בעל פה, אין מניעה לאשרו.

חוק מיסוי מקרקעין – פטורים ומקדמות למס שבח ומס רכישה

פסיקה תקדימית: בעלי דירה יד שנייה יפוצו על אי רישום בטאבו