חדשות    

פחות גברים מסיימים תארים

מספר הגברים בישראל הלומדים לתואר ראשון במוסדות להשכלה כבר הגיע לפחות ממחצית והגיע בשנה היוצאת לשפל של 42% לעומת 58% סטודנטיות. לא מדובר רק ביחס לנשים אלא מספר הסטודנטים הגברים ירד בכללותו.

מדובר בירידה מתמשכת, ב-2010 למדו במוסדות להשכלה גבוהה יותר ממאה אלף  סטודנטים גברים לתואר ראשון, ב־2019 קטן מספרם ל־96,700, ירידה של 4%. אצל הנשים לעומת זאת חלה עלייה של 14%.

הסיבות: קידום חרדיות וערביות, קורסים ממוקדים ותארים שנשים מעדיפות

אם מחפשים סיבה, אחת מהן היא  הריבוי הטבעי הגבוה של החרדים והערבים שבגינו אלו מקבלים גם ייצוג באוניברסיטה, לצד מלגות ותמיכה כלכלית. בשתיהן יש ייצוג הרבה יותר גדול לנשים. מנתוני המועצה להשכלה גבוהה עולה ששני שלישים מהסטודנטים הערבים בישראל הן סטודנטיות. גברים ערבים צעירים יוצאים ללמוד בחו"ל וברשות הפלסטינית, ואילו גברים חרדים מעדיפים את הכולל או הישיבה. כ־78% ממקבלי התארים החרדיים בשנים 2017-2011 הן נשים. גם נשים במגזר החרדי לומדות את מקצועות הליבה כמו מתמיטיקה ואנגלית, להבדיל מגברים.

גם התחומים שאליהם פונות הנשים דורשים ידע אקדמי. בין התחומים הוראה ועבודה סוציאלית. בעוד גברים מעדיפים קורסים קצרים וממוקדים בתחומים טכנולוגיים או אחרים. גם ככל שהאוכלוסייה חלשה יותר,  כך פחות גברים ילמדו לתואר אקדמי.

אבל הסיבה המרכזית היא שיותר ויותר רואים שתואר כבר אינו מהווה שום יתרון  במציאת עבודה או בשכר גבוה, עקב  המספר הגבוה של אקדמאים בישראל. הגברים, שעדיין המפרנסים העיקריים, מעדיפים, לפנות לתעודה ולרכישת ניסיון במסלול קצר יותר שלעיתים גם יקר הרבה פחות.

הציונים של הבנים

נראה כי סיבה נוספת טמונה בהישגים של בנות כבר בגיל הבגרות ובתיכון. שיעור הבנות המסיימות עם תעודת בגרות גבוה כבר כמה שנים יותר משיעור הבנים, כך שקל להן יותר להתקבל לתואר אקדמי.

על פי דו"ח מצב המדינה 2018 של מרכז טאוב 60% מהנשים היהודיות הלא חרדיות שסיימו תיכון ב־2013 היו זכאיות לבגרות שעומדת בדרישות סף אקדמיות לעומת 49% בלבד מהגברים. גברים מהווים היום רק 30% מהסטודנטים לאדריכלות, ביולוגיה ומדעי החברה ורק 40% מהסטודנטים למנהל עסקים, פיסיקה ואפילו רפואה. במשפטים הם מהווים 46%. לעומת זאת במקצועות ההייטק הם עדיין שומרים על יתרון מוחץ.

מה התארים הכי משתלמים ששווים את ההשקעה