פיקדונות מובנים    

פיקדון מובנה על קוקה קולה

בנק לאומי מציע ללקוחותיו פיקדון מובנה (סטרקצ'ר) על מניית קוקה קולה (KO ) לשלוש שנים. עד עלייה של 41% (לא כולל) זכאים המשקיעים בפיקדון המובנה להשתתף ב-100%  מעליית מניית קוקה קולה; ואם המנייה תעלה בשיעעור של 41% ומעלה (לכל תקופת הפיקדון) המשקיעים יקבלו ריבית של 6% לכל תקופת הפיקדון.

כן, זה קצת אבסודרד, אבל ככה זה במכשירים הפיננסים האלו – עד עלייה בשיעור מסויים, המשקיעים מרוויחים, למעלה מכך, הם דווקא מפסידים; ובמילים שפוטות – הם מעוניינים בעליית מחיר המניה אבל עד גבול מסוים, שמאחוריו כבר התשואה על ההשקעה יורדת.

חברת קוקה קולה (נכון לא צריך להציג, ובכל זאת) מייצרת משווקות ומפיצה שתיה קלה, תרכיזים ומיצים לגופים וחברות קמעונאיות ברחבי העולם. החברה נחשבת לגדולה בתחומה.

הפיקדון המותנה כפוף ומותנה בתנאים נוספים שמפורטים כאן

ומה זה בכלל פיקדון מובנה, ובמה הוא שונה מפיקדון רגיל? כתבנו כאן את המדריך לפיקדון מובנה, ועל רגל אחת הנה עיקריו –  בפיקדון מובנה (סטרקצ'ר) ברוב הגדול של המקרים מובטחת קרן ההשקעה, כשבנוסף המשקיעים עשויים לזכות בתשואה שמותנית בקיומם של תנאים מסוימים (בדרך כלל תשואה של נכס הבסיס).  לכאורה זה נשמע מפתה – המשקיעים מקבלים סכום מסוים ולא יכולים לכאורה להפסיד. אבל, זה נכון חלקית; אמנם המשקיעים בפיקדון המובנה (סטרקצ'ר) מקבלים במקרה של התרחיש הפסימי  (ומיד נגיע לתרחיש האופטימי) את קרן ההשקעה, אבל זאת קרן ההשקעה הנומינלית. מאז ההפקדה המקורית עברו כמה שנים (הפיקדונות המובנים הם לתקופות שונות, כשרובם, בין שנה לשלוש שנים).

המשמעות בקבלת הקרן הנומינלית, היא הפסד של תשואה אלטרנטיבית; הפסד ריאלי, וההפסד הזה שתלוי בשיעור האינפלציה עשוי להיות משמעותי – נניח לדוגמה שהאינפלציה היא 3% בשנה (על פי המתווה של בנק ישראל) והשקענו בפיקדון מובנה לשלוש שנים שבו לא התממש התרחיש האופטימי (כלומר, לא קיבלנו מענק של תשואה); אנחנו נקבל את ההפקדה המקורית הנומינלית (קרן ההשקעה הנומינלית) המבטאת  הפסד ריאלי של כ-9% (בקירוב); וזה ההפסד הכלכלי האמיתי בהשקעה הזו.

עדיין, זה לא מצביע על כך שהפיקדונות המובנים לא יכולים להיות השקעה לגיטימית ואטרקטיבית. זה רק אומר שצריך להבין שההבטחה  שמדברים עליה על הגבלת הפסד היא נכונה חלקית, צריך כבר בשלב ההפקדה לשקלל את התרחיש הפסימי ולהבין שאפשר להפסיד על ההשקעה (כתלות  במספר השנים של הפיקדון).