מדריכי דירה ומשכנתא    משפט    

פסיקה: בבניין בלי היתר לא תאושר תוספת תמ"א

בית משפט; צילום דוברות

גם אתם גרים בבניין שנבנה בשנות השבעים ללא אישור, שלא באשמתכם, לא תאושר לכם תמ"א 38.

כך גילו דיירים ברמת השרון לאחר עתירה של יזם שביקש לקדם תמ"א 38 במסלול של הריסה ובנייה בשם הדיירים. אלא שהבניין, בן שלוש קומות ותשע דירות, נבנה בשנות השבעים ללא היתר.

לפני כשנתיים הוגשה לוועדה המקומית בקשת היתר להרוס את הבניין ולבנות במקומו בניין בן שש קומות ו־24 דירות. הוועדה דחתה את הבקשה משום שאין להתיר תוספת זכויות בנייה לבניין שנבנה ללא היתר כדין; ועדת העררים דחתה את הערר שהוגש לה, ביהמ"ש המחוזי בתל אביב דחה את העתירה שהוגש לו, ולבסוף העליון דחה את העתירה.

היזם לעומת זאת טען כי הקבלן שבנה את הבניין שילם את כל האגרות וההיטלים, והעירייה  אף איפשרה את חיבורו לחשמל, את אכלוסו ואת רישומו כבית משותף. והוא אף קיבל היתרים נוספים.

לפי הוועדה המקומית וועדת הערר  דיירי הבניין לא פעלו להוצאת ההיתר בפועל. עוד נטען כי ייווצר תקדים לגבי בניינים דומים. העליון תמך פה אחד בעמדת הוועדה המקומית וועדת הערר.

עו"ד עמית נסים, שותף במשרד עו"ד מינצר־כרמון, נסים, המתמחה בהתחדשות עירונית, אמר: "בכל אותן שנים הבעלים לא ניסו לקבל היתר בנייה כדין, ופסק הדין מחדד את המסר שלפיו תמ"א 38 לא יכולה להלבין עבריינות בנייה".

מעניין לציין כי ברמה הארצית –  אולי בניין לא יכול לקבל היתר, אך תוכנית מתאר לעיר שלמה כן. כך הכשירה תוכנית בנייה והתחדשות עירונית ל בבית שמש בניינים שאין להם היתר בנייה. אז תלוי מי המבקש.

שכונת נווה גולן, תתחדשי, קיבלת היתר בנייה לתמ"א 38

להכשיר את השרץ? הוועדה המחוזית אישרה עבירות בנייה בבית שמש