חדשות    שוק ההון    

פרשקובסקי: הרעה בפעילות הרבעון השלישי; התעוררות בנובמבר


אפריקה מגורים, דוניץ ועכשיו גם פרשקובסקי מדווחת על הרעה בפעילות ברבעון השלישי של השנה. פרשקובסקי שחקנית בינונית בשוק הדירות למגורים מדגישה את שינוי האווירה  בשוק הדירות למגורים החל מאמצע השנה, אם כי בנובמבר מבחינה החברה בהתעוררות מסוימת. "החל מהרבעון השני של שנת 2011 החל שינוי אווירה בשוק הנדל"ן", מעדכנים מנהלי פרשקובסקי בדוח הדירקטוריון ברבעון השלישי של 2011, "שינוי זה החל עם התגברות מעורבות הממשלה בשוק הנדל"ן למגורים במספר היבטים.

"הראשון – מתן תמריצים להתחלה ולסיום פרויקטים לבניה למגורים.  השני –  הגדלת היצע הקרקעות על ידי קיצור ההליכים הבירוקרטים הנדרשים. השלישי –  הקשחת המדיניות בכל הנוגע למתן משכנתאות לרוכשים. ההיבט הרביעי – סבסוד מחירי דירות לקבלנים ולזוגות צעירים בגין רכישת דירה ראשונה באזורי עדיפות".

ההיבט החמישי להערכת מנהלי פרשקובסקי,  – "שינויים במיסוי עסקאות נדל"ן  וכן שינוי האווירה שהתגבר בחודש יולי האחרון עם התחלת המחאה החברתית הארצית אשר חרטה על דגלה את המלחמה בנושא הדיור בישראל בכלל ואת המאבק בהאמרת מחירי הנדל"ן למגורים בפרט. שינוי האווירה כאמור בא לידי ביטוי בעצירת העלייה במחירי הדירות ובירידה בקצב מכירת דירות בחודשים ספטמבר ואוקטובר 2011 . יחד עם זאת, נראה כי החל מחודש נובמבר 2011 נרשמת התעוררות מסוימת, אך עדיין אין בידי החברה את הכליםלהעריך כי קצב המכירות יחזור לקצב ממנו נהנתה החברה טרם שינוי המגמה".

וגם בדוחות פרשקובסקי ניתן להיווכח שהשטח רחוק מאוד מהדוחות הכספיים. בשטח כאמור היתה ברבעון השלישי ירידה בהיקף הפעילות, אבל בדוחות דווקא רואים לכאורה גידול בפעילות – ההכנסות ברבעון השלישי הסתכמו ב-61 מיליון שקל לעומת 38 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הסתירה הזו נעלמת כאשר מבינים שעל פי החשבונאות מכירים בהכנסות רק לאחר שמשלימים את הבניין ומוסרים את הדירה. השלב של המסירה הוא בדרך כלל כמה חודשים טובים ואפילו רבעונים אחרי עסקת המכירה, כלומר כמה רבעונים אחרי שהעסקה נחתמת בשטח. מכאן שאין חפיפה בין ההכנסות בדוחות למכירות בשטח, למעשה הדוחות מבטאים מצב שהיה לפני מספר רבעונים. ההכנסות של פרשקובסקי בדוחות מבטאים את המכירות בשטח לפני שניים שלושה רבעונים ואפילו מעבר לכך. את הירידה בפעילות ברבעון השלישי (הירידה במכירות בשטח) נראה ככל הנראה בדוחות שיתפרסמו בעוד שניים שלושה רבעונים ואולי מעבר לכך.