מיסים    

קיבלתם אופציות בזמן רילוקיישן? מס הכנסה רוצה תשלום גם על הזמן שהייתם בחו"ל

רשות  המס פרסמה הוראה אשר נועדה לסתום פירצת מס אשר נוצלה לטענתה על ידי חלק מהעובדים בחברות הייטק אשר קיבלו אופציות בזמן רילוקיישן.

עד היום היה מקובל שעובד, פטור ממס בישראל לאחר חזרתו לישראל ביחס להכנסה מאופציות שהוקצו לו בחו"ל, ומומשו לאחר חזרתו, וזאת בגין חלק התקופה ששהה בחו"ל. בהחלטה החדשה נקבע כי אופציות שהתקבלו בחו"ל בידי תושב חוץ, שחזר לישראל, יהיו חייבות במס מלא בישראל, גם אם כל תקופת ההבשלה והזכאות לאופציות הייתה בחו"ל.

לטענת רשות המיסים, עובדים אשר שהו בחול מספר שנים לצורך רילוקיישן מטעם העבודה, קיבלו פטור יחסי על המס שהיו צריכים לשלם, תוך ניצול החוק על פיו רק תושבי ישראל נדרשים לשלם מס בישראל, ולכן כשאדם עושה רילוקיישן ומשלם את המיסים במדינה אחרת, הוא פטור ממס בארץ.

כך למשל אדם שקיבל שעשה רילוקיישן במשך שנתיים וקיבל במהלכן אופציות אשר יממש רק לאחר חזרתו לארץ, משלם מס רק על שלש שנים מתוך החמש.

ההערכה של רשות המיסים היא כי במרבית המיקרים, עובדים אשר יצאו מהארץ למשך מספר שנים, לא שילמו בפועל מס על האופציות במדינה בה שהו, מאחר שלאחר שובם לארץ הם כבר לא נמצאים במאגר החייבים במס באותה המדינה. כך בעצם נוצר מצב שעל שנים אלו לא שילמו העובדים באף מדינה.

ההחלטה של רשות המיסים, המבוססת על האמנה הבינלאומית שלפיה עובדים אשר שהו ברילוקיישן נדרשים לשלם מס מלא בארץ. במידה ושילמו מס במדיה בה שהו, יצטרכו להגיש בקשה לקבלת החזר.

עובדים נדרשים לשלם מס בדרך כלל במקרה שהחברה בה הם עובדים נמכרת לחברה זרה ואז עוברים העובדים לעבוד בחברה הזרה על מנת לסייע בהטמעה וכן במקרים בהן מקימות חברות מערכי שיווק בחו"ל.

מבקרי ההוראה טוענים עי היא מהווה שינוי מהותי לעומת החלטות קודמות באותו עניין וכי מדובר למעשה בתוספת של עשרות אחוזים למס ששילמו העובדים עד עתה.