מיסים    

קניתם דירה בקבוצת רכישה, תשלמו היטל השבחה?

קניתם דירה בקבוצת רכישה, מה עם היטל השבחה? חברי הוועדה בירושלים קבעו לראשונה כי זכאות חברי הקבוצה לפטור מהיטל ההשבחה תלויה בסוג הקבוצה ומאפייניה. אם חברי הקבוצה  חתומים על הסכם שיתוף, ופעילותה מנוהלת על ידי גורם מאורגן היא נחשבת ל"יחידה כלכלית אחת" ולכן חבריה לא זכאים לפטור לפי החוק.

סלע המחלוקת היה בניין של חמש יחידות דיור בשכונת רוממה בירושלים, שנמכרו ב-ל-15 רוכשים, ולאחר מכן הקימו בעלי הדירות קבוצת רכישה במטרה להרוס את הבניין הקיים ולבנות במקומו בניין חדש עם 20 יחידות דיור.. לאחר קבלת  אישור תוכנית הבנייה והבקשה להיתר נשלחו שומות היטל השבחה.

ועדת הערער נדרשה להחלטה והבהירה  כי עדיין אין חוק או פסיקה מנחה ספציפית בנוגע לקבוצות רכישה.   אבל כשיש בעלי זכויות משותפים במקרקעין  נפסק שהזכאות לפטור נובעת מהשאלה אם בעלי הזכויות הבונים נחשבים ל"יחידה כלכלית אחת" שזכאית לכל היותר לפטור אחד או שהם אינם קשורים זה לזה ולכן כל בעל זכויות זכאי ליהנות מהפטור שתכליתו לאפשר לכל אזרח לשפר את תנאי הדיור שלו.

הוועדה קבעה שהשאלה האם מדובר ביחידה כלכלית אחת או לא תלויה במאפייניה. אם מדובר במספר קטן של חברים שבונה מעט יחידות דיור, אפשר לפרש זאת כיחידה נפרדת. אבל בקבוצה גדולה שחבריה חתומים על הסכמי שיתוף ויש להם גורם מארגן שמנהל את הפרויקט – זו יחידה כלכלית אחת.

עוד נקבע שמאחר שהתנהלות של קבוצה כזו מזכירה "מפעל יזמי" או פרויקט של חברת בנייה התארגנות חברית אינם זכאים לפטור כלל. זאת, כיוון שהמחוקק לא העניק את הפטור לקבלנים שעוסקים בבנייה רוויה אלא לאנשים פרטים שיש להם דירה והם מעוניינים לשדרג אותה.

גרים בצפון הישן? העירייה דורשת היטל השבחה, אפילו אם תוכנית הרובעים פוגעת בשווי

היטל השבחה על דירות בתל אביב

בית המשפט העליון – הפטור מתשלום היטל השבחה תופס גם על ממ"דים בבניה חדשה