חדשות    

קרובים לכסף: עלות השכר החודשית של עובדי הבנקים – 33 אלף שקל

חשבון בנק, קרדיט: shutterstock
מעודכן ל-04/2021

הקורונה הכלכלית כמעט שלא השפיעה עליהם:  השכר החודשי הממוצע לעובד בבנק עמד ב-2020 על כ-22 אלף שקל ולמרות שהרוב נאלצו לוותר על הבונוס, חלקם זכו למענק מיוחד – כך התגברה המערכת הבנקאית על משבר הקורונה

משבר הקורונה פגע קשות בנתחים משמעותיים משוק העבודה, רבים נאלצו לוותר על משרותיהם, אחרים ספגו הרעה בתנאים ובשכר, אך היו גם מי שהצליחו לשמור על יציבות תעסוקתית והכנסותיהם לא נפגעו. כאלה הם עובדי המערכת הבנקאית – שלמרות ירידה של כ־30% ברווחי הבנקים בשנת 2020, לא הרגישו מקרוב את נחת זרועה של הקורונה הכלכלית.

הסעיף היחיד שנפגע בשכר העובדים הוא הבונוס שעליו נאלצו לוותר השנה ברוב הבנקים (מלבד במזרחי-טפחות) וזאת בשל הירידה ברווחים בשנה שעברה. בבנק הפועלים אמנם לא חולק בונוס, אך עובדי הסניפים שהמשיכו לעבוד כרגיל בתקופת המשבר קיבלו מענק מיוחד בסך 2000 שקל.

עלות השכר הממוצעת ב־2020 לעובד עמדה על 33.5 אלף שקל בחודש, ירידה של 3.7% לעומת 2019, הנובעת מהירידה בבונוס. עלות השכר הממוצעת הגבוהה ביותר הייתה בבנק הפועלים עם 35.3 אלף שקל. אחריה עומד הבנק הבינלאומי עם עלות שכר של 33.2 אלף שקל. עלות השכר הנמוכה ביותר נרשמה בדיסקונט – שם השתכר כל עובד 32 אלף שקל לחודש בממוצע. בלאומי  עלות השכר הממוצעת עמדה אשתקד על 33.1 אלף שקל, אולם חישוב זה אינו כולל פנסיה תקציבית בעלות של 450 מיליון שקל בשנה.

על פי נתוני הבנקים, שכר הברוטו ששולם לעובדים בפועל עמד על 21.8 אלף שקל בממוצע, ירידה של 5.2% לעומת 2019. מדובר בשכר כפול כמעט מהשכר הממוצע במשק.

התייעלות ופיטורים

בשנים האחרונות עברה המערכת הבנקאית כולה תהליכי התייעלות משמעותיים. בתוך שבע שנים הצטמצם מספר המשרות בארבעה בנקים ב-20 אחוז –מ-44.7 אלף משרות ל-35.7 אלף. רק במזרחי טפחות גדל מספר המשרות ב-600.

אולם גם כיום, הוצאות השכר בבנקים הן עדיין רכיב מרכזי – 50% – מעוגת ההוצאות. ב־2020 עמדו הוצאות השכר הכוללות על סכום של 15 מיליארד שקל. הסיבה לכך היא הסכמי השכר של העובדים שכוללים תוספות שכר שנתיות. כמו כן, בשנים האחרונות אמנם חל קיטון ניכר בהיקף העובדים בשכר נמוך – בעקבות ביטול משרות כגון כספרים. אך במקביל גויסו עובדים רבים מתחומי הטכנולוגיה שתנאי השכר שלהם גבוהים יותר.

מגמת ההתייעלות נמשכה בשנה החולפת ואף הואצה בחסות משבר הקורונה. בנק הפועלים הודיע בתחילת 2020 על תוכנית לפרישה מוקדמת ל־900 עובדים שהייתה אמורה להתפרס על פני שלוש שנים, ובפועל הואצה. בדיסקונט הובילו תוכנית ענק לפרישת 500 עובדים, ועוד למעלה ממאה עובדים שהוצאו לפרישה בחברות־הבנות. גם בבנק הבינלאומי נרשמה ירידה של יותר מ-200 משרות, ואילו בלאומי פוטרו למעלה מ־400 עובדים, ללא תוכנית לפרישה מרצון.

בנק מזרחי טפחות, בניהולו של משה לארי, עומד השנה תהליך התייעלות משמעותי. לאחר שהשלים אשתקד את רכישת אגוד, הבנק נמצא במגעים מתקדמים מול הוועד כדי לגבש את תנאי הפרישה למאות עובדי אגוד, כך שמהלך זה צפוי להיות הקיצוץ המרכזי בכוח האדם במערכת הבנקאית בשנת 2021.

בנק ישראל על המערכת הבנקאית בימי קורונה – שאלות ותשובות

סניפי הבנקים יצטמצמו לסניפים ייעודיים בלבד