חדשות    

קרנות ההשתלמות בפברואר – ירידה של כ-1.5%-2%

קרנות ההשתלמות הן האפיק השקעה המועדף כיום – מדובר אמנם בחיסכון לטווח של לפחות 6 שנים, אבל ההטבות בו הן הטבות שניתנות לחיסכון פנסיוני (חיסכון לטווח הפנסיה) – הטבות מיסים בעת ההפקדה, הטבות מיסים בהגעה לגיל פרישה,  פטור ממס על הרווחים בקרן ועוד. הקרנות האלו מנהלות כיום מעל 200 מיליארד שקל וזה מבטא את הרצון הגדול של הציבור לחסוך דרכם – תעשיית קרנות הנאמנות כולה מסתכמת ב-250 מיליארד שקל, כך שקרנות ההשתלמות הן אבסולוטית תחום גדול.

הקרנות המובילות בשנים האחרונות היו הקרנות של ילין לפידות, אלטשולר ואנליסט, אך חשוב לבחור קרן השתלמות על פי מבחן ארוך טווח ועל פי מדדי סיכון ולא רק מדד תשואה. תשואה זה חשוב ונחמד אבל השאלה מה הסיכון של ההשקה בקרן הזו בהינתן התשואה שהשיגה. במילים פשוטות צריך לבחון את הביצועים על פי מדד שארפ שמבטא את התשואה פר סיכון (הרחבה – איך בוחרים קרן השתלמות?).

כך או אחרת, אחרי שבחודש ינואר נרשמו תשואות נאות במיוחד בתעשיית קרנות ההשתלמות, בחודש פברואר נרשמו ירידות של 1.5% עד 2%, וזאת על רקע החולשה בשווקים ובעיקר בשווקי המניות.

קרנות ההשתלמות הגדולות מחזיקות שיעור גבוה של מניות וגם של אג"ח קונצרניו, ולאחר חודשים רבים של עליות , הן צפויות כאמור לרשום הפסדים. קרנות ההשתלמות הגדולות במסלול הכללי מחזיקות בשיעורים גבוהים של מניות ואג"ח קונצרניות. חשיפות אלו אמנם הניבו רווחים גבוהים בחודשים האחרונים, אבל החשיפה הגבוהה היא חרב פיפיות והיא מסבה הפסדים כאשר השווקים כמובן יורדים – ככל ששיעור הנתח המנייתי גדול יותר, כך צפויה פגיעה חזקה יותר.

הסיבה העיקרית לירידה בקרנות ההשתלמות היא ירידה במדד ת"א 35 שריבד כ-3% , אך הירידות בפברואר נמשכו גם לשוקי האג"ח כאשר מדדי האג"ח המובילים ירדו עד 1%.