חדשות    

ראש הממשלה ושר האוצר הציגו תוכנית כלכלית נוספת לסיוע למשק

רה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ מציגים תוכנית סיוע כלכלית נוספת להנעת המשק. התוכנית כוללת הגדלת מענקים למובטלים שהיו לפחות שלושה חודשים בבית, הגדלת פיצויים לעסקים, ביטול אגרות לעסקים בשנת 2021 והקפאת רגולציה חדשה.

התוכנית תכלול 9 צעדים שלטענת נתניהו וכ"ץ "יזניקו את הכלכלה ויסייעו בראש ובראשונה לעסקים הקטנים והבינוניים ולמבקשי העבודה".

אלו תשעת הצעדים בתוכנית החדשה-

מענק לעסקים להזנקת הכלכלה – כל עסק שנפגע במחזור העסקים בשיעור של 25% ומעלה יקבל מענקים שבין 8,000 שקל ל-30,000 שקל. עסקים חדשים שנפתחו ב-2020 יקבלו מענק בשווי 8,000 שקל.

מענק משקי בית – כל בוגר יקבל 750 שקלים, כל ילד (עד הילד הרביעי) יקבל מענק של 500 שקלים, מהילד החמישי ומעלה – 300 שקלים לכל ילד.

תימרוץ להחזרת מובטלי קורונה ותיקים לעבודה – מי שקיבל אבטלה במשך 80 ימים מתחילת הקורונה ועד סוף שנת 2020 וחזר לשוק העבודה ל-4 חודשים לפחות- יקבל מענקים למשך ארבעה חודשים (שני מענקים בשווי דמי אבטלה ושני מענקי השלמת שכר). מעסיק שיחזיר מובטל ותיק לעבודה יקבל מענק מיוחד.

מענק מיוחד לנכים – תוספת מענק בשווי 500 מיליון שקל.

פריסת מע"מ להקלה על עסקים קטנים ובינוניים ל-6 חודשים. כל בקשה תאושר.

הקלה בהלוואות לעסקים להזנקת הכלכלה – דחיית התשלום על הקרן בשנה נוספת והארכת החזר הלוואות מ-50 ל-10 שנים.

דמי אבטלה לעמאיים יינתן לכל עצמאי שירצה בכך.

הפחתת רגולציה עסקית – הארכת פטור לרישוי עסקים חדשים לשנה, רישוי עסקים בהצהרה בלבד, והקפאת רגולציה חדשה לשנה.

רפורמות להגדלת השקעות – קרנות הפנסיה והביטוח יוכלו להשקיע עד 50 מיליארד שקל בהייטק ועד 100 מיליארד שקל בתשתיות.

יש לקחת בחשבון מספר דברים על התוכנית שהוצגה. דבר ראשון התוכנית דורשת את אישור הממשלה, ויש סעיפים הדורשים שנוי חקיקה, לכך כמובן נדרשת הצבעה בכנסת, ובעת תקופת בחירות וממשלת מעבר לא בטוח שההצעה תעבור חלק. שנית חלק מסעיפי התוכנית כבר מתקיימים בפועל ובהם לא הוצג שום חידוש בתוכנית הנוכחית. והדבר המשמעותי ביותר הוא שאנחנו נמצאים בתקופת בחירות, ועכשיו יותר מתמיד כל הצעה נחשבת מייד כ"כלכלת בחירות", כלומר הצעות לשיפור כלכלי לציבור על מנת לקבל קולות נוספים בבחירות הקרובות, כשבפועל לא גדולים הסיכויים לתוכנית לעבור בפועל ולהתממש בסופו של דבר.

חשוב לא פחות, התוכנית הכלכלית שהוצגה על ידי ראש הממשלה ושר האוצר לא נדונה במשרד האוצר וגם לא הגיעה ממנו. את ההודעה על התוכנית מסר דובר הליכוד, ובדיקה באוצר העלתה כי בכיריו ואגפיו לא היו שותפים להכנתה.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כבר שלח מכתב לשר האוצר כ"ץ עוד בטרם פרסום התוכנית שבו התריע כי יש להימנע מכלכלת בחירות, ולא – אנשי משרדו ייאלצו להתערב בכך. מנדלבליט הבהיר כי "אנו מצויים בתקופת הבחירות, הגוזרת על הממשלה, לרבות שריה ומשרדי הממשלה, חובת איפוק וריסון בכל הנוגע להחלטות". מנדלבליט הביע נכונות לתמוך ביוזמות כלכליות שונות של הממשלה, אך הזהיר "מפני שימוש לא ראוי בכוח השלטוני ובמשאבי המדינה לתעמולה או להשגת יתרון לא הוגן למפלגה או למועמד".

ראש הממשלה ביטל את דבריו של מנדלבליט ואמר :""זו לא תעמולת בחירות ולא כלכלת בחירות, האמריקאים השקיעו במונחים ישראלים 122 מיליארד שקל. היועץ המשפטי של ארצות הברית פסל את זה? למה זה כלכלת בחירות כי זה עוזר לאזרחי ישראל? הקורונה נעצרה? לפי זה אולי צריך לעצור את החיסונים? אול היועץ המשפטי צריך להגיד לי כמה חיסונים להביא ולתת. אני לא מעלה על הדעת שמישהו ירצה לפגוע באזרחי ישראל ובבעלי העסקים. איפה נשמע דבר כזה שיועצים משפטייים יגידו לנו כמה ומה לתת? באיזה דמוקרטיה מתוקנת זה קורה? הגיע הזמן שגם אנחנו נהיה דמוקרטיה אמיתית".

בהעדר תקציב מסודר מוצאים דרכים יצירתיות לאשר את רשת הביטחון הכלכלית לקורונה

נפתחה האפשרות להגשת בקשות למענקי נובמבר-דצמבר לעצמאים ועסקים קטנים