מדריכי צרכנות    

רוצים טיסה זולה באמת? הכירו את הכללים של עולם הלואו קוסט

חברות הלואו קוסט עשו מהפכה אמיתית במחירי הטיסות בישראל, והחדירו לשוק מחירים שלא נראו כאן מעולם. אז איך זה שלפעמים הזול יוצא לנו יקר?, פשוט כי עוד לא למדנו להכיר את החוקים החדשים של עולם הלואו קוסט.  זה לא כזה מסובך, רק תשמרו על כמה כללית בסיסיים לפני שאתם רוכשים את הכרטיסים, והכל יהיה בסדר. הכנו לכם מדריך שמסביר בדיוק מה צריך לעשות:

תשכחו מהדקה ה- 90: הכלל בטיסות הלואו קוסט הפוך ממה שהיינו רגילים אליו עד היום. כאן כדי לזכות במחירים נמוכים, מומלץ להזמין כמה שיותר זמן מראש. כן, אפילו שנה לפני. כך תזכו לא רק בכרטיסים זולים, אלא גם באפשרות לבחור בתאריכים שהכי מתאימים לכם.

גמישות זה שם המשחק: ככל שתהיו גמישים יותר בתאריכים וגם ביעד, תוכלו למצוא טיסה זולה יותר. ברוב מנועי החיפוש, יש אפשרות לדלג על בחירת היעד, וכך לקבל את כל היעדים הרלוונטים באותם תאריכים, ולבחור לפי המחיר הזול ביותר.

כרטיס ב-100 שקל? בדקו את הפרטים הקטנים: חברות הלואו קוסט פועלות על פי מודל כלכלי לפיו כל דבר מעבר לכרטיס טיסה, עולה כסף. לכן אם מצאתם כרטיס במחיר מציאה מוגזם, רוב הסיכויים שהמחיר הוא לכיוון אחד. בדקו כמה עולה הטיסה חזור, יכול מאוד להיות שהיא תעלה הרבה יותר כסף.

בנוסף,

שימו לב לשינויים במדיניות: חברות הלואו קוסט משנות מדיניות מפעם לפעם, במיוחד אחרי התקופה הראשונה של חדירה לשוק חדש. וויז אייר וריאנאייר לדוגמא, שינו לאחרונה את מדיניות הכבודה שלהן והקשיחו את התנאים. אם בעבר אפשרו להעלות טרולי למטוס, היום זה עולה כסף. אם קניתם כרטיס טיסה בסיסי, תוכלו להעלות לטיסה רק תיק יד (ולא, אל תנסו לחבר לטרולי רצועה, ולהגיד שהיא תיק יד).

הרציונל במהלך הזה ברור, פחות משקל למטוס שווה פחות דלק, ופחות הוצאה לחברה, ובעולם הלואו קוסט מחשבים כל אגורה.

במקביל הוסיפה וויז אייר לתפריט שלה כבודה במשקל של 10 ק"ג בתוספת של 7-12 אירו, ואפשרות חדשה לנוסעים מועדפים (פריוריטי), להעלות מזוודת טרולי למטוס, במשקל של 15 ק"ג במחיר 5-15 אירו. שדרוג לפריוריטי יכול להסתכם בתוספת של 5-15 אירו לרוכשים מראש בוויז אייר.  

גם איזי ג'ט הוסיפה האפשרות לבחור במשקל חדש של 15 ק"ג לכבודת יד, במחיר שיכול גם להגיע ל-33 אירו לכיוון.  

סגרו הכל במעמד רכישת הכרטיס: כבר הבנתם שקצת קשה לעקוב אחרי הסעיפים הקטנים של חברות הלואו קוסט, לכן כדאי שבזמן רכישת כרטיס הטיסה, תבצעו את כל הפעולות הנוספות כמו בחירת משקל המזוודה.  בריאנאייר למשל, הוספה של כבודה במשקל של 10 ק"ג במעמד ההזמנה תעלה 8 אירו, לעומת 10 אירו אם תזמינו מהאתר במועד מאוחר יותר.

האפשרות הכי פחות מומלצת היא לשלם בשדה התעופה. בוויז אייר לדוגמא תשלמו על מזוודה 20 אירו למזמינים באתר, לעומת 60 אירו אם תשלמו בשדה התעופה.

שישלם עבור השירות רק עם הגיעו לשדה.

גם את הצ'ק אין: עשו צ'ק אין אונליין מראש, ואל תדחו אותו  לשדה התעופה, כי זה עלול לעלות לכם הרבה כסף. בוויז אייר למשל יגבו מכם 30 אירו על צ'ק אין בשדה, ובריאנאייר תאלצו להיפרד מ- 55 אירו על צ'ק-אין שיבוצע בשדה ולא מראש.

יוותרו לכם על הקנס? לא ממש: אם היינו חובבי תאוריות קונספירציות, אפשר היה לחשוב שחברות הלואו קוסט ממש בעד שתעשו טעויות, כדי לקנוס אתכם. אז לא, אל תבנו על זה שיוותרו לכם "רק הפעם", והקפידו על המידות והמשקל של המזוודה שלכם. הקנס על חריגה יכול להגיע ל- 50 אירו.

עמלות שונות: עמלה על תשלום בכרטיס אשראי ועמלה על המרה- יש דברים כאלה. לעיתים חברות האשראי ממירות מיורו לדולר, ומדולר לשקל, וזה כמובן עולה לכם כסף, ולפעמים אפילו לא מעט.

אוכל ושתיה: אתם בטח שואלים את עצמכם מה יכול להיות גרוע ממחירי השערוריה בשדה התעופה בן גוריון, ואתם צודקים. בחלק מחברות הלואו קוסט אם תזמינו מראש, תוכלו לקבל ארוחה במחירים סבירים. באיזי ג'ט  דיל ארוחת בוקר יעלה 4 ליש"ט וקפה/תה 2.5 ליש"ט. בוויז אייר אפשר לרכוש במהלך הטיסה ארוחת כריך ב-7 אירו, קרואסון ב-2.5 אירו, בקבוק מים ב-2 אירו ובירה ב-4.5 אירו, לכן גם כאן מומלץ להזמין מזון מראש באתר, או להגיע עם נשנושים מהבית.

שימו לב איפה נוחתים: חברות הלואו קוסט מעדיפות לנחות בשדות תעופה קטנים, ומרכזיים פחות כי כך הן משלמות פחות מיסי נמל, חניה ועוד. מה שאתם צריכים לברר לפני הזמנת הכרטיס, ששדה התעופה הקומפקטי אינו ממוקם כמה שעות מהיעד שלכם. שימו לב גם מאיזה טרמינל ממריאים בארץ, רבות מטיסות הלואו קוסט ממריאות מטרמינל 1.

מושבים ועוד: מה שפעם היה חלק ממחיר הכרטיס, היום עולה כסף. אם אתם זוג או משפחה, וחשוב לכם לשבת במושבים סמוכים, תאלצו לשלם גם על זה. אם אתם ארוכים במיוחד, וחשוב לכם אקסטרה מקום לרגליים- תשלמו. באיזי ג'ט, למשל, מושב סטנדרטי יעלה לכם בין 6 ל-8 אירו לכיוון, ואילו על מושב עם אקסטרה מקום לרגליים תשלמו כ-25 אירו.

פריוריטי לפעמים באמת יותר טוב: חברות הלואו קוסט המציאו סגמנט חדש, שעולה כסף כמובן- נוסע פריוריטי. אם אתם פריוריטי, תזכו בשורה של שירותים שאמורים להיות בתשלום, ללא חיוב. לעיתים זה יכול להשתלם, בעיקר אם יש לכם תוספות רבות כמו אקסטרה משקל במזוודה, מזון וכדומה.

אפשר לבטל? : שלא תזדקקו, אבל מה קורה אם אתם לא יכולים לטוס? חוק הגנת הצרכן קובע כי במקרה של הזמנת כרטיסי טיסה באינטרנט, ניתן לבטל את העסקה עד 7 ימים ממועד הטיסה. אבל, וזה אבל גדול, לרוב חברות הלואו קוסט אין נציגות בישראל, לכן הן בוחרות להתעלם מהחוק, ולא מאפשרות לבטל הזמנת כרטיסי טיסה.

אם הזמנתם את הטיסה דרך סוכן ישראלי, הוא מחויב להחזיר לכם את כספכם כחוק. היום קשה למצוא סוכנים שמוכנים לבצע הזמנות ללואו קוסט, כיוון שבמקרה של ביטול החברות לא מחזירות לסוכן את מחיר הכרטיס.

פתרון אפשרי הוא להזמין כרטיס גמיש, שעולה יותר כסף , אבל מאפשר לכם לשנות את מועד הטיסה או לבטל אותה, ולקבל את כספכם בחזרה.