אישים בפיננסים    חדשות    

רקפת רוסק-עמינח – הבנקאית היעילה או האגרסיבית?

מאייר : אורקה

רקפת רוסק עמינח (1966) היא המנכ"לית הפורשת של בנק לאומי. על פרישתה הודיעה ביוני 2019. היא דור שני לחשבונאים, אביה היה רואה חשבון והיא למדה כלכלה וחשבונאות באוניברסיטת תל אביב בהצטיינות יתרה. כמו כן סיימה תואר שני במנהל עסקים בהצטיינות. בהמשך למדה גם משפטים. את שירותה הסדיר עשתה לאחר לימודיה האקדמיים.

עם שחרורה החלה לעבוד כעוזרת לסמכ"לית בנק לאומי דאז גליה מאור., לימנים מנכ"לית לאומי.  אל עבודה זו הגיעה דרך ארז ויגודמן, בכיר במשרד רואי החשבון סומך-חחיקין, שהכיר בין  השתיים. לאחר מכן הצטרפה למשרד סומך-חייקין כשותפה.  בתוך חמש שנים כבר הפכה למנכ"לית המשרד.

מנכ"לית לאומי

רוסק-עמינח מונתה למנכ"לית לאומי ב-2012 וכיהנה בתפקיד שבע שנים.  בשמה של רוסק-עמניח נקשרו כמה פרשיות, ובראשן מחיקת החוב של נוחי דנקנר וחברת גנדן על סך 150 מיליון שקל וביטל המחיקה ומיצוי כל האפשרויות להחזרת החוב.

באים לבנקאים: כמו כן החבורה האקטיביסטית "באים לבנקאים" שמה אותה למטרה, לאחר שלטענת מייסד הקבוצה ברק כהן בהליך עיקולים הבנק עיקל רכוש של זוגתו לפני שזו הכירה אותו.

פרשת העלמת המסים: עם בנקים אחרים גם לאומי בראשותה נחקר בקשר  לעזרה של בנקאים ישראלים לאזרחים אמריקאים להעלים מסים.  בעקבות הפרשה צנחה התשואה של הבנק מ- מ-8% ב-2011  ל-4% ב-2012. ב-2018 התאושש היחס לתשואה להון ועקף את ה-9%. במסגרת הסדר עם הרשויות האמריקאיות שילם הבנק קנס של  400מיליון דולר.

התייעלות, דיגיטציה וצמצום משרות: בתקופתה של רוסק-עמינח הפך לאומי לבנק השני ביעילותו לאחר מזרחי.  לאומי סגר יותר סניפים מכל בנק אחר, בשנים 2016-2018 נסגרו מעל 40 סניפים וכך למזרחי נותרו יותר סניפים מלאומי, ומעט יותר משל הבנק הבינלאומי. גם מספר המשרות בכהותה ירד בכ-3000 משרות. והיא חתמה על הסכם לצמצום 700 משרות נוספות עד 2020.

הרבה מלקוחות הבנק ראו בצעדים אלו כפוגעים במענה האנושי לצרכים מיוחדים או עבור אוכלסויות מבוגרות וכן באוכלוסיות עם קשיים טכנולוגיים ובתוך כך פגיעה מהותית בשירות. סקר של בנק ישראל  קבע שלאומי הוא הבנק שהכי פחות לקוחות ימליצו עליו לחבר או לבן משפחה. לאחר הסקר  כינס הבנק מסיבת עיתונאים שבה הודיע כי הוא מוסיף 200 בנקאים למוקד הטלפוני ומגדיל את תקציב המוקד ב־30 מיליון שקל.

מכירת לאומי קארד: עוד בכהונתה של רוסק עמינח ובעקבות ועדות שטרום נפרד בנק לאומי מחברת האשראי שבבעלותו לאומי קארד. זו נמכרה לקרן ההשקעות ורבורג תמורת 2.7 מיליארד שקל. לאומי קארד שינתה את שמה בעקבות המהלך למקס.

הבנק הדיגיטלי פפר: פרויקט הדגל של רוסק עמינח היה  הבנק הדיגיטלי פפר, הבנק הדיגיטלי היחדי בארץ. מדובר באפליקציה של חשבון בנק שאפשר לפתוח אתוה בלי להיות בעל חשבון קודם ובלי להגיע סניף, והיא מציעה פעולות בנקאיות שונות. למרות שרוסק עמינח מציגה את הפרויקט כהצלחה בבנק מסרבים לתת מידע על מספר המשתמשים הפעיל.

האפליקציה פפר פיי:  בכהונתה הושקה האפליקצה פפר פיי יחד עם הבנק הדיגיטלי, אלא שאפליקציית ביט של בנק הפועלים הקדימה אותה ונהנתה מהבכורה וזכתה ליותר משתמשים, כשביט מובילה בפער ענק עם 2 מיליון משתמשים. עם זאת, בפפר פיי מנסים לגייס את המגזר העסקי וחתמו עם 400 בתי עסק, בעיקר בתחום ההסעדה, על תשלום באמצעות האפליקציה.

שכר הבכירים:  בתקופת כהותה  הוחל חוק הגבלת שכר הבכירים או בשמו הרשמי, חוק תגמול לנושאי משרה בתאגידים פיננסיים. לפיו מוגבל שכר הבכירים בתאגידים פיננסיים בשתי דרכים:

  • תביעת תגמול לבכיר העולה על 2.5 מיליון ששקל בשנה מצריכה סדרת אישורים במוסדות התאגיד, ובכל מקרה אין לאשר תגמול העולה על פי 35 מהתגמול לעובד בעל התגמול הנמוך ביותר בתאגיד.
  • חלק השכר העולה על 2.5 מיליון שקל בשנה לא נחשב כהוצאה מוכרת למעסיק.

יש הרואים בחוק זה הסיבה לגל הפרישות של בכירי הבנקים.

team8

על פי דיווחים בתקשורת,  רוסק עמינח בוחנת הצטרפות ל-Team8 של נדב צפריר, אשר סירבה להגיב לדיווח. לפי הערכות, היא לא תצטרף כשותפה מלאה אלא בתפקיד ייעוץ, כגון חברה בוועדה המייעצת של . Team8 החברה היא פלטפורמת מחקר והקמת חברות טכנולוגיה בתחום הסייבר

רוסק עמינח פורשת מלאומי

רוסק עמינח: "הדיגיטל זה רק עטיפה";

בנק לאומי לאומי יקים חטיבה חדשה לבנקאות דיגיטלית שבראשה תעמוד תמר יסעור