מדריכי דירה ומשכנתא    

שיטות בנייה פעם והיום

מעודכן ל-06/2019

כולנו גרים בבניינים ובדירות, וזה נראה לנו כל כך מובן מאליו. מה שפחות מובן מאליו הוא כמה שיטות הבנייה השתנו עם השנים ואפילו ממשיכות להשתנות, איך בנו פעם? איך בונים היום? איך בונים בישראל? ומה השיטה הכי טובה? נתחיל בשיטות המסורתיות.

בנייה ורנקולרית

זה שם כולל לבנייה עממית מסורתית, ללא אדיריכלים, מבוססת על חומר מקומי ובטכנולוגיות מסורתיות. המאפיין העיקרי של עיר אשר בנויה באופן ורנקולרי הוא שהיא התפתחה במשך מאות שנים ובקצב איטי תוך שינויים קטנים כל הזמן

בנייה כזו  אפשר למצוא בירושלים,  בכפרים הערביים סילואן וליפתא. בעולם אפשר למצוא בנייה כזו באי היווני סנטורי או במרקש במרוקו ובמקומות רבים. בנייה ורנקולרית מתייחסת גם לסוג בנייה מקומי ולטכנולוגיה מקומית אשר התפתחו במשך תקופה ממושכת, כמו למשל בניית בקתות עץ או קש, בנייה באדמה, במבוק וחומרים מקומיים נוספים אשר ניתן למצוא בעיקר באזורים כפריים ובחברות שבטיות

בנייה באדמה

בנייה באדמה או בנייה בבוץ היא שיטת בנייה המשתמשת באדמה כחומר גלם עיקרי והיא נפוצה בעיקר באזורים עניים. קיימות כמה שיטות שונות לבנייה באדמה: בנייה בלבני אדמה, אדמה נגוחה, קוב, טיוח סבכה ועוד.

בנייה באדמה היא אחת משיטות הבנייה העתיקות ביותר ונפוצה בכל רחבי העולם. עדויות קדומות לשימוש בלבני אדמה נמצאו בעיר יריחו ונראה שהן בנות כעשרת אלפים שנים. כיום מי שבונה בשיטה זו בונה בה בעיקר עקב יתרונותיה האקולוגיים.

יתרונות: חומרי הגלם זמינים, דורשת פחות אנרגיה בבנייה, מסה תרמית גבוהה, שימוש בחומר טבעי ומתמחזר ועוד.

חסרונות: האדמה רגישה למים ועמידותה נמוכה יחסית לבטון או לטכנולוגיות בנייה מתקדמות.

בנייה מעץ

גם בנייה מעץ היא שיטת בנייה פרה-היסטורית, בזכות הזמינות הגבוהה של  עץ בטבע. הבנייה מעץ נפוצה מאוד בכל רחבי העולם, בעיקר באזורים מיוערים, ונדירה מאוד באזורים מדבריים, ולכן שכיחה פחות במזרח התיכון ובארץ ישראל. עם זאת,  בשנים האחרונות הופכת הבנייה בעץ לאלטרנטיבה, בעיקר ביישובים שבהם נהוגה בנייה נמוכה.

העיקרון הבסיסי של בנייה בעץ הוא שימוש בקורות ובעמודים העשויים מחלק מנוסר של גזע עץ, אשר מתאפיין בתכונות מבניות שנועדו במקור לשאת את משקל העץ עצמו ולהתמודד עם כוחות הרוח המכופפים את העץ באופן קבוע

יתרונות: בנייה מהירה וירוקה ולרוב זולה יותר

חסרונות: פחות מבודדת, בלאי של העץ, סכנת שריפה ומזיקים

בנייה מלבנים

הבנייה מלבנים היא שיטת הבנייה המסורתית המקובלת ביותר בעולם. בנייה זו יכולה להיות בלבני אבן או אדמה. היא התפתחה כבר במסופוטמיה ובמצרים העתיקה והשימוש בשיטה נמשך עד היום. ממחציתה השנייה של המאה ה-19 החלה הבנייה במדינות המערב לעבור בהדרגה מבנייה מלבנים לבנייה מבטון ופלדה.

הלבנה, היחידה הבסיסית אשר ממנה בונים, היא מסה מוקשית אחת אשר יכולה להיות עשויה מאבן, משיש, מחימר או מתערובות ותרכובות מורכבות יותר כגון סיליקט או בטון. יחידה בסיסית זו נועדה לעמוד במאמצי לחיצה בלבד. כדי ליצור מִפתחים או תקרות שבהם קיימים מאמצי כפיפה נעשה שימוש בגושי אבן גדולים או בשילוב של קרשי עץ בין הלבנים. שיטת הבנייה הנפוצה ביותר לבניית קירויים מלבנים מאז התקופה הרומית היא הקשת. קשת הלבנים מסוגלת ליצור מפתחים בעזרת לבנים בודדות הנשענות זו על זו  ומעבירות את מאמצי הלחיצה אל צידי הקשת. כל סוגי הקמרונות הקיימים הם שכלולים של שיטת בנייה זו ואיפשרו עם השנים קירויים מסוגים שונים ובעלי אופי אדריכלי שונה. בבנייה של קירות מלבנים קיימות מאות שיטות שונות של ארגון הלבנים כדי לבנות קיר יציב ובעל תכונות בידוד תרמי ואקוסטי. אופן סידור הלבנים גם יוצר מראה שונה בחזית המבנה שלו וגם ערך אסתטי רב.

יתרונות: בנייה עמידה ביחס לבניות המסורתיות האחרות, אקולוגית יותר

חסרונות: פחות עמידה לעומת הבנייה המודרנית היום

בנייה קובננציונלית

בנייה קונבנציונלית היא הבנייה השכיחה היום בישראל אך נדחקת מהרבה מדינות לטובת הבנייה המתועשת. בשיטה זו משתמשים בבטון מזוין כטכנולוגייה עיקרית בבניית השלד. הבנייה הקונבנציונלית המוכרת מאופיינת בהקמת יסודות, רצפות בטון התלויות על קורות (לרוב תקרות צלעות), וקירות העשויים בלוקים. זוהי השיטה הנפוצה בישראל הן בשל המרכיב הנמוך יחסית בעלויות חומרי הבנייה (החול והמלט), והן בשל כוח העבודה הזול. ניתן לשלב בבנייה כזו קירות גבס כמחיצות פנים במקומות שבהם דרושה גמישות אדריכלית.

יתרונות: עלויות נמוכות לעומת הרבה שיטות אחרות, זמינות החול והמלט בישראל, יחסית לשיטות מודרניות יותר היא גמישה יותר וניתן ליצור בה יותר שינויים ולשלב חומרים נוספים תוך כדי בנייה

חסרונות: איטית יותר לעומת השיטות המודרניות יותר, בידוד ברמה נמוכה יותר הן מבחינת קול והן מבחינת חום.

בנייה טרומית

בנייה טרומית היא שימוש באלמנטים תעשייתיים מוכנים מראש המיוצרים בכמויות גדולות במפעל ומובאים לאתר ומורכבים בו. תהליך הבנייה במקרה כזה הוא בעיקר הרכבה של אלמנטים טרומיים מוכנים המתחלקים לשלושה סוגים כללים על פי מספר ממדיהם:

  • אלמנטים חד-ממדיים – עמודים וקורות טרומיות
  • אלמנטים דו-ממדיים – קירות מוכנים, עם או בלי פתחים כהכנות לדלתות וחלונות וחלקי רצפות ותקרות מוכנים מראש
  • אלמנטים תלת-ממדיים – מערכת רכיבי בניין הכוללת תאי נפח שלמים המיוצרים במפעל ומורכבים באתר לכדי בניין שלם. אלמנטים אלו יכולים להיות חדרים שלמים הכוללים ארבעה קירות, רצפה, תקרה ופתחים, כמו גם הכנות למערכות בניין שונות.

יתרונות:  עלות נמוכה מאוד של בנייה, מהירות בנייה

חסרונות: החיסרון העיקרי הוא חוסר גמישות הפוגע באיכותו האדריכלית של המבנה. התחברות של חלקים טרומיים שוונים יכולה ליצור בעיות רטיבות לעומת בנייה קונבנציונלית, שבה הסיכון לרטיבות קטן יותר מבטרומית.

בנייה מתועשת

בנייה מתועשת היא מכלול של שיטות בנייה המייעלות את תהליך הבנייה באמצעים תעשייתיים. רוב הבנייה המודרנית היא מתועשת במידה כזו או אחרת והיא שונה במהותה משיטת הבנייה הטרומית.

עיקרה של הבנייה המתועשת היא ייצור סדרתי של רכיבי בניין באמצעים שונים, אך בניגוד לבנייה טרומית בה הייצור מתבצע במפעל ומובא לאתר, בבנייה המתועשת מיוצרים הרכיבים באתר הבנייה עצמו ולרוב כחלק אינטגרלי מבניית השלד.

בבנייה קונבנציונלית, בה נבנה השלד מבטון מזוין, נוצקים חלקי המבנה בעזרת טפסות עץ המורכבות בכל פעם לטובת היציקה. בבנייה מתועשת נעשה לרוב שימוש בטפסות פלדה רב-שימושיות אותן ניתן בקלות יחסית לצקת שורה של רכיבים בקצב תעשייתי. ניתן להשוותה לפס ייצור המתקדם ומשאיר את התוצר במקום.

לרוב, כאשר מדובר בבנייה מתועשת, נעשה שימוש רב יותר בכלים מכנים הנדסיים משוכללים כדי לייעל את הבנייה בהגברת קצב הבנייה והגדלת איכותה.

יתרונות :בנייה מהירה, חזקה  ובטייחותית יותר, מתאימה מאוד לבנייה לגובה עקב האופי החזרתי

חסרונות: פחות גמישות בשינויים, בחלק מהבנייה המתועשת היעילות האנרגטית נמוכה יותר

בנייה קלה

בנייה קלה היא בניה של חלקים מהמבנה מראש, כשמדובר פעמים רבות בחדר קטן הבנוי קומפלט ויש רק צורך למקמו במבנה. בנייה נחשבת לקלה כאשר החתכים של המחיצות הפנימיות או הקירות החיצוניים הם בעלי משקל הנמוך מ- 50 ק"ג למ"ר. חתכי התקרות או הרצפות צריך להיות פחות מ- 250 ק"ג למ"ר. בניגוד לבניה קונבנציונלית בה יש צורך בכלים כבדים שהשימוש בהם יקר כמו משאיות בטון, טרקטורים ודחפורים ועוד, בבנייה קלה אין צורך בשימוש בכלים כבדים. בבנייה קלה השלד עשוי אלומיניום או פלדה ונעשה שימוש גם בחומר מוקצף שהוא קל משקל ומהווה מבודד מעולה.

יתרונות: הבנייה היא קצרה, קלה במשקל ובביצוע, אינה כרוכה בפסולת רבה ובאבק המאפיינים אתרי בניה קונבנציונאליים. ניתן לבנות באמצעותה גם מבנים ארעיים  שאפשר לפרק בקלות ולבנותם מחדש אם נדרש.

חסרונות: לפעמים בנייה מסוג זה דורשת יותר תחזוקה מבנייה קובנציונאלית, חוסר גמישות בשינוי חדרים באופן תכוף, לא מגיעה עם ממ"ד

בנייה מודולרית

זהו סוג של בנייה מתועשת וקלה. מבנים מודולריים בשיטת בנייה מודולארית עשויים פנל אלומיניום מבודד. המבנה נבנה בבניה עצמית או על ידי מתקין.
בניה מודולרית קלה ונוחה לבניה עצמית.

בשיטת בנייה מודולרית חלקי הבית המתוכנן לבנייה מיוצר במפעל המתמחה בהכנת חלקים של הבית, קירות, ריצפה וכדומה. בסיום היצור מובלים החלקים אל אתר הבנייה ומורכבים באתר. בנייה זו נפוצה למשל בקראונים או בבתים פרטיים.

ניתן להשתמש במבנים מודולריים כפתרון בנייה להקמת מבנים לכל מטרה. מבנה מודולרי משמש למטרות שונות כגון:חדר עבודה או מחסן בגינה והחצר. מבנה לעסק להקמה מהירה .תוספת בנייה לכל מטרה: תוספות חדרים,מרפסות והרחבת בנייה קיימת.

יתרונות: ניתן לבנות בכל מזג האוויר,  בנייה של חלקים מהבית במפעל יכולה להוזיל את הבנייה, גמישה יותר יחסית לבנייה מתועשת

חסרונות: דומים לחסרונות של הבנייה הקלה

בנייה ירוקה

בניגוד לשיטות הקודמות, שיטת הבנייה היקוקה אינה בדיוק שיטה לבניית הבית אלא בנייה המתאפיינת בשימוש יעיל וחסכוני במשאבי הטבע, תוך שיפור באיכות חיי הדיירים, בכל מה שקשור לחסכון באנרגיה, במים ובצמצום פליטת Co2 וגזים אחרים לאוויר.

להשגת מטרות אלה, נעשה שימוש במספר אסטרטגיות, כמו בידוד תרמי יעיל של הגג, הקירות והחלונות, ניצול מסה תרמית ובידוד תרמי לחיסכון באנרגיה לצורך חימום או קירור. תכנון יעיל וחסכוני של השטח בבית וניצולו.

יתרונות: אקולוגית, חסכונית באנרגיה ובתחזוקה

חסרונות: עלות ראשונית גבוהה יותר

מה שיטת הבנייה הכי טובה

שיטות הבנייה המתועשות והקלות הן השיטות המתקדמות ביותר, הן אקולוגיות יותר ומהירות יותר ועלות החומרים היא נמוכה יותר, והן אף בטיחותיות יותר. הקושי הוא בלמצוא אנשי מקצוע מיומנים וכאמור בגמישות, ליצירת שינויים, אם כי גם זה משתנה. בכל מקרה, בעולם, במשרדים ובמבני ציבור עוברים יותר ויותר לשיטות אלו. בישראל בבתים גדולים למגורים השיטה הזו לא נפוצה עדיין, אבל לדעתנו רק זה עניין  של זמן.

יוזמה חדשה: צפיפות בנייה כמו בחול

תוספת בנייה על הגג – איך עושים את זה? מה האפשרויות וכמה זה עולה?

למה בארץ בונים עדיין כמו לפני חמישים שנה