שכונות    

שיכון דן, תל אביב – תעודת זהות

על השכונה

שיכון דן הנקראת  גם "נווה דן" היא שכונה בצפון-מזרח תל אביב-יפו, אחת משכונות עבר הירקון. למרבית מרחובות השכונה ניתנו שמות של נוסעים יהודים שביקרו בארץ ישראל ותיעדו בכתב את מסעם, כמו בנימין מטודלה, אלדד הדני, אליהו מפרארה, "תבואות הארץ", "אבן ספיר", שמואל רומאנלי, יצחק חילו, פתחיה מרגנסבורג, משה באסולה. שאר הרחובות קרויים על שם אנשי דת: הרב ישראל אשכנזי ויוסף דלה ריינה, מקובל מהמאה ה-15

היסטוריה

שיכון דן נוסד בשנת 1940 על ידי קואופרטיב חברת התחבורה "המעביר" על 564 דונם שרכשו מתווכי הקרקעות האחים טייבר  מידי השבט הבדואי אבו כישכ. על פי התוכנית אמורה הייתה השכונה לכלול 550 יחידות דיור לשיכון כל חברי קואפרטיב דן, מבני ציבור שונים וכן את המוסך המרכזי של הקואפרטיב. השטח וכל המבנים היו אמורים להיות רכוש הקואפרטיב. בנובמבר 1947 החל יישור השטח, וכן קדיחת באר בכוונה להתחיל בבנייה באביב 1948. הבנייה החלה בקיץ 1950.

תחילה הייתה השכונה רחוקה מאוד מתל אביב, ולכן נוהלה עד סוף שנות החמישים בידי הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה (אז כונתה בשם "הועדה הגלילית"), הכפופה למשרד הפנים. ב-1957 פורקה אגודת "יד המעביר", וקרקעותיה הועברו לבעלות המשתכנים.

עם התפשטותה של תל אביב והקמתן של שכונות עבר הירקון בסוף שנות ה-60 של המאה ה-20, הואץ קצב הפיתוח של השכונה. רוב הבתים שנבנו בשכונה היו בניינים נמוכים (עד שמונה דירות) ובתים צמודי קרקע. אופי הבנייה תאם את סגנון הבנייה בשכונות הצמודות, צהלה ורמת החייל, שהתפתחו גם הן בתקופה זו. בתחילת פיתוח השכונה רבים מתושביה היו נהגי "דן".

לפני הקמתה: במערכה על סיני וארץ ישראל במלחמת העולם הראשונה, על תל א נוריה – רכס הכורכר שעליו ניצב היום תיכון עירוני י"ד, הייתה עמדה עות'מאנית, אחת בשרשרת עמדות במערבו של נדבך ההגנה שפרסו העות'מאנים בסוף 1917 מצפון לירקון טרם צלח חיל המשלוח המצרי של הבריטים את הירקון והתייצבה הגזרה המערבית של קו שתי העוג'ות. את העמדה הזו לכדה, בלילה הסוער שבין ה-20 ל-21 בדצמבר 1917, חטיבה 155 מן הדיוויזיה ה-52 הסקוטית בפיקודו של מייג'ור גנרל ג'ון היל, לאחר שצלחה את הירקון בתל ג'רישה

גבולות השכונה

גבולות השכונה הם רחוב פתחיה מרגנסבורג מצפון, רחוב פנחס רוזן (שהוא קטע מדרך משה סנה) ממערב, רחוב משמר הירדן ממזרח ומדרום-מזרח ורחוב ראול ולנברג מדרום. השכונה שוכנת בסמוך לשכונו תישגב, נאות אפקה, צהלה, רמת החייל, רביבים, הדר יוסף ואזור תעשייה עבר הירקון.

סוג בנייה

מרבית הבתים בשכונה הם בתים פרטיים עם גינה, או בתים נמוכים בני שתיים-שלוש קומות, ומיעוטם רבי-קומות.

נדל"ן

כיום דירה בשיכון נמכרת ב-2,800,000 שקל בממוצע. כ-30% הם דירות 6 חדרים ומעל 70% דירות בבעלות. משלהי 2018 יש ירידת מחירים מתונה בשכונה שהייתה אחת המבוקשות בתל אביב בשל אופייה השקט

אוכלוסייה

כיום מאוכלסת השכונה ברובה על ידי בני המעמד הבינוני-גבוה.  אוכלוסייה מבוגרת ברובה 60% בגיל 18-66 50% צווארון לבן, 40% אקדמאים, רוב מוחלט של ותיקים לעומת עולים. מדד חברתי-כלכלי 9 מתוך 10.

חינוך

בית הספר הוותיק, עירוני יד (לשעבר דן) בשטח השכונה, וכן בית ספר "און" של אגודת איל"ן ושבט הצופים "דן". על פי מדד מדלן, הבודק רמת אלימות בבתי הספר, תוצאות ציונים וכן שביעות רצון מורים ותלמידים,  השכונה בדירוג גבוה יחסית 79 לעומת העיר – 69 ו-55 בארץ.

בתי ספר מובילים:

עירוני י"ד

ישגב

ישיבת חידושי הרי"מ

גנים עיקריים באזור: רנה, רלא, רז, קמח, קלא

תחבורה

קרבה לציר מרכזי, פנחס רוזן. למרות השם והעבר, אין הרבה תחבורה ציבורית,  אך יש חניה בשפע. תחנות רכבת קרובות: בני ברק ורכבת האוניברסיטה.

גנים ופארקים

עתירת שטחים ירוקים, קרבה לפארק הירקון. גינת תבואת הארץ, גינת מטודלה,  גינת אשכנזי

שטחי מסחר וציבור

מרכז מסחרי קטן טופ דן, קרבה לקניון איילון. מיעוט של קופות חולים ובנקים. בית הכנסת האשכנזי "אהל משה"

שכנים מספרים

מהתגובות ברשת עולה כי השכנים מרוצים  בעיקר מרמת החינוך, מהחניה, מהנגישות להלכי רגל, פחות מרוצים מהתחבורה הציבורית ומאפשרויות קניות ובילויים וכן מתחושת הקהילה וממרחק ממוסדות קהילה וציבור.

תוכניות בנייה

בשנים האחרונות עצר ועד השכונה את תוכניות התמ"א באזור והגביל אותן. על פי ההחלטה, במבנים בני שתי יחידות דיור לפחות תותר רק תוספת של קומה אחת ובגובה של עד 16.5 מ' מגובה המדרכה. אם כי פסק דין אישר אף תמ"א לבניית ארבע קומות לאחר שנהרס בית בפרטי באזור.

עמוד פייסבוק

שכונת תל ברוך, תל אביב – תעודת זהות

כפר גנים ב'; , פתח תקווה – תעודת זהות