שכונות    

הדר יוסף, תל אביב – תעודת זהות

צילום: ויקיפדיה. ori

תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי

על השכונה

שכונת הדר יוסף היא שכונה בצפון-מזרח העיר תל אביב, מצפון לנחל הירקון. השכונה סמוכה לשכונות שיכון דן, נאות אפקה א', ומעוז אביב, ולפארק הירקון מדרום. שמות הרחובות בשכונה מנציחים קהילות יהודיות שחרבו בשואה – קהילת אודסה, קהילת ורשה, קהילת לבוב, קהילת בודפשט, קהילת לודז', קהילת ביאליסטוק, קהילת צ'רנוביץ, קהילת בריסק וקהילתי אשי. רחובות אחרים הם רחוב פנחס רוזן (בתים 1-25), רחוב מרק, רחוב מינץ, רחוב הדר יוסף, רחוב שלום אש, רחוב יד המעביר ורחוב אמיל בריג.

גבולות השכונה

השכונה גובלת מצפון ברחוב מבצע קדש, ברחוב בני אפרים ממערב, ברחוב פנחס רוזן ממזרח, וברחוב שטרית מדרום, אך בפועל עד נחל הירקון

היסטוריה

השכונה נוסדה בשנת 1946 אך אוכלסה רק ב-1949. חלקו הראשון של שם השכונה משמר את שמו של 'גִ'סְר אֶל-הַדָּאר' (גשר שאון המים) הוא גשר עשר טחנות ('טאחונת אל הדר') הוא, בגלגולו המודרני, גשר הדר יוסף אשר נבנה בסוף שנות ה-30 ביוזמת רשויות המנדט ובביצוע סולל בונה במהלך סלילת 'כביש הרצליה', שחיבר את קריית שאול, רמת השרון והרצליה לתל אביב. ואילו החלק השני על שמו של יוסף ש. אלישר, שיזם את רכישת אדמות שבט אבו כישכ שעל מקצתן נבנתה השכונה. מצפון מזרח לשכונה 'Khirbet Hadrah', תוארכה על ידי הארכאולוג יעקב קפלן לימי החשמונאים, וסומנה במפת ה PEF בשנות ה-70 של המאה ה-19. בשנת 2006 נעשה ניסיון כושל לאחד את השכונה עם שכנתה נאות אפקה, לשכונה אחת בשם 'הדר-אפקה'. ניסיון זה כשל לאור התנגדויות שונות של תושבי שתי השכונות.

סוג בנייה

בשל הבנייה החפוזה והצורך לשכן את אלפי העולים למדינה הצעירה, נבנו מבני מגורים בני שתי קומות בדרך כלל, שמונה משפחות בכל בניין. גודלה הממוצע של כל דירה היה 22 מ"ר. ככל שחלפו השנים תושבים רבים הגדילו בהזדמנויות שונות בתים אלו, לרוב בקומות התחתונות. את בתים אלו ניתן לראות בעיקר ברחובות קהילת ורשה וקהילת לודז'. חלקה ה'חדש' יותר של הדר יוסף נבנה החל משנות ה-70 וכולל מבני מגורים בני שבע עד שתים עשרה קומות אשר נבנו בין השאר ברחובות שלום אש, בכור שלום שטרית, יוסף קיציס ויד המעביר.

החל משנת 1994 נערכו תוכניות בניין עיר שונות בפרקי זמן שונים, הכוללות מתווה של התחדשות עירונית (פינוי-בינוי). לפיה מפונים הדיירים לתקופת הבנייה, ובגמר הבנייה חוזרים הדיירים הוותיקים לדירות חדשות, גדולות יותר. כיום ישנם מספר רב של בתים באזור אשר נבנו מחדש במסגרת תוכניות 'פינוי-בינוי.

נדל"ן

מחיר ממוצע לדירה 2,900,000 שקל,  36,670 שקל למ"ר,  60% מהדירות בבעלות, ותשואת השכירות היא כ-2.2%

אוכלוסייה

האוכלוסייה בשכונה מורכבת בעיקר מתושבים ותיקים, אך תהליכי ההתחדשות בשכונה, הפכו אותה בשנים האחרונות, לאטרקטיבית בקרב זוגות צעירים

התפלגות הגילאים בשכונה מצביעה על אחוז גבוה מאוד של אוכלוסיה בגילאי ה-30, לצד אחוז גבוה של אוכלוסיה בגילאי ה-60 ומעלה לחייהם. המדד הכלכלי בשכונה הוא בינוני גבוה, 7.5 מתוך 10.

חינוך

בהדר יוסף בית הספר היסודי דוד ילין, גני ילדים, מתנ"ס בית פרנקפורט. דוד ילין מדורג גבוה במדד מדלן ביחס לעיר, 80 לעומת 66. כל הגנים בשכונה, רפב, רלא וריט – הם בפיקוח ממלכתי. בשכונה גם ישיבה

שטחי מסחר וציבור

בשכונה סניף של שירותי בריאות כללית, סניף מכבי שירותי בריאות, שבעה בתי כנסת וחמישה גנים ציבוריים. ויש בה שלושה מרכזי מסחר פתוחים:  המרכז המסחרי הראשי (השוק הישן), מרכז מסחרי ברח' שלום-אש, וכן מרכז מסחרי ישן ברח' קהילת לבוב הפונה לרח' קהילת ורשה. בין החנויות ניתן למנות חנויות מחשבים, אופנה, מזון, בעלי-חיים, מספרות, מסעדות וכן סניף דואר.

סמוך אל השכונה ברחוב בכור שלום שיטרית ובצמוד אל פארק הירקון נמצא "מרכז הספורט הלאומי" המהווה גוף המשלים את מכון וינגייט ובו משרדי הוועד האולימפי בישראל, מרכז הספורט הלאומי – תל אביב, שבו נערכת אליפות ישראל באתלטיקה קלה. באצטדיון נמצאים גם משרדי איגוד האתלטיקה הישראלי ואיגוד הג'ודו הישראלי. כמו כן, כחלק מהקומפלקס נבנה אולם הדר יוסף בן ה-1,400 מקומות המשמש מספר מקבוצות הספורט בעיר בעיקר כדור יד,, והן מגרשי טניס רבים. הנהלות אגודות ספורט נוספות נמצאות במקום.

פארקים וגנים

בתחום השכונה קיימת גינה ציבורית מרכזית ובנוסף היא נמצאת בסמיכות לפארק הירקון- הריאה הירוקה המרכזית של תל אביב

תחבורה

בשכונה שני צירי תנועה מרכזיים: רח' בני-אפרים (המחבר בין גני התערוכה לצומת הפיל) ורח' פנחס רוזן (דרך הרצליה לשעבר) המחבר בין צומת הפיל לקניון איילון.

סביב השכונה פועלים קווי אוטובוסים רבים לרווחת התושבים אשר נגישים לאזורים רבים בת"א ומחוץ לה. אם בעבר לא הייתה בה מצוקת חניה, הבנייה החדשה עושה את השכונה ליותר צפופה ומשפיעה הן על חניה והן על עומסי התנועה.

אפשרויות תעסוקה

חלק מהתושבים עובדים בפארק התעשייה קריית עתידים שבשכונה הסמוכה רמת החיל. יש גם אפשרויות נוספות ברחבי העיר.

שכנים מספרים

מהתגובות  ברשת עולה שהשכנים מרוצים מאוד מהשכונה. הם אוהבים את השקט,  את הנגישות למוסדות מסחר וציבור. מאידך יש מעט מקומות חניה ובילויים.

תוכניות בנייה

בשנים האחרונות ישנה תנופה של התחדשות עירונית בהדר יוסף, וניתן לראות מספר רב של פרויקטים תמ"א 38 ובנוסף תכניות פינוי -בינוי אשר חלקן לקראת ביצוע וחלקן בשלבי תכנון מתקדמים

שיכון דן, תל אביב – תעודת זהות

מעוז אביב, תל אביב – תעודת זהות