אישים בפיננסים    חדשות    

שרי אריסון – למה האישה העשירה במזרח התיכון נפטרת מכל נכסיה?

שרי אריסון היא האישה העשירה בישראל ובדירוג  פורבס ל-2019 דורגה כאדם השלישי בעושרו בארץ.  היא הבעלים של אריסון אחזקות וכן גם האישה העשירה ביותר במזרח התיכון.

את מרבית הונה קיבלה בירושה מאביה תד אריסון, שאותו הרוויח מחברת השיט קרניבל קרוז ליין, המתמחה בשיט תענוגות. למרות שבישראל מזוהה בעיקר עם בנק הפועלים, שמכרה את השליטה בו, עיקר הונה הוא מחברת השיט.

בילדותה בילתה לסירוגין בישראל ובארצות הברית בגין הגירושין של הוריה. היא למדה ניהול בתי מלון ומסעדות במכללת "מיאמי דייד". כשתד אריסון עלה  לארץ בשנות התשעים, הוא עלה עם בתו שרי בעוד בנו בכורו מנהל את הכספים והחברה בארצות הברית. באותה תקופה הקים גם את אריסון השקעות, וכחלק מסדרת ההשקעות שלו קנה את בנק הפועלים מהממשלה בעסקת ענק דאז בשווי 1.4 מיליארד דולר. אז גם הקים עם שרי את קרן אריסון התורמת למוסדות שונים בישראל, בעיקר בתחומי חינוך,  בריאות ואומנות. בשנת 2011 נבחרה על ידי מגזין TheMarker כתורמת הגדולה בישראל בערכים מוחלטים. על פי ההערכות, לקרן נכסים והשקעות בסכומי כסף גבוהים. הקרן מפעילה שלושה ארגונים: "מהות החיים", "רוח טובה" ו"כולנו אחד".

.אריסון גם הקימה באופן פרטי את שרגד אורחנים – העוסקת בהקמת קומפלקסים ונכסים מנייבם ליד כביש ישראל וזכתה להצלחה עד האיניתפאדה השנייה

לאחר שתד אריסון נפטר ואף שאמר לשרי אריסון כמה פעמים שהוא לא מעוניין שאישה תעסוק בניהול עסקים, הוא הוריש לה הון משמעותי. עם מותו הפכה ליו"ר אריסון השקעות.

המלחמה עם התקשורת הישראלית

המפגש הצורם הראשון של שרי אירסון עם התקשורת הישראלית היה על רקע פיטורי 900 עובדים בתחילת שנות האלפיים על אף נתונים רוחיים ותקופת מיתון קשה בארץ. אריסון הצדיקה את הפיטורים כצעדי התייעלות הדואגים לעתיד הבנק וכי הוצעו לעובדים תנאי פרישה מעולים.

ההסתדרות החדשה יצאה בקמפיין נגד אריסון. אריסון תבעה את הסרת המודעות, וזכתה ללעג משלי יחימוביץ', ששימשה אז עיתונאית, על גובה התביעה 10 מיליון דולר.  עימות מתוקשר היה גם עם דוברה של שרי אריסון דאז, רני רהב, וזכור מטבע הלשון "שלי רעה".

מכירת השליטה בבנק הפועלים ובשיכון-בינוי

בספטמבר 2017 הודיעה אריסון על כוונתה למכור מחצית מהחזקותיה באריסון החזקות, דרכה היא מחזיקה ב-20% ממניות בנק הפועלים, לחברת השקעות וגופים מוסדיים מצפון אמריקה תמורת כ-3.25 מיליארד שקל.

בחודש אוגוסט 2018 מכרה אריסון את השליטה בחברת שיכון ובינוי שבבעלות אריסון השקעות לאיש העסקים נתי סיידוף בעבור 1.1 מיליארד שקל. בתחילת ספטמבר 2018 הודיעה אריסון כי אריסון השקעות תמכור את מניותיה בבורסה בתוך ארבע שנים. משמעות המכירה, שקיבלה את אישורה של המפקחת על הבנקים, היא כי אריסון כבר איננה בעלת שליטה בבנק הפועלים.

ב-2019 המליצה המשטרה להעמיד אותה לחקירה על מעורבותה  של שיכון ובינוי בשוחד לפקידים בכירים בקניה. אריסון דחתה את ההאשמות בטענה שמודרה מקבלת ההחלטות של המנהלים.

היפטרות מנכסים

לאחר שמכרה את הפועלים ושיכון ובינוי  כך מכרה גם את מלח הארץ, מונופל המלח של ישראל. עוד מכרה גם את מיה המתמחה בפתרנות מתקדמים לתאגידי מים. אריסון סיפרה גם  כי מכרה את רוב מניותה בקרניבל קרוז

בהודעה לתקשורת הסבירה שמכירת הנכסים היא חלק מכוונתה להתמקד בהשקעות ובפילנתרופיה:

"לאחר הרבה כתבות, שחלקן מדוייקות וחלקן לא – אני רוצה לשים דברים על דיוקם. קודם כל אני אוהבת את ישראל ונשארת בארץ. זה הבית שלי ושל משפחתי. לאורך השנים הובלתי בשליחות את העסקים שלי והטמענו חזונות כמו חירות פיננסית בבנק הפועלים, קיימות בשיכון ובינוי, חיות במלח הארץ ושפע במיה.

"במקביל, השקעתי בהשקעות שונות מתוך ראיה של השקעות למען החברה והסביבה. לאורך השנים האחרונות מכרתי את רוב מניותיי בקרניבל קרוז ונשארתי עם אחוזים בודדים שאינם מהווים חלק מקבוצת השליטה. השקעתי בעשרות חברות ברחבי העולם מתוך אותה אסטרטגיה של השקעות למען החברה והסביבה. השקעתי בתחומים הבאים: טכנולוגיות בחינוך, אנרגיות מתחדשות, תשתיות ירוקות, פתרונות בנושא אקלים ועוד.

"החלטתי למכור את החברות האופרטיביות בארץ ובעולם על-מנת להמשיך בשליחות שלי, יחד עם חזון אישי של עשייה הרמונית. עובדי המטה של קבוצת אריסון בישראל ובעולם ממשיכים לפעול במרץ בהשקעות ובפילנתרופיה. אנו מכוונים לעוד השקעות , בין היתר בתחומים: FOOD TECH, טכנולוגיות שנותנות מענה לצרכים בסיסיים אנושיים, בריאות בדגש על רפואה מונעת ועוד.
"בפילנתרופיה אנו ממשיכים בפעילות העניפה של הקרן המשפחתית על-שם תד אריסון – קרן פרטית מכספי המשפחה שתרמה עד היום למעלה מ-1.6 מיליארד שקל ללמעלה מ-1600 ארגונים וממשיכה בפעילותה ובתרומתה בתחומי חינוך, ספורט, תרבות, אמנות, בריאות, רווחה ומחקר. מהות החיים ממשיכה בפעילותה הכוללת את רדיו מהות החיים, אתר אינטרנט, מרכז המבקרים מהותי, הכולל סדנאות להעצמה אישית ולשלום פנימי.