חינוך פיננסי    

תוכן שיווקי או תוכן אמיתי? כך תלמדו את ילדיכם להפריד

מעודכן ל-01/2020

היום ילדים חשופים מגיל אפס לפרסומות,  ברדיו ובשלטי  חוצות,  וכשהם מתחילים לראות סרטים, טלוויזיה או קלטות, הפרסומות מגיעות גם לשם. בעוד שיש פרסומות ברורות, גם יש פרסומות סמויות או תוכן שיווקי הנראה כמו כתבה או תוכנית לכל דבר ועניין. המטרה של החברות המפרסמות היא שתקנו כמה שיותר מכל דבר, המטרה של ההורים היא לחסוך וללמד חיסכון כבר מגיל קטן ולדעת להבדיל בין מוצר שצריך אותו למוצר שאפשר להסתדר בלעדיו. החדשות הטובות הן שיש מה לעשות.

קודם כול נלמד את הילדים האם התוכן שהם רואים משתמש באמצעים למכור משהו או שמא  הוא  תוכן נקי. פרסומת נועדה לכמה דברים, למסור מידע על מוצר או שירות, להראות את הבידול מול המתחרים, לפתח עמדות חיוביות ולשכנע לקנות מוצר מסוים. בצפייה בתוכן שיווקי או בפרסומת  נעלה שאלות, האם עולה אחת המטרות שהוזכרו, האם יש כאן ניסיון לשכנע? או רק ניסיון לבדר? האם המידע המוצג מלא? האם הוחסר מידע? האם מידע חיובי מתמקד בצד אחד בלבד? כל אלו מסמנים שלא מדובר בתוכן תמים.

הכירו לילדים את הטריקים שבהם מפרסמים משתמשים, כמו שימוש במוצר הופך אותך יפה יותר, נחשק יותר, בעל מעמד גבוה יותר. אפשר גם להתייחס לשיטות שיווקיות בפועל, בחנות כמו מבצעים 1+1, האם זה מוצר שהיית צורך אחרת? האם ההנחה היא אמיתית? מוצרים ששמים בקופה כדי לדחוף קנייה ספונטנית. לא אחת חברות מפרסמות שיש למוצרים שלהן סגולות בריאותיות, אף על פי שאין להם סגולה מיוחדת או שהחומר קיים כמעט בכל המוצרים, למשל אזכור "ללא סוכר" או "ללא כולסטרול" למוצר שממילא לא אמור להיות בו סוכר או כולסטרול. בקניית אריזה האם מה שמוצג בתמונה הוא המוצר האמתי?

פרסומות לנוער המכוונות למבוגרים

הגיל הכי צרכני הוא כמובן גיל ההתבגרות שבו הצורך להשתייך, להיות מגניב ועשיר משחק תפקיד  לעומת כל דבר אחר, אבל מי שמשלם הם ההורים. לכן הרבה פרסומות מכוונות כדי לשכנע את ההורה להשקיע במותג במקום. למשל  פרסום מכונית שכאורה מכוונת לנהג החדש אבל הקונה הוא כמובן המורה. זה לא חוקי.

הכירו לילדיכם את החוק:  "לא יעשה אדם פרסומת ודרכי שיווק המכוונים לקטינים שיש בהם משום עידוד קטינים לשכנע את הוריהם או להפציר בהם או בכל אדם אחר לרכוש עבורם את המצרך או השירות"

הדגישו שוב מה מטרת הקנייה, האם היא עונה לצרכים, האם מתאימה לתקציב המשפחה. מלבד צפייה ביקורתית בתוכן שיווקי אפשר גם ליצור פרסומות ולבחון את האמינות שלה ואת ההוגנות שלה או לחלופין  פרסומת להגברת המודעות למניפולציות בתוכן שיווקי. כך לא כל פרסומות או לחץ חברתי של חברים יובילו לקנייה.

שיעור בכלכלה: טיפים להורים בנושא חינוך פיננסי