מדריכי דירה ומשכנתא    

תמ"א 38 עם תב"ע רק בהסכמת 100% מהדיירים

מעודכן ל-08/2019

אומנם החלטת של מנהל התכנון  לביטול תמ"א 38 לא יצאה אל הפועל, אבל ועדת ערר של מחוז תל אביב צפויה להקשות מאוד על קידומן של תוכניות תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה שמצריכות תב"ע חדשה. לפי ההחלטה תוכנית מסוג זה תחייב הסכמה של כל בעלי הדירות, ולא 80% כפי שנקבע בהוראות עד כה

את הערר הגישו רוב דיירי בניין ברחוב מנחם בגין בבני ברק יחד עם החברה היזמית פם השקעות ובניין — נגד החלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה לדחות ביצוע תוכנית תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה. לטענת הדיירת שהתנגדה, אי אפשר להגיש תוכנית ללא הסכמת כל בעלי הזכויות משום שהפרויקט כולל זכויות רבות יותר מאלה שקבועות בכללי התמ"א, והוא דורש תב"ע חדשה. ועדת הערר קיבלה את דעתה.

בהחלטת הוועדה המקומית נכתב: "הגם שפרשנות זו אינה נקייה מספקות, הוועדה המקומית קיבלה את עמדת הוועדה המחוזית ובהתאם לכך, בהיעדר הסכמה של כלל בעלי הזכויות, לא ניתן לקדם את התוכנית נשוא ערר זה".

ועדת הערר תמכה בהחלטת הוועדה המקומית ודחתה את הערר: "אין לבעלי הזכויות האחרים בבית המשותף אפשרות לקדם תוכנית שעניינה שינויים ביחס לדירה, אלא בהסכמת אותו בעל דירה. החריג הוא במקרה שבו מקודמת תוכנית פינוי־בינוי".

ההחלטה של ועדת הערר מבוססת על תקנות שקיבלה ועדת הפנים של הכנסת ב־2016 ונועדה להסדיר את קידום התוכניות בבית משותף. על פי תקנות אלה, תב"ע הכוללת שינוי ברכוש משותף שמוצמד (כלומר רשום בטאבו) לדירה מסוימת צריך לקבל את הסכמתו של בעל הדירה לתוכנית. לכן קבעה ועדת הערר כי "ברור הרי שהכלל לפיו לא ניתן לקדם שינוי ביחס לשטח מוצמד חל מקל וחומר ביחס לשטח של דירה". כלומר אם לא ניתן לקדם תוכנית החלה על שטח מוצמד לדירה, בוודאי לא ניתן לקדם תוכנית להריסת הדירה עצמה.

תמ"א 38 היא תוכנית מתאר ארצית המעניקה תוספת זכויות בנייה לבניינים משותפים ותיקים, שנועדו לממן את חיזוק הבניין. מתוקף התוכנית אפשר להוציא היתר בנייה גם ללא הכנה של תוכנית בניין עיר (תב"ע) חדשה, ולכן החלטת הוועדה לא תשפיע על מקרים שבהם בניין מבקש להוציא היתר בנייה לפי תמ"א 38. במקרים אלה יוכלו הדיירים להתקדם עם רוב של 66% מכלל בעלי הדירות לפרויקטים של עיבוי וחיזוק ועם 80% במסלול הריסה ובנייה.

עם זאת, החלטת הוועדה תשפיע על מקרים שבהם היזם והדיירים מבקשים לקדם תב"ע חדשה למגרש. מדובר בהליך נפוץ שמאפשר ליזמים לקבל עוד זכויות בנייה מעבר לזכויות שמקנה תמ"א 38. במקרים אלה הם לא יוכלו לקדם את התוכנית, אם לא יושגו הסכמות של כל הדיירים.

תב";ע – איך היא עוזרת לנו להחליט ברכישת דירה

הרשות להתחדשות עירונית מציגה: מדריך תמ"38