חדשות    

הרשות להתחדשות עירונית מציגה: מדריך תמ"א 38

האם יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה? נראה ככה. שלושה שבועות לאחר שמינהל התכנון הודיע כי ימליץ על ביטול תמ"א 38 בשנה הבאה – הרשות להתחדשות עירונית עתידה לפרסם מדריך רשמי לבעלי הדירות  בשם "מורה נבוכים לבעלי דירות המבקשים לבצע פרויקט תמ"א 38", שמפרט את השלבים הדרושים לביצוע מוצלח של פרויקט התחדשות עירונית. כלל המדריך יפורסם בשבוע הבא, אך עיקריו כבר פורסמו בתקשורת.

הסיבה לאיחור הרב של המדריך  טמונה בזמן הקיום הטרי של הרשות, או בניסוחה: "פורמלית הרשות קיימת רק שנה ושמונה חודשים. מאז שהוקמה הרשות הוצאנו מספר פרסומים, ועכשיו הגיע תור המדריך לביצוע תמ"א 38".

המדריך יכול להתאים גם למיזמי פינוי-בינוי  – כיוון שמוזכרים בו בין היתר הליכים מומלצים למינוי נציגות, למינוי עורך דין ולבחירת יזם ועוד. זה צפוי לעלות בתחילת השבוע הבא לאתר האינטרנט של הרשות, וגם לצאת בגרסת דפוס בכמה מאות עותקים, שאפשר להשיג במשרדי 20 המינהלות העירוניות להתחדשות עירונית שהוקמו בסיוע הרשות.

המדריך מסביר בין היתר את ביצועם של שלבי הפרויקט, ובהם איסוף מידע ובדיקה ראשונית לגבי היתכנות ביצוע פרויקט בבניין, גיבוש ההסכמות בקרב בעלי הדירות, ההתקשרות עם עורך דין וההתקשרות עם יזם. כמו כן המדריך עוסק בתמורות נפוצות לדיירים, מסלולי מימון, ערבויות והוצאת היתרי בנייה.

חיים אביטן, ראש הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "אנחנו שמחים להוציא את המדריך שינגיש לאזרחי ישראל את כלל המידע הנוגע להוצאה לפועל של תמ"א 38 בבניין מגוריהם. הרשות פועלת לאיסוף המידע ולהוצאת המדריך המקיף זה כחצי שנה, מתוך הבנה שידע נרחב על התהליך יגדיל את הסיכוי להוצאה לפועל של הפרויקט באופן מיטבי, ולשביעות רצון בעלי הדירות. אנו מזמינים את האזרחים גם להיעזר במינהלות העירוניות, המהוות שלוחות של הרשות בשטח"

עוד  מסר לתקשורת: "עמדתו של מינהל התכנון היא לגיטימית, אך דיון ממשלתי רשמי בנושא יתקיים רק בשבוע הבא, ובו יוחלט על המשך דרכה של תמ"א. שלל גורמים ממשלתיים המעורבים בדיון, לרבות הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, מחזיקים בעמדה המנוגדת לזו של מינהל התכנון. כיום לא קיימים כלים שייתנו מענה למיגון ולחיזוק ברמת הבניין הבודד, ועל כן אנו בטוחים כי תוקפה של התמ"א יוארך".

בכל מקרה גם אם התמ"א 38 תבוטל, ייקח זמן שכלל הפרויקטים בשלבים השונים יבוטלו, ועדיין יש צורך במדריך כזה. נקווה שנעזרו במדריכים של הון כמו

איך לבחור יזם בתמ"א 38

מהם המסים והוצאות התשלום בתמ"א 38

תמ"א 38 – מי סופג פרויקט לא כלכלי?