מדריכי דירה ומשכנתא    מיסים    

מהם המסים והוצאות התשלום בתמ"א 38

DIMRI 7a

תמ"א 38 התקבל, מה מס הרכישה, היטל ההשבחה, מס שבח, ארנונה והוצאות נוספות

יש רוב לתמ"א 38, הבניין יחוזק, תקבלו מעלית עוד קומה, הערך יעלה. ולמרות תקופה קשה של רעש, לכלוך ופחות נגישות בסוף הערך של הנכס יעלה. אבל צריך לשלם עם זה?

בדרך כלל הדיירים אינם נושאים בכל הוצאה שהיא הקשורה למימוש הפרויקט. לא לשווא העסקה מכונה "עסקת נטו" ולכן יש לבדוק היטב שלבד מחובות או תשלומים אישיים שאינם נובעים במישרין מהעסקה, כגון מסים, הדייר לא צריך לשלם. אומנם בעוד מבנה העסקה אינו מצריך תשלום מצד הדיירים בכל הנוגע לאנשי המקצועי שמקבלים את שכרם מהיזם,  עבור היתכנות הפרויקט יש מי שטוען כדאי לשקול תשלום מצד בעלי הדירות  או עבור עו"ד. הדבר כמובן נתון לשיקול הדעת של בעלי הדירות כמו גם למצבם הכלכלי. עבור היתכנות כלכלית יש כלים ומחשבונים ברשת המאפשרים את זה.  וברוב המקרים שכר טרחת העורך דין משולם על ידי היזם, גם אם מטעמכם, אבל כדאי לשים לב שהוא לא מקבל תקצוב נמוך מדי.

מיסוי – פטור מס שבח לתמ"א,  מס רכישה רק על הדירות החדשות, פטור או הנחה מהיטל השבחה

עניין המיסוי הוא מורכב. החוק כולל סעיפים וסייגים רבים ועל-כן אמידת חבות המס מצריכה ניתוח מעמיק על-ידי מומחים. ככלל, לעניין מס שבח – המוטל על רווח הנובע ממכירת הנכס – לכאורה קיימת חבות מס, אך תמ"א 38 מעניקה פטור מלא ממס שבח על הזכויות הנוספות מכח התמ”א. באותו הזמן, זכויות מכח תב”ע (תוכנית בניין עיר) אינן פטורות.

מס רכישה – המוטל בעת רכישת נכס – ישולם במלואו על דירות היזם החדשות בלבד. היטל השבחה – תשלום חובה הנדרש מבעל בית על אישור תכנית בוועדה המקומית – בעסקה רגילה (תב"ע) ההיטל יהיה בשיעור של 50% מערך ההשבחה. אך ככל שזה נוגע לתמ”א 38/1,מסלול חיזוק ותוספת קומות, יהיה לדיירים פטור מלא מהיטל השבחה. בנוסף בתמ”א 38/2 – פרויקט הריסה ובנייה מחדש – יחול ההיטל על התוספות שמעבר לזכויות התמ”א בגובה של 25% בלבד.

ארנונה – הנחה לקישים

ארנונה ממשיכים לשלם כרגיל. עם זאת, בפרויקטים של תמ"א 38 החליט משרד הפנים על מתן הקלות לדיירים בני הגיל השלישי בפרויקט, כדי להתיר חסמי התנגדות הנובעים מחשש לזינוק בתעריף הארנונה, כיוון ששטח הדירה גדל. לפי התקנות החדשות, במהלך 5 השנים הראשונות מרגע קבלת הדירה ישלמו אותם דיירים ארנונה מופחתת על השטח המורחב: בשנתיים הראשונה יקבלו 100% הנחה, בשנה השלישית 75% הנחה, בשנה הרביעית 50%, ובשנה החמישית 25%.

בכל מקרה, כדאי לבדוק את הנושא ברשות המקומית עוד בשלבים המוקדמים של הפרויקט. לעתים גם ברשות המקומית לא מודעים לתקנות חדשות ויש ליידע אותם.

מה הרוב הדרוש לתמא 38 ומי יכול להתנגד

האם שוכרים זכאים לפיצוי בתמא 38?