מדריכי צרכנות    

תעודת זהות ביומטרית: מה זה אומר וכמה עולה?

מעודכן ל-05/2022

היום ניתן להוציא בישראל תעודת זהות ביומטרית בלבד, גם אם אתם רוצים רק להאריך את תוקף התעודה. התעודה הביומטרית כוללת בין השאר פרטים כמו תביעות אצבע ותווי פנים. מה צריך לעשות כדי להוציא תעודת זהות ביומטרית? כל הפרטים במדריך הבא

תעודת זהות ביומטרית כוללת שבב אלקטרוני, המכיל את הפרטים האישיים שלכם, סריקה של טביעות שתי האצבעות המורות וקובץ עם תמונת הפנים שלכם שצולמה במצלמה דיגיטלית. תעודת הזהות כוללת גם מספר סידורי ומאפיינים ייחודיים. לכן אם תודיעו שהיא אבדה או נגנבה, אפשר יהיה לאתר ניסיונות להתחזות אליכם ולהשתמש בה שלא כחוק. עם זאת, ישראלים רבים חשים לא בנוח מכך שמאגר, מאובטח ככל שיהיה, מכיל נתונים כה פרטיים שלהם, וחוששים מהאפשרות שהמאגר ייפרץ. החשש הזה לא מופרך, שכן אם יש משהו שלמדנו על האינטרנט, הוא שכל מאגר נועד להיפרץ בשלב כזה או אחר, וכאן לא מדובר במספר כרטיס אשראי שאפשר להחליף, אלא בטביעות אצבעות שיישארו איתנו לתמיד.   

כך או כך, היום ניתן להנפיק תעודת זהות ביומטרית בלבד, אך יש לכם אפשרות לבקש שטביעות האצבעות שלכם לא יישמרו במאגר הביומטרי, לאחר סריקתן. הפרטים הביומטריים נשמרים במאגר מאובטח של רשות המאגר הביומטרי הלאומי.

תהליך ההנפקה

תהליך ההנפקה של תעודת זהות ביומטרית כולל תשאול ואימות הזהות שלכם, כדי למנוע התחזות וגנבת זהות, צילום תווי פנים, סריקת טביעות האצבע, ומסירת פרטים אישיים. תתבקשו לחתום על אישור שמירת טביעות אצבע במאגר הביומטרי.

אתם יכולים להזמין תור מראש באחת מלשכות רשות ההגירה והאוכלוסין.

תתבקשו למלא טופס בקשה לתעודת זהות, רק שימו לב שאתם ממלאים פרטים מדויקים, כי שינויים יעלו לכם כסף.  

תעודת הזהות מעל גיל 18 תקפה למשך עשר שנים. אם ביקשתם שטביעות האצבע לא יישמרו במאגר הנתונים הביומטריים, התוקף יהיה לחמש שנים בלבד.

יש להדפיס ולמלא את טופס הבקשה לתעודת זהות  ולהקפיד על כל הפרטים הנדרשים.

אם זו תעודת הזהות הביומטרית הראשונה שלכם, השירות ניתן ללא עלות. אם אתם מבקשים לחדש תעודת זהות ביומטרית שאבדה או נגנבה, יש לשלם אגרה באופן מקוון באמצעות כרטיס אשראי, או לשלם בלשכה באמצעות כרטיס אשראי או במזומן.

בסיום תהליך הגשת הבקשה לתעודת זהות, תקבלו מסמך שבו מופיעים קוד המסירה האישי וסִיסמאות להפעלת התעודה. התעודה תגיע אליכם עם שליח, ותתבקשו להזדהות מולו בעזרת הקוד האישי והסיסמאות. כדי להפעיל את התעודה, עליכם להזין את הסיסמאות באתר Gov.il (אתר השירותים והמידע הממשלתי) ובאמצעות עמדות השירות העצמי.

השליח עם תעודת הזהות הביומטרית יגיע אליכם רק לכתובת המופיעה במשרד הפנים, אז שימו לב שכתובתכם מעודכנת.  

כמה יעלה לכם

תעודת זהות ראשונה ניתנת בחינם.

אם איבדתם את תעודת הזהות או שהיא נגנבה לכם, תשלמו 120 שקל.

אם אתם מאבדים סדרתיים, ואיבדתם את תעודת הזהות בפעם השנייה ב- 5 השנים אחרונות, תשלמו 200 שקל.

רוצים לחדש דרכון? בדקו את המדריך שלנו:  כמה עולה להוציא דרכון