חינוך פיננסי    

תפקיד הכסף והבנקים – וגם איך לקרוא חשבון עובר ושב

pixabay
מעודכן ל-01/2020

כסף הוא מה שמניע כיום את העולם,בגללו אנחנו עובדים, קונים, חוסכים ועוד. אבל לכסף כשלעצמו אין ערך רב ללא ההסכמה בין האנשים. אנחנו קובעים שכסף ישמש אותנו לסחר חליפין מה יוגדר  מחיר לסחורה. לכל מדינה כמובן יש המטבע שלה.

לפני המצאת הכסף השתמשו בסחר חליפין או בארטר, אבל בשיטה זו היה קשה למצוא התאמה בין הלקוח לקונה. אומנם יש לי חמש פרות שאני מעוניין למסור, אבל מי רוצה לקבל אותן ותמורת מה? לכן קבעו ערך למוצרים ולשירותים.

תחילה ברוב המדינות ערך הכסף נקבע לפי היצמדותו למלאי הזהב במדינה. ההצמדה לתקן הזהב בוטלה סופית בארצות הברית בשנות השבעים של המאה העשרים עם הרחבת הגירעון הממשלתי עקב מלחמת וייטנאם.

הבנק

לבנק שתי מטרות, קבלת פיקדונות וחסכונות מאנשים פרטיים ומחברות, אלו מהווים מעין הלוואה לבנק, ומתן הלוואות, שהיום מהווים את עיקר הכנסות הבנקים. הרווחים של הבנקים מגיעים מהריבית שהוא גובה תמורת הכסף שהוא מלווה ללקוחות, ומהעמלות שהלקוחות משלמים תמורת שירותים שהבנק מספק להם.

הבנק מהווה למעשה מעין מתווך בין החוסכים ללווים. אנשים מעדיפים לשמור כסף בבנק מסיבות של בטיחות ושמירה על ערך הכסף.

בין השירותים המוצעים ללקוחות הבנק כלולים ניהול חשבון "עובר ושב" (עו"ש) לניהול יומיומי ושוטף של ההוצאות וההכנסות, שירותי הפקדת כסף לחסכונות ולהשקעות, שירותי אשראי (הלוואה) של כסף, ועוד. הבנק מספק ללקוחותיו אמצעי תשלום כמו המחאות (שיקים) וכרטיסי אשראי, ותמורת השירותים האלה הוא גובה עמלות. כמו כן הבנק מציע חשבונות בתנאים ייחודים לקבוצות שונות כמו צעירים, חיילים, סטודנטים ועוד.

איך בוחרים בנק? משווים. מה העמלות שהוא דורש, מה הריבית שנותן על חיסכון, מה הריבית שלוקח על הלוואה, האם יש הטבות. אפילו כשצעירים והעמלות נמוכות יש לבדוק את העמלות בחשבון בוגר. כך שלא תופתעו כשתשתחררו מהצבא.

אמצעי התשלום

אמצעי התשלום הנפוצים הם מזומן, כלומר שטרות ומטבעות. פחות נוח לאחזקה ועלול ללכת לאיבוד. כמו כן הרשויות מעוניינות להגדיל את הפיקוח עליו. היתרונות הם שכל העסקים מקבלים אותו ואפשר לעקוב ביותר יעילות אחר גובה ההוצאה.

האמצעי הנפוץ ובמגמת עלייה מתמשכת הוא כרטיס אשראי המאפשר בקרה חודשית על גובה ההוצאות, וגם אפשר להשתמש בו למשיכת מזומן, אם כי הרבה פעמים אנחנו מבזבזים יותר כי אנחנו לא חשופים בעת הקנייה לכסף בחשבון.

בשנים האחרונות נוסף גם כרטיס חיוב המאפשר לשלם רק על כסף שבחשבון. הכרטיס מחויב על יום העסקה ולא בצורה חודשית. עוד אפשרות לתשלום היא העברה בנקאית או הוראת קבע, כך הכסף נכנס ישירות מחשבון לחשבון. בשנים האחרונות נוספו גם אפליקציות התשלומים, הארנקים הדיגיטליים ומטבעות דיגיטלייםו מובן הצ'קים המתאימים לעסקאות גדולות לטוח ארוך שצריך בהן בטוחה כמו שכר דירה.

איך לקרוא את חשבון העובר ושב

העובר ושב הוא עיקר הפעילות בנקאית שלנו, אלו ההוצאות והמשיכות היומיומית לצד  הכנסות. ההכנסות הן תחת קטגוריה זכות, ההוצאות הן תחת הקטגוריה חובה והסכום הנותר נמצא ביתרה.

חשוב להיזהר ממשיכת יתר משום שזו למעשה הלוואה של הבנק עם ריבית גבוהה יותר לעומת הלוואות אחרות

מה מסתתר מאחורי המע";מ בהלוואות