חינוך פיננסי    

תקציב אישי ותקציב משפחתי – איך קובעים ואיך מנהלים

מעודכן ל-01/2020

מה זה תקציב? איך מנהלים אותו?  מה ההבדל בין תקציב אישי למשפחתי? בלי כל אלו לא נוכל לשלוט בהוצאות שלנו ונגיע להוצאות מופרזות. בדיוק כמו תקציב של מדינה או של רשות מקומית או של חברה  גם אנחנו צריכים לקבוע יעדים ולעמוד בהם.

התקציב האישי כולל הכנסות של כל אחד בנפרד, דמי כיס, הכנסה מעבודה, הכנסה מהצבא, קצבאות ועוד. לצד הכנסות כל אחד מחליט לגבי הוצאותיו אילו הכרחיות ועל אילו אפשר לוותר. לצד אלו יש גם חסכונות והלוואות.

תקציב מאוזן הוא תקציב שבו ההכנסות שוות להוצאות לפחות. תקציב גירעוני הוא תקציב שבו ההוצאות גדולות מההכנסות. במקרה כזה צריך  לקצץ בהוצאות או להגדיל את ההכנסות.

היום קל לעקוב אחרי ההוצאות, בכרטיסי האשראי, באפליקציות, באתרי הבנקים ועוד.

בניית תקציב

ההוצאות שלנו מתחלקות  להוצאות חד פעמיות כמו מתנה או מכשיר שקנינו רק החודש, הוצאות קבועות, כמו תשלום לחברת סלולר או לספק אינטרנט והוצאות משתנות, למשל הוצאות על חשמל.

גם הכנסות יכולות להיות קבועות, משתנות או חד-פעמיות. הכנסות קבועות הן למשל משכורת או דמי כיס; הכנסה חד-פעמית היא למשל מתנה; הכנסה משתנה יכולה להיות הכנסה פסיבית מעסק מהצד למשל או ממניות.

תקציב משפחתי

תקציב משפחתי הוא ההכנסות וההוצאות המשותפות של בני המשפחה. גם כאן יש לבחון שהתקציב מאוזן וכן לבדוק את סדר העדיפויות בהוצאות. תקציב משפחתי הוא מה שלכל אחד מבני המשפחה יש השפעה עליו כמו חשבונות משותפים,שכר דירה, מנוי לכבלים ועוד. כך אפשר לברר אם מישהו מבני הבית מוכן לוותר על ערוצים או צריך לצרוך פחות חשמל או  מים. ולהכין מחדש תוכנית עם הכנסות והוצאות.

איך לבנות תקציב למשפחה