רכב ותחבורה    

אגרת גודש – כנראה שלא תהיה ברירה

מעודכן ל-11/2022

ישראל היא מדינה פקוקה. זה מורגש ברוב כבישי הארץ, ובולט שבעתיים בכבישי המרכז. הכניסה לאזור המרכז בבוקר היא זחילה מתמשכת. יש לזה פתרונות – ראשית, הנתיב המהיר שמאפשר חנייה של רכבים מחוץ לעיר ונסיעה בחינם ל-4 אנשים ויותר ברכב (הרחבה על חניוני חנה וסע).

חוץ מזה, יש פתרון תחבורתי שלמרות כל הביקורת, הוא הולך והופך לפתרון נהדר – רכבת. ומעבר לכך, אנו בעיצומו של שינוי מבני בתחום התשתיות שיהפוך ככל הנראה, את החיים שלנו לקלים יותר בשנים הבאות – הרכבת הקלה בגוש דן תהיה פתרון נוח שיחסוך בכלי רכב, ובכלל – בכל הארץ, נפתחים כל העת כבישים ומחלפים חדשים.

אבל עד שהרכבת הקלה תיכנס לפעולה ייקח שנים, ועד שהעומס בכבישים יירד ייקח כנראה הרבה זמן. בינתיים, מדי חודש מצטרפים לכבישים כ-15 אלף רכבים, ועומסי התנועה רק הופכים לכבדים יותר. הבעיה הבסיסית היא בעיה תשתיתית מובנית – גם אם התשתית הקיימת תורחב, היא אינה יכולה להכיל את כמות הרכבים הקיימת והצפויה לעלות.

גם לזה יש פתרון – הטלת אגרת גודש בשעות העומס. אגרת גוש בערים עמוסות במיוחד היא דבר שמיושם כבר בערים בעולם דוגמת לונדון ושטוקהולם.

אגרת הגודש בלנדון קיימת כבר שנים רבות. התעריף עמד תבחילה על 5 ליש"ט ומאז הועלה ל-15 ליש"ט. בשטוקהולם, לעומת זאת, נתקלה אגרת הגודש בהתנגדות גדולה מאוד, עד שהוחלט על תקופת ניסיון. מדובר על תשלום של 1 עד 2 אירו לנסיעה, והסתבר שלמרות הציפיות שהנהגים לא יאהבו את אגרת הגודש, הם בירכו על כך. חלה ירידה משמעותית בפקקים ובסקר שנעשה שם נמצא שיותר מ-70% מהנגים מרוצים מהמצב החדש – והניסוי הפך לעובדה מוגמרת.

המטרה היא שגביית אגרה כזו תוביל בהדרגה לשינוי בהרגלי הנהגים, שיעברו להשתמש בתחבורה ציבורית שתהיה זולה יותר, וכך התקווה היא שיהיה פחות צפוף יותר קל לנוע בכבישים.

תשלום מקסימלי ליום לרכב פרטי – 37.5 שקל

בישראל, אחרי שנים של התנגדויות ודחיות, אושרה תוכנית אגרות גודש לגוש דן במסגרת חוק ההסדרים לשנים 2022-2021. על פי התוכנית, גוש דן יחולק לשלוש טבעות – פנימית, תיכונה וחיצונית, שישמשו כאזורי תשלום שונים. התשלום ייקבע בהתאם לחצייה של כל טבעת, ויושפע משעות העומס. בנסיעה לעבר הטבעת הפנימית בין השעות 10:00-6:30 ייגבה תשלום של 5 שקלים על נסיעה דרך הטבעת החיצונית, 10 שקלים בטבעת התיכונה ו־10 שקלים נוספים בטבעת הפנימית עצמה; בנסיעה לכל כיוון בין השעות 19:00-15:00 ייגבה תשלום של 2.5 שקלים על נסיעה בטבעת החיצונית, 5 שקלים לטבעת התיכונה ו־5 שקלים נוספים לטבעת הפנימית; התשלום המקסימלי ליום לרכב פרטי יעמוד על 37.5 שקל.

לא ייגבה תשלום מכלי רכב דו-גלגליים אוטובוסים, רכבי חירום, נהגים בעלי תו נכה, מוניות נגישות, רכבי גרר ומוניות שירות. משאיות ישלמו תעריף כפול.

לקראת סוף 2022 פרסם משרד האוצר להערות הציבור את מיקום נקודות הציון שבהן יוצבו השערים שבהם תיגבה אגרת הגודש.

התוכנית כולה אמורה לצאת לפועל בשנת 2025.