רכב ותחבורה    

אוטותל – כל מה שצריך לדעת!

מעודכן ל-05/2019

אוטותל – כל מה שצריך לדעת! כמה מכוניות יהיו במיזם? כמה חניות יוקצו למיזם? כמה זה יעלה? מה היתרונות והחסרונות? ולמה יש התנגדות גדולה למיזם? 

אוטותל – מיזם השכרת הרכב של עיריית תל אביב בשיתוף חברת השכרת הרכב השיתופי –   car2go , נמצא בשלב הרצה. בשלב הזה  1,500 משתמשים בהשכרת מכוניות של אוטותל שאותן ניתן לקחת מנקודה אחת בעיר ולהחזיר בנקודה אחרת תמורת תשלום על פי זמן. אם אתם מסתובבים בעיר שמתם כנראה לב לחניות (המסומנות בירוק כהה) שהוסדרו לטובת הפרוייקט, והאמת שזה מקומם – מעל 500 חניות ייעודיות לתחבורה הזו, ועוד במקומות ביקוש, וזאת בשעה שגם כך אין באמת חנייה בעיר.

אז נכון, הכוונה של המיזם היא שיותר ויותר אנשים ישתמשו בתחבורה הזאת על חשבון רכבם הפרטי, וכך השימוש השוטף ברכבים בכלל ובחניות בפרט יצטמצם. אבל זאת נראית בשלב זה כמו משאלת לב. עם זאת, בעירייה מתעקשים שמדובר במהפכה בשיטת התחבורה העירונית, ותהיה לכך השלכה גדולה על התחבורה והחנייה בעיר (שינוי לטובה) – ראו בהמשך…

אוטותל – 1.2-1.7 שקלים לדקה

בסוף השנה הפרוקט ייפתח לציבור הרחב. תעריפי השימוש ישלבו מינוי חודשי ותשלום על פי דקה; העלות לדקה תהיה 1.2 עד 1.7 שקלים. דמי המנוי החודשיים יהיו לפי היקף השימוש, 10 שקלים או 40 שקלים. אם הרכב נמצא בחניה או בהמתנה, דמי השימוש יהיו נמוכים משמעותית (להרחבה בהמשך – אוטותל כמה זה עולה? )

בעיריית תל אביב משוכנעים שיוכלו לשכנע אותנו לחלוק רכב עם אחרים. הם באמת סבורים שהרכב השיתופי יוריד את שיעור הפקקים ואת מספר החניות הנדרשות. לטענתם, ברגע שהרעיון יתפוס, הרכבים יהיו כל הזמן בתנועה, מנקודה אחת לנקודה שנייה, ומשנייה לשלישית, לרביעית וכן הלאה, וזה יחסוך את מספר הרכבים שנמצאים בתנועה מתמדת.  הרכבים בשלב הפיילוט הם כ-260 והוקצו להם 520 מקומות חנייה, כך שגם אם יהיה יתרון לשימוש באותו הרכב, הרי שמבחינת מקומות חנייה זה לא יחסוך כלום, נראה שאפילו ההיפך.

בשלב השני של הפיילוט – שכבר החל, יתנסו כ-1,500 משתמשים ברכבים האלו. בהמשך תודבק מדבקה ייחודית של "אוטותל" על גבי תמרורי "חניה מועדפת", המותרת לתושבי האזור, ותותר בהמשך גם לכלל הרכבים השייכים למערך.

אוטותל – שלב הפיילוט

מפעילת המיזם כאמור היא חברת CAR2GO, מקבוצת שגריר. החברה כבר מפעילה בעיר את שירותי השכרת הרכב שלה. המערך של אוטותל אמור להיות מערך משלים לקאר2גו. בשירות של קאר2גו צריך להחזיר את המכונית השיתופית לחנייה שממנה נלקחה, בעוד שבאוטותל, בדומה לשירות האופניים תלאופן, מחזירים את הרכב בנקודת חניה אחרת (כלומר, אין חובה להחזיר באותה הנקודה) וזה כמובן הבדל גדול.

בשלב זה עדיין לא פורסמו תנאי השימוש המלאים, ולא העלויות של השירות הזה. הרכב שנבחר למיזם היא יונדאיi10. למה דווקא יונדאי? –  גיל לייזר, מנכ"ל החברה, הסביר כי  "המכונית נבחרה בגלל שילוב של אמינות, בטיחות וידידותיות לסביבה.  בחברה מצפים שאם שלב ההטמעה יצליח הם יוסיפו מכוניות נוספות בגדלים אשר יתאימו למשפחות ולאנשים הזקוקים לכלי רכב גדולים יותר".

מיזם אוטותל יופעל דרך אפליקציה ואתר אינטרנט. המערך הדיגיטלי יאפשר  איתור ושריון רכב פנוי באופן מידי. פתיחת הרכב תתאפשר באמצעות האפליקציה או באמצעות כרטיס חכם.

האוטותל הוא רק חלק ממגוון כלי התחבורה שמאפשרת עיריית תל אביב לתושבי העיר ולמבקרי בעיר. "מערך כלי הרכב של 'אוטותל' שינוע ברחבי העיר תל אביב מצטרף לאמצעים השונים ולדרכים השונות שאנחנו מאפשרים לתושבים ולמבקרים לנוע ברחבי העיר, וזאת ללא צורך ברכבם הפרטי", אמר ראש העיר תל אביב, רון חולדאי, "האפשרויות מגוונות – אפשר ללכת, לרכוב על אופניים, ואפשר להשתמש בתחבורה הציבורית. אנו יוצאים מתוך הנחה שבהתבסס על מערכים דומים בעולם כלי רכב שיתופי יוריד כארבעה כלי רכב פרטיים מהכביש. במדינת ישראל הפרויקט הזה חשוב שבעתיים, שכן בכ-20% מהימים, ימי שבת וחג, אין תחבורה ציבורית. הורדת הרכבים מהכביש היא בשורה גדולה – פחות פקקים, פחות זיהום".

בעיריית תל אביב סבורים שתושבי העיר יאמצו את המיזם החדש, וייתכן שהם צודקים. קשה היום לנוע בתל אביב, קשה למצוא חנייה, ובטח שפתרון כזה שמגלם בתוכו גם פתרון חנייה יכול להיות מתאים, במיוחד אם הוא יוצע במחיר סביר. בעירייה מנפנפים בפרויקט הקודם – תל אופן, שהצליח ברמת היקף השימוש בו (פחות מבחינת רווחיות לחברה המפעילה).

"בהיעדר תחבורה ציבורית 24/7 השירות יפעל 364 ימים בשנה (למעט יום כיפור), ונפעל להרחיב את המערך לערים נוספות במטרופולין גוש דן כפי שעשינו עם ה'תל אופן' ובעתיד ייכללו במערך גם רכבים חשמליים". אמרה, עם השקת המיזם, מיטל להבי, סגנית ראש העיר הממונה על התחבורה, הבינוי והתשתיות, "המערך ממומן בתקציב עירוני של כ-100 מיליון שקלים, הכוללים את רכישת כלי הרכב, תפעול המערך ותחזוקתו. תעריפי השירות למשתמשים ייקבעו סמוך למועד ההשקה אך ישלבו מנוי חודשי בסכום קבוע וסכום נוסף שייקבע פר דקת נסיעה או מנוי גלובלי בשיטת הכל כלול".

אוטותל – יתרונות

יתרון נוסף שמציגים בעירייה הוא החיסכון באחזקת רכב – "אנחנו פועלים ברציפות ונחישות בתחום התחבורה בעיר, כשבהמשך בעוד מספר שנים תקום גם הרכבת הקלה", אומר חולדאי, ומוסיף – "האוטותל הוא פרויקט שמבטא דרך נוספת שבה העירייה פועלת להורדת יוקר המחיה בעיר. מערך הרכבים של אוטותל עשוי לגרום לכך שאנשים יימנעו בכלל מלהחזיק רכב פרטי, וכך יחסכו כ-3,000 שקלים בחודש. אנו מקווים שפרויקט זה יהווה תמריץ לעשייה גדולה יותר בתחום התחבורה בארץ.

 "אנו צופים כי כבר במהלך שנת 2018 תושבי עיר רבים יאמצו את התרבות החדשה של שיתוף רכבים, ומשנה לשנה השימוש ברכבים שיתופיים להערכתנו ילך ויגדל. בכך נצליח לצמצם את בעיות החניה בעיר וזיהום האוויר, ובראש ובראשונה נצליח לצמצם מידי חודש באלפי שקלים את הוצאות משק הבית בגין סעיף החזקת רכב. ההשפעה של שיתוף רכבים כבר אומצה בעולם והצליחה לייצר שינוי מהותי, מעל ל-5 מיליון משתמשים כבר בשירות. מיזם אוטוליב הצרפתי הצליח להוריד ב- 20% את ההחזקה ברכב פרטי וב- 30% את ההחזקה של רכב שני למשפחה. התוצאות מדברות בעד עצמן, פחות זיהום אוויר, פחות בעיות חניה, פחות נסיעה ברכב פרטי לטובת תחבורה ציבורית וחיסכון כספי משמעותי"

אוטותל – התושבים לא אוהבים!

ההתנגדות לאוטותל מגיעה מתושבי תל אביב שיש להם רכב. המיזם בעצם "לוקח" חניות רבות פנויות –  בכל רחוב מרכזי בעיר סומנו מקומות חניה ייעודיים לאוטותל. המקומות האלו באו על חשבון מקומות חניה שהיו מסומנים בכחול לבן. אז לא מספיק שיש בעיית חניה, שמקצים מקומות לאופנועים; לא מספיק שיש המון שיפוצים ובנייה של תמ"א שמצריכה מכליות אשפה שתופסות מקום של כמה חניות טובות, עכשיו גם חניות לאוטותל גונבות מקום.

תגובת העירייה לטענות האלו ברורה – בעירייה מסבירים כי הפרויקט אמור דווקא לחסוך את הצורך ברכב, ולכן מספר הרכבים יירד. אז נכון שלהחזיק רכב עולה 30 אלף שקל בשנה (בממוצע) ונכון שאוטותל במקרים רבים עדיף, אבל אוטו זה גם סטטוס. אתם לא מצפים שאנשים באמת יוותרו על הרכב שלהם. אתם לא מצפים שאנשים יעדיפו רכב שיתופי במקום הרכב שלהם. ואם לא יהיה מעבר מרכב פרטי לאוטותל, בעיית החניה עלולה להתגבר.

אוטותל – כמה זה עולה?

המחירון לשימוש באוטותל כולל שני מסלולים לפי היקף השימוש כשבנוסף יהיו דמי שימוש חודשיים קבועים (10 שקלים למשתמשים קלים ו-40 שקל למסלול בסיסי) – דמי המנוי האלו לא היו בעבר (בתקופת הניסוי) ולא ניתן היה להבין בעבר שיהיו הוצאות כאלו.

המחיר לדקת נסיעה יהיה 1.20-1.70 שקלים (בעבר דובר על מחיר קבוע 1.5 שקלים לדקה). המחיר לדקת נסיעה מחוץ לשטח הפעלת השירות יעמוד על 3 שקלים; והמחיר לדקת עצירה יהיה  60-85 אגורות, (בתקופת הניסוי העלות היתה – 75 אגורות) המחיר כולל את עלויות התחזוקה, הדלק והביטוח.

המשמעות היא שמי שנוסע שעה באוטותל מחויב בכ-90 שקל – זה ממש לא כסף קטן, ולא בטוח שזה משתלם, אלא אם נוסעים נסיעות קצרות. מי שצריך רכב ליום שלם או לכמה שעות עדיף לו לשכור שעתית או יומית מחברות השכרה או מ-Car2Go.

המיזם אוטותל אמור לספק מענה תחבורתי לנסיעות קצרות והוא מהווה תחרות למוניות, אוטובוסים ואופניים. לכאורה, המיזם לא אמור להתחרות בחברות שמציעות השכרת רכב על בסיס שעתי ויומי לרבות  CAR2GO שמפעילה את מיזם אוטותל. גם החזון של עיריית תל אביב הוא לספק פתרון לטווח נסיעה קצר. בעירייה סבורים שמדובר על נסיעות של כרבע שעה, כשלהערכתם בטווח הרחוק יותר, המיזם יפחית את השימוש ברכבים פרטיים. בינתיים יש ביקורת גדולה על מקומות החנייה הרבים שהמיזם הזה תופס.

אוטותל – שאלות ותשובות

מה זה בעצם אוטותל?

אוטותל הוא מיזם שיתוף רכבים לנסיעות קצרות בעיר, אם כי ניתן להשתמש בו גם לנסיעות ארוכות. הוא עוזר לחסוך בהוצאות ובחיפושי חניה. השירות זמין וידידותי ותורם לאיכות הסביבה. בשלב ההרצה ייהנו מנויי השירות מפטור מלא מדמי מנוי חודשיים ותשלום עפ"י דקות השימוש בלבד!

איך זה עובד?

מפה לשם – אוספים את הרכב בנקודה אחת ומחזירים בנקודה אחרת הנוחה לכם, ברחבי העיר.

שלמו על הדקה –  משלמים רק על זמן השימוש בפועל. יש לכם עצירה בדרך? תשלמו 50% לדקה בזמן העצירה.

מתי שרוצים –  אוטותל זמין עבורכם בכל שעה ובלי צורך לתכנן מראש. פשוט היכנסו לאפליקציה, בחרו רכב קרוב אליכם והתחילו לנסוע.

 איפה יש רכבים? איפה יש חניות?

האפליקציה תראה לכם איפה יש רכבים פנויים, ואיפה יש חניות – ותוכלו גם לראות במפה של החניות באוטותל.

איך מצטרפים?

התהליך יחסית מהיר. תתבקשו למלא פרטים אישיים, להעלות צילום רישיון (אפשר מהנייד) ופרטי תשלום. כל אלו חשובים  גם לצורך הביטוח שמגן עליכם. את הכרטיס המגנטי המיזם ישלח בדואר או עם שליח (איך שנוח לכם), או שפשוט תגיעו  למשרדים.

אוקיי נרשמנו, מה עכשיו?

מוצאים רכב – כמשתמשים רשומים תוכלו לגשת אל כל אחד מרכבי אוטותל הפזורים בעיר, לפתוח את הרכב באמצעות העברת הכרטיס המגנטי על השמשה ולצאת לנסיעה. כמו כן תוכלו להיעזר במפת הרכבים באתר ובאפליקציה כדי לאתר ולהזמין רכבים בקרבת מיקום.

נוסעים –  רגע לפני הכניסה לרכב ודאו שהוא תקין מבחוץ ונראה נקי מבפנים. הכל בסדר? קדימה לנסיעה.

חונים – מאות חניות אוטותל (פי 2 מכמות הרכבים!) יחכו לכם ברחבי העיר וניתן יהיה למצוא אותן באפליקציה. בנוסף, תוכלו לחנות בכל חניה כחול לבן.

מה המחירים?

 יש כבר מחירון קבוע ורלבנטי הרבה יותר – דמי מנוי חודשי של 10 או 40 שקלים,  תלוי בהיקף הנסיעות; עלות שוטפת של 1.2 שקלים עד 1.7 שקלים לדקה , עצירה של דקה תעלה בין 0.65 שקל ל-0.8 שקל.

חוץ מזה, אתם צריכים לספק מסגרת אשראי של 2,000 שקל – שימו לב  – זה לא חיוב , זו בטוחה, כך שאם יקרה משהו לאוטו תצטרכו לשלם. ההשתתפות העצמית היא עד ל-2,000 שקל (ואפשר לבטח ולהקטין את ההשתתפות בתמורה ל-99 שקל בחודש). מעבר לכך יש תשלומים על שימוש חורג (לכלוך חריג ועוד).

יש בתמחור הזה כמה יתרונות. ראשית – לא משנה לאן אתם נוסעים או מתי – החשבון הוא לפי זמן שימוש. אין משמעות למרחק, אין משמעות לצריכת הדלק, רק לזמן. ואם אתם עוצרים – לקניות, לשיחה קצרה, אתם יכולים להחנות ולהגדיר עצירת ביניים, והתשלום יהיה מחצית מדקת נסיעה רגילה – ירדתם לקנות משהו אצל הירקן או בסופר, ל-15 דקות,  זה יעלה לכם כ-10 שקלים.

 המחיר שאתם משלמים, אגב, בעצם כולל הכל – חניה, דלק, ביטוח, תחזוקה שוטפת. היום בנסיעה בתוך העיר עם רכב,  רק עבור החניה אתם משלמים כמה עשרות שקלים, באוטותל זה יעלה פחות משמעותית.

מה היתרונות של השירות?

במיזם טוענים שהשירות הזה יחסוך לכם כאב ראש, בלגנים ועצבים – וכנראה שיש בזה משהו – השירות הזה חוסך חיפוש חניה בתל אביב במשך זמן ממושך, חוסך כסף על טיפולים – למי שמתכוון להסתמך על השירות. הדלק על חשבון המיזם.

מעבר לכך, מדובר בשירות זמין – מעכשיו לעכשיו. ברגע שנרשמתם לשירות, כל שנותר לעשות זה לשמור על הרכב באפליקציה או באתר ( 15 דק' מראש) ופשוט להגיע לרכב ולנסוע. בעיר פזורים כ-260 רכבי השירות, כך שזה זמין ונוח, ומספר הרכבים יגדל בהמשך.

אם עוברים ליד רכב אוטותל ואתם מעוניינים לנסוע, הצמידו את הכרטיס המגנטי לשמשת הרכב, ואם הוא פנוי נורת השירות תאותת לכם באור ירוק ודלתות הרכב ייפתחו.

היתרון הכלכלי – על פי בדיקות של המיזם, רכב פרטי פשוט לא משתלם, בהשוואה לשירות של אוטותל.  זאת ועוד – על פי בדיקה של המיזם – "מסתבר שזה יותר זול ממונית".

יתרונות נוספים – פחות מכוניות, פחות פקקים, פחות זיהום.

חסרונות – זה בכל זאת, לא זול.  ביחס לתחבורה ציבורית זה כמובן יקר, ומעבר לכך – זה פיילוט. השאלה איך זה יתפקד בזמן אמת, האם יהיו מספיק רכבים. האם לא ניתקע בלי רכבים כשנצטרך רכב לנסיעה לעבודה? מה יהיו המחירים? מה יהיו דמי המנוי? ועוד.

עדכונים:

פברואר 2019: האם אוטותל הוא מיזם מצליח? על פי נתונים שנמסרו מהעיריירה המיזם הולך וגדל, והגיע לשיא בחודש דצמבר. כמות הנסיעות גדלה בהתמדה, והקצב הוא הזמנה כל דקה. האם זה "שווה" את הבעיה שאוטותל יצר – בעיות חניה, וליתר דיוק החמרת בעיות החניה הקיימות בעיר? לא בטוח (הרחבה כאן).

ינואר 2019: האם הקורקינטים כובשים את תל אביב? לא אופניים, לא אוטותל – כלי התחבורה הלוהט בתל אביב הוא קורקינט (הרחבה כאן)

אוגוסט 2018 –  בכתבה בדהמרקר נמסר כי בתקופה שבין אוקטובר 2017 לאפריל 2018, נערכו 135,000 נסיעות על ידי 260 מכוניות, שתפסו 520 מקומות חניה. 72 אלף מתוך 135 אלף הנסיעות בוצעו על ידי 600 מנויים. כלומר, מחצית מההשקעה בשירות, שעלה לעירייה עשרות מיליוני שקלים, הגיעה לקומץ של תושבים שנהנה ממכוניית פרטית עם הבטחה למקום חניה פנוי ברחבי העיר.

כך או אחרת, הנתונים מאכזבים מאוד, ולא עומדים בציפיות המוקדמות של העירייה.

מאי 2018 – גיל לייזר, מנכ"ל אוטותל, בראיון לדהמרקר – "משפחה ממוצעת יכולה לוותר על הרכב השני. חייבים להבין שיש לאנשים צורך ברכב פרטי. הלוואי שכולם היו יכולים לרכוב על אופניים, אבל זה לא המצב. הורדת המכוניות מהכבישים תתרחש כשכולם יעבדו ביחד — אוטותל, קאר טו גו, תל־אופן, מוניות ספיישל, מוניות שירות ורכבות כבדות וקלות. אנחנו נמצאים בעיצומו של התהליך ועוד לא נפתרו כל הבעיות.

"אם לא נוריד מכוניות מהכבישים אז אוטותל הוא לחלוטין כישלון. אבל כבר כיום יש לנו לקוחות שהודו שמכרו את הרכב הפרטי בזכות המיזם. הפרויקט הזה הוא לטווח של 180 חודשים, ועברו רק שישה. כיום כל רכב עושה בממוצע ארבע נסיעות ביום, והנסיעה הממוצעת אורכת כ-16 דקות. זה נמוך, אבל לא מפתיע, כי עברו רק שישה חודשים מהרגע שהתחיל השירות באופן מלא. כיום השימוש הממוצע ביום במכונית הוא 65 דקות. ביום שיא הגענו לכ–100 דקות, וביום כזה השירות רווחי עבור העירייה. כרגע יש במערך 260 מכוניות, שזה לא מספיק כדי לפתור את כל מה שאנחנו רוצים לפתור, אבל כבר יש לנו 5,500 מנויים רשומים. יש כ–3,400 אנשים שונים שנוסעים באוטותל מדי חודש, מהם כ–640 אנשים נוסעים יום־יום בשירות הזה" (לראיון המלא )

 

ספטמבר 2017 – גיל לייזר, מנכ"ל car2go בראיון לגלובס – "מחקרים אומרים שמכונית שיתופית אחת מחליפה 14 כלי רכב פרטיים, אבל בואי נהיה שמרנים, נגיד שהיא מחליפה רק 3 מכוניות פרטיות. אז לקחתי שתי חניות למכונית, ופיניתי 3. כבר הקלתי ולא הגברתי את המצוקה" לייזר סבור שאנשים יתחילו לוותר על רכב פרטי מהר מאוד – "זה תהליך שיקרה לדעתי מהר מאוד, תוך חצי שנה עד שנה נרגיש את זה. בינתיים השירות צריך חניות ריקות. אם יש שני מקומות חניה על כל מכונית, תמיד חצי מהחניות ריקות, ואם חלק מכלי הרכב בנסיעה, השיעור אפילו עולה. רכב שיתופי נוסע 20 דקות בממוצע והוא יכול להגיע ל-15 נקודות שונות ביום. בכל מקרה, אנחנו מתייחסים למחאה של תושבי העיר במלוא החשיבות, עונים על כל פנייה. אני אישית נפגשתי כבר עם 500 תושבים. מרגיע אותנו שמול ההתנגדות אנחנו גם מקבלים הרבה תמיכה, אבל בעולם הרשתות, רעש של אחד מתגבר על הקול של מאה תומכים".

וביחס למחיר אומר לייזר – "נגיד שייקח לך חצי שעה להגיע ליעד , זה בין 36 ל-51 שקל, לפי מסלול השימוש. הרי יש לך בקופה 2,500 שקל (אחזקת הרכב החודשית הממוצעת), תוציאי רק שטר אחד של 50. תראי שבסוף יישאר לך כסף". טוב זה לא כל כך נכון – אם תסעו כל יום חצי שעה בלבד זה לא ישתלם לכם, זה כבר 2,500 שקל, נראה שהאוטותל מתאים למי שנוסע כל יומיים שלושה ברכב, אחרת זה לא כלכלי. מעבר לכך, גם לייזר מסביר שהאוטותל זה פתרון חלקי לצד יתר הפתרונות – תלאופן, קאר2גו ועוד. לראיון המלא בגלובס

אוגוסט 2017 –  כתבה במאקו – "נסעתי באוטותל שבועיים, וזה מה שצריך לעשות כדי שאני אמשיך להשתמש בו…   החניות נוחות, המכוניות במצב מצוין, ומערכת ההפעלה נוחה להפעלה. מהצד השני נמצאים מחירים גבוהים, טווח נסיעה מצומצם מדי והנהגים של תל אביב גרמו לי להתגעגע לאוטובוס הצפוף. אז למה בכל זאת אני מתכוונת לתת סיכוי למערכת הרכבים השיתופיים החדשה?…" הרחבה במאקו 

אוגוסט 2017 – תושבי תל אביב זועמים על הקצאת החניות למיזם אוטותל – גם כך קיימת בעיית חנייה קשה מאוד באזורים רחבים בעיר, והעירייה הקצתה חניות רבות למיזם. המשמעות – עוד יותר קשה למצוא חנייה. בעיה גדולה לתושבי תל אביב שמתכוונים להפגין נגד המיזם – להרחבה ב-YNET


תחבורה בתל אביב

הרכבת הקלה – איפה, למה, כמה?