רכב ותחבורה    

קורקינטים בתל אביב – הכל על אפליקציות הקורקינטים החשמליים

מעודכן ל-01/2023

קורקינטים בתל אביב – הכל על אפליקציות הקורקינטים החשמליים

אומנם הקורקינטים משתלטים על העיר וגם על ערים מרכזיות באירופה, אך יש מקומות ברחבי העולם שמשליכים אותם לאוקיינוס. מה ההבדלים בין ישראל לשאר העולם, איזה אפליקציות הן הטובות ביותר, והאם הקורקינטים יהפכו לכלי התחבורה המועדף בתוך הערים?

עדכון חשוב – בדקו את האותיות הקטנות. חברות הקורקינטים העלו מחירים בימים בהם היה ביקוש גדול – אם אתם תחת "מנוי" (הטענתם בסכום מראש) יהיה לכם קשה לשים לב – צריך לבדוק.


הקורקינטים הפכו לכלי תחבורה מאוד שימושי בעיר פקוקה וחסרת חניה כמו תל אביב. בד בבד, להתרחבות השימוש בהם יש גם השלכות שליליות בדמות עוד ועוד פגיעות בהולכי רגל כאשר הקורקינטים רוכבים על המדרכות.

כיום פזורים ברחבי העיר כ-9,000 כלים חשמליים, שהפכו לסכנה של ממש, והעירייה לקחה על עצמה להגביר את האכיפה, בין היתר באמצעות החמרה של תנאי הזיהוי כך שיכללו תמונת "סלפי" בעת הרישום וחובת הימצאות של קסדה ב-75% מהכלים. בתחילת 2023 ננקט עוד צעד במטרה לעשות סדר בכל הקשור לשימוש בכלים השיתופיים בשטח העיר תל אביב כאשר העירייה פרסמה קול קורא להגשת בקשות למתן היתר זמני להצבת כלים זעירים שיתופיים להשכרה במרחב הציבורי. הקול הקורא מעודכן בתנאים חדשים, להם נדרשות החברות, אשר יקבלו היתר להפעלת הכלים במרחב הציבורי החל במרץ 2023 ועד סוף פברואר 2024. ההיתר יינתן לעד חמש חברות אשר יקבלו את הדירוג הגבוה ביותר, בהתאם לתנאי הסף שמפורטים בקול הקורא.

בנוסף, בוחנת העירייה אפשרות של צמצום מספר הכלים ב-10%. אבל אם נשים את זה בצד, המספרים מראים כי למעשה כיום, שירותי השכרת הקורקינטים עקפו בהיקף השימוש את שירותי השכרת האופניים. זה זמין יותר, זה נוח יותר, זה זול יותר. עם זאת, יש עדיין שמעדיפים את האופניים (הרחבה על שירותי השכרת האופניים).

אפליקציות הקורקינטים משתלטות על העיר ומאפשרות לכל אחד עם טלפון חכם למצוא את הקורקינט הקרוב עליו ולפעמים גם לקבל החזר על הטענה. במדריך זה נסקור את החברות העיקריות הפועלות בתחום ומה צריך לדעת עליהן. אז מה ההבדלים בין החברות?

Bird

החברה האמריקאית הידועה בתחום השכרת הקורקינטים החשמליים פיתחה באפליקציה שלה שימוש שינווט את הרוכבים במסלולים המיועדים לשימוש בשבילי אופניים ובכבישים שהוגדרו לה כבטוחים יותר. הרישום אליה הוא באמצעות אפליקציית מובייל המאפשרת לאתר את הקורקינטים הקרובים ולשכור אותם. המחיר הוא 5 שקלים לנסיעה ועוד 0.5 שקל על כל דקה ומשלמים פיקדון זמני בסך 10 שקלים שייגבה בתחילת הרכיבה. באופן רשמי הקורקינטים מיועדים רק לבני 18 אך לא ברור כיצד מתבצעת האכיפה.

ההטענה נעשית באמצעות מודל שיתופי שבו משתמשי האפליקציה יוכלו להטעין את הקורקינטים הקרובים לביתם בדירתם. עבור כל קורקינט מקבלים עד 70 שקל, 20 שקל לקורקינט. תלוי במיקום ובמצב הסוללה.

Lime

גם חברת LIME מציגה מודל שיתופי ובו משתמשי האפליקציה יכולים להטעין את הקורקינטים בביתם ולהרוויח עד 71 שקל. בליים פתיחת הקורקינט תעלה 5 שקלים וכל דקה נוספת עולה 0.8 שקל. גם כאן יש הגבלת גיל מגיל 18.

מנוי יומי – 25 שקל – ללא הגבלת רכיבות, עד חצי שעה כל רכיבה

חבילה ללא פתיחת נעילה – 20 שקל ל-7 ימים, 60 שקל ל-30 יום

אפשרות הטענה: המשתמשים מטעינים בביתם, מקבלים החזר עד 71 שקל

Wind

כדי להשתמש בקורקינטים, עליכם לספק תמונה של רישיון נהיגה תקף לפני הרכיבה ותמונה שלכם באותו רגע כדי לוודא התאמה. WIND גובה 2 שקלים על פתיחת הכלי וכל דקת שימוש נוספת תעלה שקל אחד. גם כאן השימוש הוא באמצעות אפליקציה המאתרת את הקורקינטים ומספקת קוד. להבדיל מהאפליקציות האחרות, ההטענה נעשית על ידי החברה ולא על ידי המשתמשים באפליקציה. בינתיים הרכיבה היא עד שמונה בערב בלבד.

מנוי שעתי – 20 שקל

מנוי יומי – 40 שקל

אפשרות הטענה: החברה מטעינה

Tier

הקורקינטים של החברה הגרמנית שנכנסה לפעילות בתל אביב ביוני 2022, כוללים בין היתר מחזיק לטלפון עם טעינה אלחוטית ותא קסדה סגור עם קסדה מתקפלת. השימוש בכלים נעשה באמצעות אפליקציה, כאשר פתיחת הקורקינט תעלה 2 שקלים, וכל דקת שימוש נוספת תעלה 0.8 שקל. אפשר גם לרכוש פתיחת נעילה חודשית וללא הגבלה ב-19 שקל, ואפשר גם לרכוש כרטיס חופשי-יומי של 40 שקל, הכולל 150 דקות נסיעה ופתיחת נעילה ללא הגבלה. המחיר כולל בתוכו ביטוח לרוכבים.

Dot

הקורקינטים הצבעוניים במיוחד של החברה נכנסו לפעילות בתל אביב בעיצומה של 2022, ובמסגרת ההשקה מציעה החברה נסיעה ראשונה חינם. מלבד זאת, פתיחת הכלי תהיה בחינם וכל דקת נסיעה תעלה שקל אחד. בנוסף מציעה החברה תוכניות מיוחדות למנויים – לשתי רכישות, 10 רכישות וגם מנוי חודשי.

Leo

מדובר בקורקינטים להשכרה לא על בסיס שיתופי אלא במסגרת של שיתופי-פעולה עם חברות תיירות (בתי מלון ואתרי בילוי) שמתפעלות את מודל ההשכרה באמצעות תחנות עגינה וחולקות את הרווחים. ליאו אינה פועלת בתל אביב. החברה פרוסה עם כ-500 כלים המוצבים בכ-40 מלונות בעיר אילת. על-פי המודל הזה, הקורקינטים יוצאים וחוזרים לתחנות עגינה. התשלום להשכרה באילת עומד על 5 שקלים לפתיחה ועוד 60 אגורות לדקת שימוש.

Escoot – אפליקציה לאיתור קורקינט להשכרה בסביבתך

אפליקציה סלולרית המרכזת את כל החברות של הקורקינטים החשמליים (Lime, Bird, VOI, Flash, Wind, Hive, Tier, UFO, Jump, Bolt…)

איך זה עובד?

מדובר באפליקציה סלולרית המאפשרת לראות את כל הקורקינטים החשמליים בסביבתך על מפה מיוחדת וכך לאתר את הקורקינט הרצוי לך.
האפליקציה אף מראה את מידת הטעינה של הקורקינטים וגם מעריכה את המחיר הכולל של הנסיעה (בהזנת מיקום נוכחי ויעד).
לאחר הבחירה, כל שנותר הוא לשחרר את הקורקינט הרצוי, בעזרת האפליקציה הסלולרית של החברה שאליה הוא שייך (אשר אותה יש להוריד מראש).

האפליקציה תומכת בחברות הבאות של קורקינטים חשמליים:
– Lime
– Bird
– Jump
– Ufo
– Voi
– Hive
– Flash
– Bolt
– Wind
– Tier

סיכום

על אף הפתרונות הקלים שמציעים הקורקינטים החשמליים, ההבדלים במחירים מינוריים. ההבדלים קשורים בעיקר לאפשרות הטעינה וההחזרים וההטבות למשתמשים. עוד הבדלים הם בסוגי הקורקינטים. בענף אומרים שהסיבה למחירים הלא תחרותיים היא הביקוש הגדול וההיצע הנמוך בינתיים. צריך לזכור שחייבים לחבוש קסדה, לנסוע רק בשבילים הייעודיים ולחנות במקומות סבירים. נזכיר כי בארצות הברית כבר נזרקו קורקינטים לאוקיינוסים. לא תרצו שזה יקרה לכם.

עדכונים:

דצמבר 2022 – לקראת ליל הסילבסטר 2022, חברת ליים הודיעה כי החל מהשעה 22:00 ועד השעה 5:00 יותנה השימוש בכלים שלה בביצוע מבחן כשירות לרכיבה. המבחן בנוי כמשחקון שמוצג באפליקציה של החברה. האפליקציה תנתח את זמן ודיוק התגובה של המשתמש – ואם לא עבר רף מינימלי, הקורקינט לא ייפתח עבורו.

נובמבר 2022 – חברת Bird דיווחה לרשות ניירות ערך האמריקאית כי בשל "טעות חשבונאית" נופחו הכנסותיה של החברה בשנים 2020 ו-2021. הניפוח התאפשר לאחר שהחברה הכירה בהכנסות מנסיעות של לקוחות שלא שולמו. מעט לאחר הדיווח הזה, הוציאה החברה דיווח נוסף שבו מסרה כי ייתכן שתיאלץ להפחית או להפסיק את פעילותה על מנת להפחית עלויות, או שתצטרך להגיש בקשה להגנה מפני נושים, קרי תיכנס להליך של פשיטת רגל.

יוני 2021: חברת המיקרו-מוביליטי LIME תטמיע לראשונה מערכת בינה מלאכותית בקורקינטים ובאופניים השיתופיים שתסייע בכל סוגיות החנייה שלהם באזורים מוגבלי חניה.

הפיתוח מבוסס על טכנולוגיית למידת-מכונה, המזהה מתי חניית הרוכבים תקינה ומתי לא, בהתאם לחוקים העירוניים. הוא יוצג באמצעות פיצ'ר באפליקציה, שתתריע בפני רוכבים המנסים לחנות במקום שלא מיועד לכך, ותציע אלטרנטיבה למקום חנייה. כמו כן תוטמע מערכת התראות וקנסות אוטומטית, שתשלח הודעה לרוכבים במידה שהמערכת זיהתה כי לא חנו כנדרש עם  סיום הרכיבה. להרחבה

אפריל 2021: הקורקינטים השיתופיים יורדים לאילת: בירד וליים זכו במכרז להפעלת השירות בעיר. כל אחת מהחברות תציב 100 קורקינטים באילת, לאחר שזכו במכרז שהפעיל תאגיד התיירות של העירייה. לכתבה המלאה ב"גלובס"

מאי 2020: חברת הקורקינטים WIND נכנסת לתחום המשלוחים. בצל הקורונה, הבינו החברה כי תחום המשלוחים הוא משגשג במיוחד והחליטו להרחיב את שירותיהם גם במתן שירות משלוחים.

דצמבר 2019: קורקינטים שיתופיים בתל אביב מחויבים במספר רישוי. מעתה הציבור הרחב יוכל לצלם את עברייני התנועה במדרכות; החברות המפעילות יידרשו להטיל סנקציות על הרוכבים ותוקם יחידת אכיפה ייעודית לטיפול בנושא. לכתבה המלאה ב"ביזפורטל"

יולי 2019: אתר The Information מדווח כי ברבעון הראשון של 2019, בירד הפסידה כ-100 מיליון דולר והכנסותיה ירדו ל-15 מיליון דולר

יולי 2019: leo הפסיקה את פעילותה בתל אביב אך לא בערים אחרות

פברואר 2019: מנכ"ל חברת LIME יניב גודר טוען – "הקורקינטים שלנו הם הקורקינטים השיתופיים הראשונים והיחידים בישראל שתוכננו ויוצרו למטרת רכיבה שיתופית. מדובר בכלים עמידים, חזקים ותיאורטית גם בטוחים יותר לשימוש שאמורים לעמוד בנטל של נסיעות שיתופיות ברחבי העיר לאורך זמן. Lime מייצרת את הקורקינטים השיתופיים שלה ביחד עם Segway-Ninebot, חברת הבת של שיאומי. גם המתחרה Wind משתמשת בקורקינטים של סגווי, ו-Bird בחרה לעבוד עם קורקינטים מוסבים סטנדרטיים של שיאומי".

ינואר 2019: השירות של בירד בינתיים הוא סיפור הצלחה. לבירד על פי הערכות מעל 30 אלף משתמשים. מדובר בהצלחה גדולה לשירות שנובעת ממספר גורמים – מרחקים יחסית קצרים, מזג אוויר נוח, ועיר מישורית. כמו כן, יש שבילים רבים לרוכבי האופניים (באורך של מעל 70 קילומטר).

בירד והשירותים הנוספים מאפשרים נסיעה בשבת בזמן שהתחבורה הציבורית לא פועלת, וזה כמובן גם יתרון גדול.

מה הדגמים של הקורקינטים השיתופיים ומה הכי טוב

קורקינטים חשמליים הוצבו ברחבי העיר תל אביב

תשתיות והסדרה אין אבל עוד חברת קורקינטים שיתופיים נכנסת לישראל

מהפכה בקנסות על רוכבי אופניים וקורקינטים – קסדה חובה לכולם; נסיעה על מדרכה – קנס גדול!