חדשות    

אורי אריאל – "מחירי הדירות ירדו ב-2015"

שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל סבור שמימון תוכנית מע"מ אפס ומחיר מטרה של משרד השיכון יגיע ממיחזור משכנתאות מסובסדות על ידי המדינה. כך הוא התבטא בכנס של העיתון "כלכליסט".

אריאל התייחס ל למשכנתאות לזכאים ולמחזורים (לקיחת המשכנתאות במקומם) . משכנתאות לזכאים ניתנות על יד משרד השיכון והבינוי בריבית משתלמת. כאשר הריבית  במשק ירדה והמשכנתאות בבנקים המסחריים הפכו למשתלמות יותר הלווים ממחזרים את המשכנתאות, כלומר מחזירים את המשכנתאות למשרד השיכון.  אריאל אמר שבדיקה במשרד החשב הכללי הראתה  שהיקף המשכנתאות  לפירעון עומד על 18 מיליארד שקל. המשכנתאות האלו ניתנות למיחזור ללא קנסות ועלויות (ללא עמלת פירעון מוקדם).

אריאל סבור שרבע מהלווים (32 אלף לווים) ימחזרו את המשכנתאות שניתנו על ידי משרד השיכון  וכך יוחזרו לקופת המדינה כ-4 מיליארד שקל שיממנו את תוכנית מע"מ אפס ואת מחיר המטרה של משרד השיכון.  

עוד אמר אריאל בכנס של "כלכליסט" כי "מחירי הדירות יירדו בשנה הבאה. תכנית מע"מ אפס תעבור ותאושר בסוף אוקטובר השנה ותוכנית זו לצד תוכנית מחיר מטרה, תוריד את מחיר הדירות. שתי התוכניות האלו הן תוכניות גישור לשלב הביניים  את תוכנית מע"מ אפס ניישם לשבע שנים  ומחיר מטרה ניתן להפסיק מתי שרוצים. התוכניות האלו יביאו לירידת המחיר בטווח הקצר. אבל שיהיה ברור אלא תוכניות גישור, הן לא באות במקום החובה שלנו להגדיל את ההיצע של הדירות אלא להתמודד באופן זמני עם הפער שנוצר בין ההיצע לביקוש. במחיר מטרה אנחנו נשווק בשנים 2014 עד 2019  66 אלף דירות, מתוכם כ-6 אלף דירות עד סוף השנה, ו-12 אלף דירות בכל שנה בשנים הבאות. אנחנו גם פועלים בצורה מיטבית  להגדלת ההיצע של הדירות. אנחנו עומדים ביעדי השיווק בדומה לשנה שעברה. עד אוגוסט 2014 שווקו 20 אלף יחידות דיור לעומת 19 אלף דירות בתקופה המקבילה אשתקד. אנו  מגבירים את קצב הבניה. כמו כן, אנו פועלים להסרת חסמים שיאפשרו הגברת השיווקים והיתרי הבניה".