חדשות    

אושרה ייצוגית נגד כפל דמי ניהול בביטוחים

 בית המשפט אישר ייצוגית נגד הפניקס, מנורה, הכשרה והראל על שגבו דמי ניהול על ניהול השקעות מעבר לדמי הניהול בפוליסה. עלול לעלות להן 5 מיליארד שקל

לאחרונה אישרה שופטת בקשה לתביעה ייצוגית שהגישו חוסכים בפוליסות החיסכון של חברות הביטוח הפניקס, מנורה, הכשרה והראל,בשל גביית הוצאות יתר על ניהול השקעות מעבר לדמי הניהול הנקובים במוצר.

בפסק הדין נקבע כי לפי תנאי הפוליסה – מוצר חיסכון שחברות הביטוח משווקות ובו מנוהלים כ-20 מיליארד שקל – ניתן לגבות מהחוסכים בה דמי ניהול של עד 2% והוצאות מיסוי בלבד. גביית הוצאות נוספות בגין ניהול השקעות, למשל עבור רכישה נוספת לחוסכים  כמו קרנות נאמנות או קרנות השקעה – אינה חוקית, לטענת השופטת.

עם זאת, זו החלטה שנוגדת את עמדת רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון שצידדה בחברות הביטוח. בעבר קבעה הרשות מגבלה על הוצאות נוספות, כך שאלו לא יעלו על 0.25% מהנכסים בשנה. סכום זה אינו נגבה מכיסו של החוסך אלא מנוכה מהרווחים שצבר ומגולמת בתשואה של הפוליסה. לפני כן נדרשו חברות הביטוח להציג גם את העלות הזאת בדיווחים למבוטחים, מה שעורר גל תביעות ייצוגיות נגדן.
השופטת קבעה, כי "יש לדחות את טענת המשיבות כי אישור הרשות מעניק להן הגנה, תוך שהיא מציינת כי "עמדת המאסדר בסוגיה החוזית, לרבות פרשנותו לפוליסת הביטוח, היא בעלת משקל כמובן, אך אינה מחייבת את בית המשפט".

נציין כי התביעה הנוכחית רלוונטית  רק לפוליסות החיסכון אך תביעות דומות על  "כפל דמי ניהול" כבר  קיימות בקופות הגמל והפנסיה.

אם תאושר לבסוף התביעה הייצוגית, המשך הגבייה של הוצאות הניהול הללל מוטל בספק. לטענת חברות הביטוח, השימוש במנהלי השקעות מתמחים בחו"ל חיוני להשגת תשואות גבוהות לחוסכים במקום שבו אין למנהלי ההשקעות המקומיים ערך מוסף. נגד החברות מתנהלים מעל עשרה הליכים נוספים בבתי הדין לעבודה בגין אותה טענה, אשר יחד מגיעים להיקף של כ-5 מיליארד שקל.

את העותרים בתביעה ייצגו עוה"ד גלעד ברנע ויצחק יערי ממשרד חן, יערי, רוזן־עוזר ושות

מהן חברות הביטוח עם השירות הטוב ביותר

חברות הביטוח הקפיאו את ביטוחי המנהלים

חברות הביטוח בטוחות יותר מבנקים;