חדשות    

אושרו דמי לידה מלאים גם לנשים שפוטרו עקב הקורונה

לדברי שר הרווחה, איציק שמולי, הזכאות לדמי לידה נובעת מעבודת האישה, לפחות 10 חודשים קודם הלידה. בגלל משבר הקורונה, נשים רבות פוטרו או יצאו לחל"ת, לא עבדו – וכך נמנע מהן לכאורה לקבל דמי לידה. אף אישה לא נפגעה עד היום, והודעת האוצר והביטוח הלאומי היום – נועד לפתור את בעיה מכאן ולהבא. תקודם בהקדם חקיקה ממשלתית, שגם נשים שפוטרו או הוצאו לחל"ת בגלל הקורונה – יהיו זכאיות לדמי לידה. אשאף להעלות נושא זה כבר בישיבת הממשלה הקרובה, להשיג הסכמה בכנסת – ולבצע חקיקה זו כבר בכנסת היוצאת.

מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, הבטיח כי ההליך יתבצע מיידית, "ולא תהיה יולדת שלא תקבל את מלוא דמי הלידה, גם בדיעבד. לדבריו, החישוב של דמי הלידה יחושב ביחס לתקופה שקדמה למשבר. שפיגלר התייחס ליולדות בשנה הקרובה, והציע כי דמי הלידה יחושבו ביחס לשנת העבודה הקודמת, 2019 – ולא השנה שקדמה ללידה. הוא הדגיש כי המוסד שהוא עומד בראשו ומשרד הרווחה הובילו את התיקון המתוכנן, ולא נגררו אליו.

חברי הוועדה גם הציגו 15,000 הבקשות לפיטורי נשים מוגנות (בהיריון, בטיפולי-פוריות או לאחר לידה) – שרובן אושרו, מאיר דוד, מנהל אגף האכיפה במשרד הרווחה, השיב כי כל בקשה לפיטורי אישה-מוגנת נבדקת היטב, האם העסק אכן נסגר כולו בגלל הקורונה, וכל עובדי האגף נרתמו לבדיקת כל בקשה באופן פרטני.

אורנה צח-גלרט, יו"ר ועדת הקשר של לשכת רואי החשבון עם הביטוח הלאומי, ביקשה כי גם תגמולי המילואים יחושבו ביחס לשנת העבודה שקדמה, 2019, ולא בשנה בקדמה למילואים שהייתה שנת קורונה.

 בת עמי דרור-דהן, יוזמת המאבק בנושא, ציינה את דמי-הלידה של כ-13,000 נשים עצמאיות, העתידות ללדת בשנה הקרובה, ואילו נתנאל אושרי, רכז רווחה באגף התקציבים, נדרש ע"י יו"ר הוועדה להציג עד מחר את עמדת האגף ביחס לכך.​

בקרוב- מענקי סיוע לעצמאיות שהיו בחופשת לידה ב-2019 ולמשרתי מילואים

חופשת לידה, דמי לידה וזכויות אחרות – המדריך המלא