חדשות    

אושר- עצמאים שסגרו את העסק יוכלו למשוך חלק מכספי הפנסיה

עסק סגור בתל אביב, צילום: אלחנן בריסק

עצמאים שסגרו את תיק העוסק או שהעסק שלו היה סגור במגבלות הקורונה לחודש לפחות יוכלו למשוך כסף בפטור ממס עד כשליש מהחיסכון ועד עד 7,500 שקל בחודש ללא מס וללא פגיעה ברצף וזכויות הביטוח כך אישרה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת.

הוועדה אישרה את התקנות לחוק ההתייעלות הכלכלית שהחל לחייב עצמאים בהפרשת כספים לקופת גמל. ע"פ התקנות שהוגשו, נקבע כי העצמאים יוכלו למשוך חלק מהכספים שהפקידו בהיותם ב"מצב אבטלה" ללא כל מס. התקנות הוגשו כבר לפני חודש לוועדה, אך נדחו לבקשת יו"ר הוועדה ח"כ חיים כץ משום שדרש שיהיה כתוב במפורש בתקנות כי ע"י המשיכה, הרצף הביטוחי לא נפגע. בנושא זה, אמר בישיבה הראשונה הבוקר, הממונה על רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, ד"ר משה ברקת כי אכן יוצמד חוזר מיוחד לתקנות שייקבע כי כלום לא ייפגע ממשיכה זו של העצמאיים.

נציגי משרד האוצר הציגו את התקנות אשר קבעו תנאי סף עבור משיכת הכספים ללא עמלת מס והם שרק עצמאי שסגר את עסקו לחלוטין, שמחזיק באישור מרשויות מס הכנסה שתיק העוסק שלו מסווג כתיק לא פעיל, ובנוסף שהעסק שלו לא הועבר לקרובו. בנוסף, ניתן למשוך כספים רק אם הפקיד בעד 24 חודשים או 8 רבעונים ושבמועד משיכת הכספים חלפו 36 חודשים לפחות ממועד משיכה קודמת של הכספים. מדובר בתנאי נוסף על התנאים שבחוק כשהחוק דורש צבירה של שנתיים לפחות.

יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ דחה את התקנות הללו כפי שהוגשו ואמר, "בעידן זה כשיש הרבה עצמאיים שנפגשים קשה, עלינו לעשות נוהל מסודר וקל. תקנות שיאפשרו להם למשוך עד שליש מהחסכונות. ללא בירוקרטיה וללא התניות. סה"כ מדובר על סכום קטן ואין צורך לעשות תקנות מסובכות. צריך מהלך מקל על העצמאיים ולא מהלך שבגללו יצטרכו לפרנס עורכי דין. התקנות כפי שהובאו לוועדה כוללות התניות מיותרות דוגמת 24 חודשי חיסכון וצבירה. צריך הוראת שעה פשוטה וברורה שתאפשר הכי בקלות לעצמאיים למשוך כסף שיעזור להם. כל עצמאי בתקופת הקורונה יוכל למשוך שליש מהחיסכון והוא פטור ממס. העקרונות הן לא לפגוע בתכנית החיסכון של העצמאיים וחייבים פתרון מקל על משיכה הזו: העצמאים שנקלעו למצוקה ומחזור ההכנסות שלהם ירד בצורה דרסטית, יוכלו למשוך זאת בלי התניות ותוך שיישמרו כל הזכויות ורצף הזכויות בלי כל תוספת פרמיה".

 לאחר הפסקה ומו"מ, נקבע כי משרד האוצר יגיש לוועדה תקנות כלליות בנושא משיכת כספים של עצמאיים ב"מצב אבטלה" מקופות גמל, אך אלו לא יהיו רלוונטיים עד לסוף שנת 2021, ולתקופה זו הוגשה לוועדה תקנות להוראת שעה מיוחדת שתאפשר לכל עצמאי שצריך כסף עקב משבר הקורונה לעשות זאת בקלות. ע"פ הוראת השעה שאושרה בוועדה: כל עצמאי שחייב בהפקדה והפקיד במשך שנתיים, בהתאם לתנאים שבחוק ובתנאי שסגר את תיק העוסק או שהעסק שלו היה סגור במגבלות הקורונה לחודש לפחות, יוכל למשוך כסף בפטור ממס עד כשליש מהחיסכון. הסכום שיכול למשוך הוא לפי מרכב החיסכון למצב אבטלה, אך במצב שהעסק לא נסגר לחלוטין, יהיה הסכום 7,500 שקל לכל חודש שבו העסק היה סגור.

 יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות ח"כ חיים כץ, אמר בסיכום הישיבה: "המטרה שלנו להקל על עצמאים שצריכים את הכסף לצד שימור זכויותיהם ברצף הביטוחי, במינימום ביורוקרטיה. הוראת השעה תאפשר לכל עצמאי שעסקו נסגר לחודש במצטבר ויותר בעקבות הגבלות המדינה או שעסקו נסגר לצמיתות, למשוך את כספו בפשטות ללא כל מיסוי, ולבקשתי גם ללא דרישת אכשרה מחודשת לטובת ביטוח אישי או שארים"

לראשונה- הונחה הצעת החוק להענקת רשת ביטחון לעצמאים בזמן חירום

נפתחה האפשרות להגשת בקשות למענקי נובמבר-דצמבר לעצמאים ועסקים קטנים

בשורה לעצמאים ובעלי עסקים: הגשת דוח שנתי מקוון לרשות המסים