מדריכי צרכנות    

אזרחים ותיקים: כך תבטלו רכישה באינטרנט או בטלפון

pixabay

מכרו לכם מוצרים שכלל לא הייתם מעוניינים בהם בשיחת טלפון או דרך האינטרנט? הוציאו ממכם במרמה את מספר כרטיס האשראי שלכם? אם

אתם בני יותר מ- 65 תוכלו לבטל את העסקה תוך ארבעה חודשים.

איך עושים את זה? כל הפרטים בהמשך.

אזרחים ותיקים יכולים להיות טרף קל לסוכני מכירות ממולחים, המנצלים את הקושי שלהם לשלוט בשינויים שעבר העולם שלנו. מקניה בחנות, עברנו לקניה באינטרנט או בטלפון, וצורת מכירה זו יכולה להיות כר נרחב לרמיה או סתם לניסיונות שכנוע אגרסיבים במיוחד.

קניה דרך הטלפון או אונליין יכולה להיות פתרון מצוין לאנשים המתקשים לצאת מהבית, אך זה לא אומר שהם אמורים לשלם על כך הרבה יותר מידיי.

אם כבר ביצעתם עסקה טלפונית או דרך האינטרנט,חשוב שתדעו שחוק הגנת הצרכן מאפשר ללקוחות מעל גיל 65 לבטל את העסקה, מכל סיבה שהיא, בתוך 4 חודשים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת ההסכם, לפי המאוחר מבניהם. אם רכשתם מחברות זרות ואתרי אינטרנט שאינם ישראליים, שימו לב שהם אינם כפופים לחוק הגנת הצרכן, ולא תמיד ניתן לבטל עסקה שנעשתה באתרים כאלה. לכן כדאי לבדוק מראש את תנאי הביטול המפורטים באתרים לפני ביצוע העסקה.

לא תמיד ניתן לבטל עסקה תוך 4 חודשים. בעסקה עבור שירותי הארחה, טיסה, נסיעה, נופש או בילוי, ניתן לבטל את העסקה רק אם נשארו לפחות 7 ימי עסקים לפני המועד שבו אמור היה השירות להינתן. כלומר לא תוכלו לבטל עסקה של טיסה, אם נשארו פחות מ-7 ימי עסקים עד למועד הטיסה. גם מוצרים שיש להם תאריכי תפוגה, כמו מוצרי מזון, לא ניתן להחזיר במסגרת הזמן הזו. באתר המועצה לצרכנות מפורטת מדיניות ההחזרה לכל סוגי המוצרים.  

אם ביקשתם לבטל עסקה, שימו לב שאתם עומדים בכל תנאי הביטול. הודיעו למוכר על ביטול העסקה בעל פה, כלומר בטלפון או בהודעה בעל פה במקום העסק, או בדואר רשום, או בדוא"ל או בפקס.

בעסקה שנעשתה באינטרנט,  חובה על בעל העסק לאפשר ביטול עסקה גם באמצעות האתר. בעל העסק חייב לפרסם בדף הראשי של האתר, באופן בולט וברור, קישור ייעודי שבאמצעותו ניתן לשלוח הודעת ביטול.

אם זה ספק של טלפון, טלוויזיה רב-ערוצית או אינטרנט, ניתן לבטל עסקה גם לאחר תחילת מתן השירות כל עוד הביטול נעשה תוך 4 חודשים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם. בית העסק לא רשאי לדרוש דמי ביטול, אך יכול לדרוש תשלום עבור השירות עד למועד שבו נמסרה הבקשה לביטול העסקה. אם הותקן ציוד בביתכם, בית העסק יכול לדרוש תשלום עבור ההתקנה עד לסך של 100 ש"ח.

הקפידו לשמור תיעוד של הביטול. רצוי לשלוח את הבקשה בדואר רשום. אם עמדתם בתנאי הביטול, ויש לכם הוכחה לפניה שלכם לבית העסק, ולמרות זאת הוא מסרב לבטל את העסקה, תוכלו להגיש תביעה גם על ההחזר וגם פיצוי עונשי של עד 10,000 ש"ח כפי שבית המשפט יקבע.

יש מספר גופים רשמיים שעומדים לעזרת האזרח הוותיק בעניין הגשת התלונה:

  • הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן במשרד הכלכלה
  • המרכז לפניות הציבור של המשרד לשוויון חברתי – חייגו אל 8840*
  • המועצה הישראלית לצרכנות.

דמי ביטול

בית העסק ראשי לדרוש דמי ביטול, ועל הצרכן להחזיר את המוצר למקום עסקו של העוסק.

דמי הביטול יכולים להגבות על ידי בעל העסק, מהסכום שעליו להשיב לצרכן, בגובה של 5% ממחיר העסקה, או בסך 100 ש"ח,  לפי הנמוך מביניהם. בעסקה מרחוק (בטלפון או באינטרנט), בה רוכשים מספר כרטיסי טיסה, רשאי העוסק לגבות דמי ביטול מכל אחד מכרטיסי הטיסה בנפרד.

מוצר פגום או שאינו מה שהובטח

הודיעו לעסק ממנו קניתם את המוצר, ובית העסק מחויב להחזיר את כספכם בתוך 14 ימים מיום קבלת הודעת הביטול. אתם תצטרכו להחזיר את המוצר לעסק ממנו קניתם אותו. במקרה כזה אסור לגבות דמי ביטול.

קיימים מספר גופים כמו ג'וינט ישראל, אשל, רעות ועוד, הנותנים שירותי עזרה וייעוץ לאזרחים ותיקים, וגופים צרכניים הנותנים שירותים בנושאי צרכנות, כמו עמותת פעמונים,חסדי לב ועוד.