רכב ותחבורה    

אחזקת רכב – כמה זה עולה?

מעודכן ל-02/2019

אחזקת רכב – כמה בעצם עולה אחזקת רכב, ומהם ההוצאות העיקריות?  

רכב הוא הנכס השני בחשיבותו אצל רוב המשפחות, אחרי הדירה, למרות שיש (לא מעט) שהנכס העיקרי שלהם הוא רכב – צעירים וצעירות, משפחות ששוכרות דירות ועוד.  עלות רכב חדש היא לפחות 100 אלף שקל, ובאופן גס ניתן להעריך כי רכב במשפחה "ממוצעת" שווה 50-70 אלף שקל, אך בממוצע יש למשפחה יותר מרכב אחד, כך שמדובר בנכס שווה למשפחה "ממוצעת" יותר מ-100 אלף שקלים.

החישוב הגס הזה (והשמרן – בפועל, הסכום עשוי להיות גבוה בכמה עשרות אחוזים), הוא לא סוף הסיפור. האחזקה של הרכב יקרה, ומדובר בממוצע בכמה אלפי שקלים בחודש, ברוב המקרים האחזקה השוטפת וההוצאות על רכב בכלל (דלק, ביטוחים, טיפולים ועוד) היא ההוצאה המשמעותית ביותר אחרי ההוצאות על דירה (משכנתא או שכר דירה ואחזקת הדירה).

אחזקת רכב –   הוצאות קבועות ומשתנות

אחזקת הרכב כוללת הוצאות קבועות – כאלו שצריך לשלם אותם בכל מצב, והוצאות משתנות שתלויות בהיקף השימוש ברכב, ככל שתיסעו יותר כך ההוצאה השוטפת שלכם תהיה גדולה יותר.

לדוגמה – ההוצאות הקבועות הן אגרת הטסט והביטוחים, וההוצאות המשתנות הן דלק וטיפולים שוטפים. נתחיל בהוצאה העיקרית – דלק.

דלק – כשאתם ממלאים דלק לרוב אתם משלמים סדר גודל של 250 עד 350 שקל, והפעולה הזו נעשית בממוצע 4 פעמים בחודש. כן, ההוצאה שלכם על דלק היא מעל 1 אלף שקל , וזה אם אתם לא משתוללים, אלא נוסעים סדר גודל של 1,000 קילומטר בחודש – 1-1.4  שקל לקילומטר ואפילו יותר – זה תלוי בצריכה של הרכב (כמה ליטר דלק לקילומטר), זה תלוי בסוג הנסיעה (בינעירונית או בעיר) ובפרמטרים נוספים – מחיר הדלק, סגנון ואופי נהיגה (פרמטר מאוד קריטי) תחזוקת הרכב, משקל עודף  ועוד.

ההוצאה על דלק היא ההוצאה הכבדה ביותר (לרוב) מבין כל ההוצאות על הרכב ולכן חשוב לדעת עוד בשלב שמתכננים לקנות רכב, מהי צריכת הדלק של הרכב בעיר ומחוץ לעיר – בעיר הצריכה גבוה יותר כי יש עצירות, פקקים, שינויים בכיווני הנסיעה, בעוד שנסיעה מחוץ לעיר, בדרכים ראשיות, אמורה להיות מעין נסיעת שיוט שבה הצריכה השוטפת של הדלק, נמוכה יותר.

צריכת הדלק של רכבים היא נתון ידוע – החברות מפרסמות את המידע, נעשים מבחני דרכים שבהם המידע נמסר, אם כי חשוב לזכור שהנתונים האלו לא בהכרח יהיו תקפים לכם, לאור סגנון הנהיגה שלכם ופרמטרים אחרים שמשפיעים על צריכת הדלק.

דלק היא הוצאה שוטפת עיקרית. הוצאות שוטפות נוספות הן הטיפולים שתלויים בהיקף הנסיעה – טיפולים תקופתיים ותחזוקה שוטפת.

  מחשבון אחזקת רכב

טיפול תקופתי – בפועל, לכל רכב יש הנחיות לטיפול תקופתי. מדובר בהנחיות של היצרן, ובתחילת הדרך, בעלי הרכב שומרים על ההנחיות האלו, בהמשך, הם שומרים פחות. אם אין לכם את ההנחיות אז ניתן לקבל אצל היבואן או במוסך שירות.

כלל האצבע, אבל כל רכב וההנחיה שלו, הוא שבממוצע יש לטפל ברכב פעם בשנה. עם זאת, יש כיום רכבים שהנחיית היצרן היא טיפול פעם בשנתיים. כמו כן, מקובל לעשות טפול אחרי כמות נסיעה מסוימת. כלומר, יש לעשות טיפול תקופתי פעם בשנה או כאשר מגיעים ל-15 אלף קילומטר (עוברים 15 אלף קילומטר מהבדיקה הקודמת). אבל, יש מודלים של רכבים שבהם הכללים האלו שונים לגמרי. בקיצור, יש יותר מדי יוצאים מהכלל כדי שיהיה אפשר לדבר על כלל מסוים.

מה שברור שחשוב לעבוד לפי הספר (ספר ההנחיות). טיפול תקופתי מסתכם בכ-700 שקלים באם אין בעיות מיוחדות, אבל במקרים רבים על הדרך יש תיקונים נוספים שמעלים את עלות הטיפול. בממוצע עלות טיפול שנתית במוסך, עם פה ושם תיקון של בלמים או משהו אחר, מגיע ל-12.-1.5 אלף שקל. זה תחת טיפול תקופתי, יש טיפולי מוסך של אחת לכמה שנים שבהם ההוצאה כבדה הרבה יותר

הטיפולים יקרים במיוחד במוסך המורשה, אם אתם בעניין של לחסוך, אתם יכולים לטפל ברכב במוסך שמורשה על ידי משרד התחבורה (ולא בהכרח מורשה על ידי היבואן), ואז צפוי מחיר נמוך יותר, ובכלל – חשוב לבדוק את המחירים בכמה מחירים (לקבל הצעות מחירי מכמה מקומות)

ביטוחים

העלויות הקבועות השוטפות מסתכמים באלפים רבים. נתחיל בהוצאה הגדולה על ביטוח הרכב  (חובה ומקיף).

ביטוח חובה – ביטוח חובה הוא הוצאה שהיא חובה. המשמעות שלו לבטח במקרה תאונה נזקי גוף (פציעה או מוות) שעלולים להיגרם לנהג, לנוסעי הרכב או לאנשים שמחוץ לרכב. ביטוח החובה מכסה הוצאות רפואיות, פיצוי על אבדן השתכרות (עד לגובה של פי שלושה מן השכר הממוצע במשק) וכושר השתכרות פיצויים על סבל וכאבים כתוצאה מן התאונה (עד לגובה של כ-150 אלף שקל).

ביטוח החובה היא הוצאה שתלויה ברכב, במבוטח (הנהג), בכמות הנהגים, בהיסטוריה של הנהגים (אין תביעות, היו תאונות בעבר), בוותק ובגיל הנהג. העלות יכולה להסתכם ב-1 אלף שקל וגם, במקרה של נהג חדש להגיע ל-4 אלף שקל. כדי לדעת מה סכום הביטוח חובה שתצטרכו לשלם, תיכנסו לאתר משרד האוצר – למחשבון ביטוח חובה – במחשבון תקבלו מס' הצעות וכך תוכלו לבחור את ההצעה הזולה מכולן.

ביטוח מקיף – ביטוח מקיף (כולל ביטוח צד ג') הוא ביטוח שמכסה את הנהג במקרה שהוא אשם בתאונה. מדובר בעצם בכיסוי ביטוחי על נזק שהנהג גורם באשמתו. במקרים רבים אנשים חושבים שלא כדאי לעשות ביטוח מקיף כי הרכב שלהם זול, אבל מה יקרה אם תעשו לרכב יקר נזק? העלות יכולה להיות עשרות אלפי שקלים ויותר מכך – האם זה שווה את הסיכון? ובכן, יש אפשרות לעשות ביטוח צד ג' בלבד – זול יותר משמעותית והוא מבטח אתכם על הנזקים שעשיתם לרכב אחר. זה מתאים במיוחד לכאלו שהערך של הרכב שלהם נמוך במיוחד, או שבמכלול השיקולים שלהם (וההוצאות) הם מוכנים לקחת את הסיכון על הרכב שלהם (אבל לא של צד ג).

ביטוח מקיף כולל בתוכו ביטוח צד ג', והוא מכסה בנוסף לנזקים שעלולים להיגרם לצד ג', גם   נזקים לרכב שלכם.  כאן, מדובר על טווח עלויות גדול – זה תלוי בסכום השתתפות עצמית שלכם – ככל שתגדילו את סכום ההשתתפות העצמית כך אתם יותר משתתפים בסיכון, ובהתאמה הסכום שתשלמו לביטוח יקטן.  בהערה מאוד גסה הביטוח המקיף (כולל חלונות , וחילוץ) מסתכם בסדר גודל של 2.5-3.5 אלף שקל. עם זאת, זה משתנה באופן משמעותי בין רכב לרכב ונהג לנהג.

 טסט –  הוצאות בגין טסט, משמע תשלום על אגרת הרכב, תלויה בגיל הרכב ומסתכמת עד 1.6 אלף שקל (כולל אגרת רדיו).  מדובר על הוצאה שנתית (במסגרת חידוש רישיון רכב/ טסט לרכב). בנוסף – עלות הטסט עצמו – כ-100 שקלים (ברכבים ישנים שצריכים אישור תקינות בלמים, העלות גבוה יותר בעד 200 שקל).

אם הבוחנים מוצאים ליקויים תצטרכו לתקן אותם, ולכן מומלץ לעשות את הטיפול השוטף/ השנתי רגע לפני הטסט ולבחון את האורות.

בלמים – החלפת בלמים היא הוצאה גדולה, אך היא לא שנתית כמובן. החלפת הבלמים תלויה במצב בפועל של הבלמים, כאשר זה יכול להיות בין 30 אלף קילומטר ל-50 אלף קילומטר ויותר. ככל שהרכב יותר בנסיעה עירונית עם פקקים והשימוש בבלמים יותר גדול, כך טווח הנסיעה עד להחלפת בלמים מתקצר.

החלפת בלמים מלאה כוללת גם את החלפת הרפידות הדיסקים (או תופים, תלוי ברכב), ועלותה לרוב מעל 2 אלף שקל.

חשוב להדגיש, המוסכניקים, במקרים רבים מחליפים בלמים גם אם עדיין הם לא שחוקים, בטענה שעוד כמה אלפי קילומטרים בודדים, צריך להחליף ואין לכם טיפול במוסך בתווך הזמן הזה. כלומר, כדי שלא תיסעו בלי בלמים טובים, הם מעדיפים להחליף בטיפול הנוכחי. אבל, אתם ממש לא חייבים להחליף, אתם יכולים לברר מתי להגיע (בעוד כמה אלפי קילומטר) ולהגיע במיוחד להחלפת הבלמים. ככה תחסכו כמה חודשים טובים של הוצאה גדולה.

עניין נוסף מול המוסכניק הוא החלפת רפידות, במקביל להחלפת הבלמים – במוסך מחליפים את הרפידות כמעט באופן אוטומטי, לפעמים שלא לצורך. תבדקו שאכן זה כך, שהמוסכניק יבדוק שהרפידות אכן לא שמישות. במקרים רבים הרפידות לא צריכות החלפה.

רצועת טיימינג / רצועת תזמון – מדובר ברצועה במנוע שצריך להחליפה אחת ל-3 עד 5 שנים או כאשר נוסעים כ-60-80 אלף קילומטר – המספרים האלו הם לא מדע מדויק, ויש מצבים שרכב גם נוסע 90 אלף קילומטר ויותר ואינו זקוק לרצועת טיימינג חדשה. העלות של הרצועה גבוה – בין 1 אלף שקל ל-4 אלף שקל ויותר בדגמים מסוימים

צמיגים –  צמיגים הם המגע של הרכב עם הכביש ולכן הם חשובים מאוד לבטיחות. צמיג לא מנופח, יבש מדי, חתוך, יכול להפוך את הנסיעה ללא מאוזנת ומסוכנת. כדאי ומומלץ להחליף את הצמיגים בזוגות (כדי שבכל סרן יהיו צמיגים דומים), ועדיף להחליף את כל הצמיגים במקביל.

קשה לקבוע כל כמה זמן יש להחליף צמיגים כי זה תלוי בסגנון ואופי הנהיגה של הנהג, אם כי, בגלל שגומי נשחק ומתבלה, חשוב להיות ערים לעניין, ולבדוק אחת לתקופה את מצב הצמיגים.

מחיר הצמיגים תלוי מאוד – חדש, מחודש, מה רוחב הצמיג ועוד – כאן, תוכלו לראות את המחירים. מדובר על הוצאה של בין כמה מאות שקלים לצמיג ליותר מ-1 אלף שקל.

מצבר –  לרוב מצבר נגמר אחרי 3 שנים, אבל יש מצבים שכל שנתיים צריך להחליף מצבר. עלות המצבר בין 500 ל-1 אלף שקלים.

הוצאות נוספות – מעבר לרשימה הזו, ישנם כמובן הוצאות נוספות על תחזוקת הרכב – טיפולים אחרים במוסך, שטיפת הרכב באופן שוטף, מגבים, תיקונים של חשמל, פחחות וצבע, תיקוני מזגן ורדיאטור, החלפת לוחית מספר,  תאורה בתוך הרכב, פנסים, ועוד. קשה להעריך את ההוצאות האלו כמכלול ואת תדירותן, אבל מדובר במקרה המינימלי ב-1-2 אלף שקל בשנה.

ירידת ערך – הוצאה אחרת, סוג של הפסד שוטף, היא ירידת הערך של הרכב. אין כאן מספרים מדויקים וברורים, ולא ניתן לדעת מה יהיה שווי הרכב בעוד מספר שנים, אך ברור שבעל הרכב מפסיד עליו – ערך הרכב הולך ונשחק (כאשר ככל שהרכב חדש יותר כך השחיקה גדולה יותר), ומעבר לכך – בכסף הזה, בעל הרכב היה יכול לייצר תשואה (ריבית על הכסף). אם ניקח את הרכב המשפחתי הממוצע – 60-80 אלף שקל, אזי בהערכה גסה מאוד ההפסד השנתי הממוצע הוא כ-6 אלף שקל (וזה יכול להיות גבוה יותר).

אז כמה עולה לנו הרכב בשנה?

סיכום כל הסעיפים למעלה –  הוצאה של 27-30 אלף שקל בשנה, אבל חשוב שוב להבהיר  – זאת הערכה גסה, תחת הנחה של רכב "ממוצע", אך בפועל כל רכב וכל נהג, נמצאים במקום "אחר" בסטטיסטיקה. יש רכבים ש"לא רואים מסך", ויש רכבים שכל שנה וחצי הולך להם המצבר, והמזגן מתקלקל.

וכאן תוכלו לבדוק בצורה מדוייקת כמה עולה לכם אחזקת הרכב? 

  מחשבון אחזקת רכב


למדריכים קשורים:

כל מה שצריך לדעת על רכישת רכב יד שנייה

האם כדאי לקנות רכב אפס קילומטר מליסיגנ?

איך קונים רכב משומש מחברת ליסינג

 

מתכננים לרכוש רכב? אל תפספסו:  לקבלת הצעה לרכב חדש אפס קילומטר מחברת ליסינג גדולה – הבטחה למחיר הנמוך ביותר!