קריירה    

איך מוזיקה משפרת את העבודה שלנו ואיך היא פוגעת

אוזניות מיקרוסופט; קרדיט: יח"צ

מוזיקה קצבית טובה לעבודה פיזית ומוזיקה קלאסית לעבודות קוגניטיביות. 

איך מוזיקה תשפר את התפוקה שלנו?

אוהבים לשמוע מוזיקה בשעות הפנאי? מתברר שזה לא מתאים רק לשעות הפנאי, ולפי מחקרים עדכניים האזנה למוזיקה משפרת את הפרודוקטיביות שלנו, אבל לא כל הזמן ולא כל סוג של מוזיקה.

הסיבה היא שהאזנה למוזיקה שאוהבים גורמת למוח לשחרר דופמין, שגורם להרגשה טובה ומקל את המתח והחרדה. מוזיקה יכולה לשפר  את מצב הרוח, לחדד את התפיסה, ולשפר את הביצועים המנטליים והפיזיים.

המוזיקה שהכי מועילה לריכוז שלנו היא כמובן מוזיקה מוכרת. לעומת זאת, מוזיקה לא מוכרת גורמת לאבד ריכוז לטובת ההיכרות הראשונית איתה. מחקרים תומכים בכך שהאזנה למוזיקה עוזרת להשלים משימות חזרתיות  במהירות ופחות בשעמום. כך למשל מנתחים שמבצעים משימות מעבדה לא-כירורגיות השלימו אותן יותר מהר ובמדויק, ותוך פחות שיעמום.  גם רופאים שהאזינו למוזיקה בעודם מבצעים ניתוח נהנו מאותם יתרונות

אם אתם עובדים בעבודה פיזית, מוזיקה קצבית הכי טובה בשבילכם. כך למשל מחקר פסיכולוגיית ספורט מ-2010 הראה שהאזנה למוזיקה מוטיבציונית משפרת את הביצועים הפיזיים ע"י הגברת היכולת להתאמץ לאורך זמן והשהיית עייפות. מוזיקה קצבית הוכחה גם כמגבירה את הדריכות.

אבל  יש גם תופעות שליליות, כך למשל מוזיקה שבה אתם מכירים את המילים תפגע לכם בפרודוקטיביות כי תעדיפו לשיר במקום לעבוד. זה מסביר למה התגלה  שמוזיקה חזרתית ופשוטה הכי טובה לריכוז, למיקוד ביצועים ולהפחתת מתח, הז'אנרים היעילים הם מוזיקה קלאסית, מוזיקת טבע ועידן חדש ללא המילים.

גם אם אתם לא רשאים להקשיב למוזיקה בזמן המשימה, המחקרים הראו כי גם האזנה למוזיקה בין משימות משפרת את הפרודוקטיביות, כיוון שהיא עוזרת להירגע ולהיכנס למצב רוח המתאים בין משימה למצשימה. בכל מקרה מוזיקה לא משפיעה על כל אחד באופן זהה. ויש כאלה דווקא שהשקט עוזר להם להתרכז. אז שימו אוזניות.

לא רק ספוטיפיי ואפל: גם אמזון משיקה שירות סטרימינג מוזיקה חדש, ובחינם

איך שומעים היום מוזיקה?

צליל מכוון – דרך איזו אפליקציה כדאי (וזול) להאזין למוזיקה?