עסקים קטנים    

איך מעריכים שווי אתר אינטרנט

מעודכן ל-07/2019

אם אתם בעל עסק שרוצה לפרוץ בתחום שלו, יש כמה אפשרויות, להקים אתר משלכם, להשתמש בחנות אונליין קיימת כמו איביי או אמזון, או אפשרות אחרת היא לרכוש אתר בתחום, מתחרה או מוביל או בנישה דומה.

הקושי הוא להעריך בכמה הוא שווה. לאתרי אינטרנט אין שמאי מקרקעין ואין מחירון מסודר או פרסום עסקאות כמו במחירון הרכב או פרסום עסקאות הנדל"ן. בכל זאת, יש כמה דברים שבזכותם אפשר לשער מה ערך האתר.

טראפיק: הסממן הראשון הוא הטראפיק, התנועה והכניסות לאתר. מובן שככל שהאתר פופולורי יותר, הוא גם יקר יותר ויכול להרוויח יותר מפרסומים ומשיתופי פעולה. אך זו לבדה לא מספיקה. אם מדובר באתר מכירות, מהם אחוזי ההמרה – שיעור הפניות באתר, מה שיעור המכירות מכלל הגולשים? אם מדובר באתר תוכן, כמה הוא מוביל בתחומו, האם הוא מושך אליו מפרסמים מהתחום?

רווחיות: כיוון שהטראפיק לבדו אינו מספק תשובה לגבי ההכנסות והמכירות וכן על ההוצאות, עולה השאלה כמה הוא מרוויח. באתר סחר זה די פשוט. אפשר לקבל דוחות ונתונים על עסקאות. אתרי תוכן מבוססים כאמור בעיקר על שיתופי פעולה ופרסומות.

הוצאות וזמן: יש אתרים שמבוססים על html, שדורשים הפעלה קבועה של מפתח ויש אתרים המבוססים על מערכות תוכן כמו וורדפרס וויקס שדורשים פחות פיתוח שוטף. כמו כן יש אתרים הדורשים צוות גדול של יוצרי תוכן ולעומתם אתרים שהם כמו מוצר שמוכר את עצמו ודורשים פחות תפעול. כמה שהאתר דורש פחות הוצאות ופחות זמן תפעול, הערך שלו עולה.

אתרים ותיקים:  מנועי החיפוש אוהבים אתרים ותיקים וגם כך אפשר לשער מה ההכנסות, ההוצאות והרווחים לאורך זמן, האם הגיעו לתוצאות? כמו כן האתר מגיע כבר עם קהל קבוע ועם קהל לרשימת הדיוור. כך שאתר ותיק יעלה יותר מאתר חדש.

השוואת עסקאות: כדאי לעקוב אחרי חדשות הכלכלה והטכנולוגיה לראות אם בוצעו עסקות בתחום שלכם וכמה, כך למשל אם אתם עוסקים בתחום הסחר האלקטרוני והקופונים לאחרונה דווח שאתר groo רכש את האתר המתחרה ופושט הרגל באליגם ב-4.6 מיליון שקל.

לקוחות, רשימת דיוור: ככל שיש יותר לקוחות ברשימת הדיוור, המחיר עולה.

תחזיות: גם אם כרגע האתר לא מכניס, האם יש לו פוטנציאל? אולי הבעיה היא בניהול או במודל עסקי. יכול להיות גם להפך, שהאתר האהוב בגלל כותביו ושינויים באתר יפגמו בהכנסות. כך למשל אתר עדיקא נמכר לרשת גולף ב-40 מיליון שקל בלי שום נכס ממשי. ובתוך שנתיים  הגיע שווי האתר ל-100 מיליון שקל והפך למנוע הצמיחה העיקרי של הרשת.

מחשבונים:  כמו כן אפשר למצוא באינטרנט מחשבונים המחשבים את כל הפריטים שהזכרנו כאן כמו באתר פלופ

כמה הלקוח מוכן לשלם:  למרות כל מה שהזכרנו, בסופו של דבר יכולים להיות גם סנטימנטים אחרים, התלהבות של הרוכש מהאתר, חשיבה שהוא יכול להפיק ממנו הרבה יותר וכן הלאה. כך שכל אדם יכול להציע סכום אחר, בעצם כמו בכל מכירה.

כמה שווה אתר אינטרנט (בהקמה)? המקרה של טרמינל X

אתרי חשבוניות דיגיטליות – אילו יש, בדקו מה הכי שווה לכם

מחט בערימה של שחת – איך להתמצא באתרי הקניות ברשת ואיך לקנות זהיר וזול?