מדריכי השקעות    

אילון מאסק – סוד החדשנות של היזם הכי פעיל מאז אדיסון

אלון מאסק
מעודכן ל-02/2019

היזם שהביא לנו את פייפאל, טסלה ומהפכה בחקר הלל. מה צריך לדעת עליו?

אילון מאסק (1971) נולד בדרום אפריקה והוא המייסד של כמה מהחברות הגדולות שאתם מכירים, בהן פייפאל, פלטפורמת התשלומים, וטסלה, מוטורס -.מפתחת כלי הרכב החשמליים. בהשכלתו הוא בעל תאר ראשון בכלכלה ובפיזיקה מאוניברסיטת פנסילבניה. השילוב הזה אולי הפך אותו  לאחד המהנדסים והיזמים הידועים כיום.

תחילת הקריירה

בגיל 10 קיבל את המחשב הראשון שלו, ולטענתו כבר בגיל 12 ידע לתכנת. וכך סלל דרך לפרויקט המסחרי הראשון שלו, משחק חלל בשם "בלאסטר", אותו מכר ב-500 דולר.

הקריירה הרצינית הראשונה שלו מתחילה ב-1995 לאחר שפרש לתקופה מהלימודים כדי להקים את חברת zip2 עם אחיו. החברה סיפקה תוכנה לפרסום תכנים עבור אתרי חדשות ונמכרה לאלטה ויסטה, בעל מנוע החיפוש דאז, תמורת  כ-300 מיליון דולר.

פייפאל

השלב הבא היה שירות פיננסים מקוון שגם אותו הקים עם אחיו בשם X.COM. והיא התאחדה ב-2000 עם החברה  Confinity. לאחר מכן הוחלט לשנות את שמה לפייפאל כשם הדומיין.  החברה הוכתרה כהצלחה ונמכרה לאיביי תמורת מיליאד וחצי דולר בעוד מאסק הוא המחזיק הגדול במניות החברה טרם רכישתה.

ספייסאקס

ב-2002 פונה מאסק לשלב הבא, חברה לטכנולוגיית חקר החלל. והחברה מייצרת ומפתחת מוצרי שיגור לחלל. ב-2008 החברה חותמת על עסקה עם נאס"א בהיקף 1.6 מיליאד דולר. היזם השאפתן הכריז בכוותנו ליישב את המאדים עד 2025. ב-7 בפברואר 2018 שיגרה החברה את הטיל הגדול בעולם.

טסלה

מאסק הכריז שעד 2030 רוב המכוניות יהיו חשמליות, ואכן טסלה היא אחת החברות שעושה מאמצים רבים בנושא זה. ומפתחת מכוניות ומנועים חשמליים. מכונית הדגל שלה היא מכונית סדאן היוקרתית טסלה S שהקפיצה באחת את מניות החברה בנאסד"ק. ב-2018 הודיע על פרישה מתפקידו כיו"ר החברה בשל תביעה נגדו על הטעיית משקיעים, משום שחזר בו  מהכוונה להפוך את טסלה לחברה פרטית בהודעה בטוויטר. על כך נקנס ב-20 מיליון דולר. ב-2019 דיווחה החברה על שיתוף עם מרצדס וכן על רכישת מקסוול טכנולוגיות

חברות נוספות

מאסק הוא יזם פורה ובין היתר הוא בעל המניות הראשי של סולאר סיטי, המייצרת פאנלים סולאריים. ב-2016 ייסד את נורלינק העוסקת בבינה מלאכותית ואת בורינג קאמפני העוסקת בשיפור התחבורה באמצעות חפירת מנהרות מתחת לכבישים.

מה סוד החדשנות של מאסק

אילון מאסק מספר שהטעות הגדולה שלה בהתחלה הייתה לסמוך רק על כישורים ולא על אישיות, ובראש התכונות היכולת לעבוד עם אנשים. עוד הוא מספר שהמפתח להצלחה הוא לעולם לא לעצור, לפתח את הסקרנות ואת הידע.  כבר כל המומחים אומרים שכישלון אינו אויב וגם מאסק מצטרף אליהם: "אנשים צריכים להבין שכישלון אינו האויב שלהם, אלא מחיר שצריך לשלם כדי להיות אמיץ מספיק לעשות דברים חדשים. בחרו בסביבת עבודה שבה זה בסדר גם להיכשל”. עוד הוא מציין את החשיבות בלשאול את השאלות הנכונות, לדעת לקבל ביקורת, ובעיקר להשקיע ולהתמיד: "אם אנשים אחרים עובדים 40 שעות בשבוע ואתם עובדים 100 שעות בשבוע, אתם תשיגו בארבעה חודשים מה שלהם ייקח שנה".  הטיפ הבא של מאסק עלול לאכזב כמה מכם, אל תעשו את זה בשביל הכסף: “רוצים להצליח, לייצר שינוי? הפסיקו להחליט על פי הכסף המעורב בזה”., אמר.

קשרים לישראל

מאסק ביקר כמה פעמים בישראל. כך עלה מתמונות שפרסם ברשת החברתית אינסטגרם ב-2018. ב-2016 הגיע בחשאי לארץ, נפגש עם אנשי מובילאיי וצפה בניסויים ברכבים אוטונומיים.

מאסק וטסלה הגיעו לפשרה עם ה-SEC – יישלמו 40 מיליון דולר; מאסק יפרוש מתפקידו כיור והעניין ייסגר

העסקה של טסלה: תרכוש את מקסוול טכנולוגיות ב-218 מיליון דולר