חדשות    

"אין אלטרנטיבה להשקעה בנדל"ן והשוק רותח"

אריק דניאל, מנכ"ל חברת הנדל"ן ארזים (ג.י.א) מקבוצת אורון אחזקות והשקעות סוקר את השינויים שהתרחשו בשוק הנדל"ן במחצית הראשונה של השנה בשוק הנדל"ן ומה צפוי לענף בחצי השנה הקרובה. דניאל כותב כי "הבחירות נגמרו והממשלה החדשה החלה בעבודה, השינויים במפה הפוליטית החלישו מעט את ראש הממשלה ועלולים לגרום לאי יציבות בהחלטות הממשלה ולקשיים בהוצאה אל הפועל של רפורמות בענף הנדל"ן. שוק הנדל"ן שרוי באי בהירות מוחלטת לגבי האופן שבו יש להגדיל את ההיצע,  רמת האפקטיביות של מכרזי מחיר למשתכן ומכרזי מחיר מטרה, מועד הגדלת מכסת הפועלים הזרים בענף, שינויים ורפורמות במיסוי ועוד. הענף כולו נמצא במצב של סחרור בשל מחסור בתשובות לשאלות רבות המעסיקות את כלל העוסקים בענף הדיור ובפרט את הרוכשים".

"מכסת הקרקעות שתוכננה לשנת 2014 שווקה במרביתה רק בסוף השנה במטרה לעמוד לכאורה ביעד השנתי אך מרבית היחידות שווקו עם חסמים תכנוניים וסטטוטוריים שלא מאפשרים או לחילופין מעכבים את קבלת ההיתרים והתחלות הבנייה. בשנים האחרונות היקף יחידות הדיור המשווקות ע"י המינהל ומשרד הבינוי אינו תואם בלשון המעטה את רמות הביקושים והגידול הדמוגרפי בישראל. מצוקת דיור גדלה משנה לשנה ומנקודת המבט הנוכחית, הפתרון להגדלת ההיצע אינו נראה לעין ועליית המחירים כמעט ובלתי נמנעת", כותב דניאל.

"בנוסף  על האמור הענף מוצף בהודעות יומיומיות על יוזמות ורפורמות של משרדי הממשלה השונים, המגבירות את הבלבול והתנודתיות בשוק.  קבינט הדיור מתנהל באי סדר מוחלט ולא ברורה ההיררכיה והאופן בו מתקבלות ההחלטות. חייב להיות גורם אחד וברור שמנווט, מנהל ומאציל סמכויות בצורה סדורה ודואג לתאם את יישום החלטותיו באחריות ובקפדנות בין משרד האוצר, הבנקים, והגופים האמונים על שיווק הקרקעות – קק"ל, רמ"י ומשרד הבינוי", מוסיף.

דניאל כותב כי "שוק הדיור נמצא בנקודת רתיחה, הריבית נמוכה ואין אלטרנטיבות אחרות להשקעה. יתר על כן, נוצר מצב אבסורדי בו חברות יזמיות מארה"ב וקנדה שזיהו את הפוטנציאל האדיר והביקוש מגיעות לישראל בכדי לגייס הון בבורסה. הפתרון להורדת המחירים והגדלת ההיצע מצריך רפורמה כוללת לצד הקטנת הבירוקרטיה החל ממשרד הפנים ועד לגופי התכנון השונים בכלל והרשויות המקומיות בפרט. הבירוקרטיה התכנונית במתכונתה הנוכחית משתקת את הענף ומייצרת צוואר בקבוק להגדלת היצע הדירות המשווקות".

"להערכתי עד סוף שנת 2016 הריבית תישאר נמוכה ואם וכאשר יתקבלו ההחלטות הנכונות והאופרטיביות להגדלת מכסת הקרקעות המשווקות, הן יחלו להשפיע, אם בכלל, רק במחצית השנייה של 2016. הפתרון מורכב משלושה מהלכים מיידים: ראשית, מזעור החסמים הבירוקרטיים להגדלת ההיצע. שנית, שיווק מאסיבי של קרקעות זמינות לבניה. והאחרון – הגדלת מכסת העובדים הזרים בענף. כולי תקווה שהממשלה הצרה הנוכחית תוכל לצלוח את המהלכים הללו בכדי לאפשר לקהל הרוכשים את ההזדמנות לרכוש דירות במחירים שפויים", מסכם דניאל.