חדשות    

אינפיניטי: "הגורם לגידול במשכנתאות ביחס לספטמבר אשתקד – עיתוי החגים"

בסיכום השבועי מאת מחלקת המחקר של אינפיניטי, מציינים כי המגמה השלילית בעולם עדיין לא באה לידי ביטוי בביצועי הבורסה בת"א, מכיוון שהירידות החדות בעולם נרשמו בימים בהם הבורסה בת"א היתה סגורה לרגל סוכות

בסקירה השבועית של אינפיניטי מציינים כי שוק המשכנתאות בחודש ספטמבר חווה ירידה של 4.5% והיקף המשכנתאות החדשות הסתכם ב-3.9 מיליארד שקלים. בהשוואה לחודש ספטמבר אשתקד מדובר דווקא בעלייה של 10.9%. ההסבר העיקרי לפער, על פי אינפיניטי, הינו בשל עיתוי החגים כך שבשנה שעברה כל חגי תשרי חלו בחודש ספטמבר להבדיל משנה זו.

עוד מציינים באינפיניטי, כי שווי יתרות המטח של בנק ישראל קטן ב-1.51 מיליארד דולר לרמה של 86.2 מיליארד דולר. הסיבה המרכזית שבגינה נרשמה הירידה הינה תוצאה של התחזקות הדולר מול השקל ומול מטבעות זרים אחרים. הירידה קוזזה בחלקה על ידי העברות של סכומי כסף המושקעים בחו"ל בחזרה לחשבונות בנק ישראל. עוד נציין כי בשל התחזקותו של מטבע הדולר, בנק ישראל לא רכש דולרים במסגרת התוכנית לקיזוז השפעת הפקת הגז הטבעי. לא מדובר בשינוי במדיניות הבנק, אלא בהחלטה נקודתית בלבד.

ובעולם: באירופה נרשמו ירידות חדות בסיכום שבועי, על רקע החששות מאפשרות להאטה כלכלית נרחבת. קרן המטבע הבינלאומית חותכת את תחזית הצמיחה העולמית לשנת 2014 לרמה של 3.3% , הפחתה של 0.1% לעומת התחזית שפרסמה לפני שלושה חודשים ותוך כדי כך מזהירה כי הכלכלה הגלובאלית תתקשה לחזור לתוואי הצמיחה טרם המשבר העולמי העולמי. עוד מעריכים בקרן, כי הצמיחה ב-2015 תסתכם ב- 3.8% ולא ב- 4.0% כפי שחזתה לפני שלושה חודשים. בקרן מזהירים מפני חוסר תמחור סיכונים ומפני עליית מדרגה בסיכונים הגיאופוליטיים בעולם. באסיה פורסמו מספר נתוני מאקרו בולטים בשבוע החולף: בהונג קונג נמשכות ההפגנות שתרמו לסנטימנט השלילי בשווקים. נראה כי המשבר הפוליטי רחוק מלהסתיים, זאת לאחר שהממשלה ביטלה משא ומתן עם מנהיגי הסטודנטים של התנועה למען הדמוקרטיה.

בארה"ב היה זה שבוע חלש מבחינת נתוני המאקרו: בעוד שבעולם התפרסמו לא מעט חדשות שליליות שהצליחו לזעזע את שוקי המניות. חששות מפני התפשטות נגיף האבולה בארה"ב, האטה כלכלית שפוקדת את העולם והנמכת תחזיות הצמיחה של קרן המטבע הבינלאומית. בסיכום שבועי וול סטריט חווה את הירידה השבועית החדה ביותר מאז מאי 2012!

שבוע המסחר הסתיים בירידות שערים חדות ברחבי הגלובוס על רקע החששות מפני חולשה בכלכלה העולמית. בארה"ב: מדד מניות התעשייה דאו-ג'ונס ירד בחמשת ימי המסחר האחרונים ב- 2.74%, מדד הנאסד"ק השיל ב-4.45% ומדד S&P500 איבד 3.14%. באירופה: שבוע המסחר התנהל בירידות שערים חדות זה השבוע השלישי ברציפות. בסיכום שבועי: מדד הדאקס בגרמניה נחלש ב-4.42% ומתחילת השנה איבד כ-8.00% מערכו, מדד הקאק הצרפתי ירד ב-4.86%, מדד הפוטסי בבורסה בלונדון ירד בשיעור של 2.88%. מדד היורוסטוקס 600 המאגד את רשימת המניות הגדולות באירופה צלל ב-4.05%. המגמה השלילית בעולם עדיין לא באה לידי ביטוי בביצועים של הבורסה בת"א, מכיוון שהירידות החדות בעולם נרשמו בימים בהם הבורסה בת"א היתה סגורה לרגל חג סוכות.

בסיכום שבועי: מדד ת"א 25 ירד ב-0.73% ומדד ת"א 100 נחלש בכ-0.68%. מקרב המדדים הסקטוריאליים, מדד טכנולוגיה ומדד ת"א נפט וגז בלטו בירידה של 1.74% ו-1.25% בהתאמה. מנגד, מדד ת"א תקשורת סיים בעלייה של 1.78%. פתיחת שבוע המסחר הנוכחי, שגם הוא יהיה מקוצר לרגל חג שמחת תורה, מלווה כצפוי בירידות שערים חדות. כל המדדים ללא יוצא מן הכלל נשלחו לטריטוריה האדומה.