חדשות    

איקאה והעיר הגדולה: ענקית הריהוט השוודית תפתח סניף בתל אביב

אחרי יותר מ- 15 שנות פעילות בישראל, איקאה פותחת את הסניף החמישי שלה בארץ, והפעם בתל אביב. אחרי שהתמקדה בסניפי ענק מחוץ למרכזי הערים, החברה שינתה אסטרטגיה ומתמקדת בסניפים קטנים ונגישים יותר.

למרות התלונות החוזרות על מחירים גבוהים יותר מאשר בסניפים אחרים בעולם, איקאה בישראל היא סיפור הצלחה. הישראלים אוהבים לשלם פחות על מוצרים מעוצבים, גם אם הם לא יחזיקו מעמד עד שיגיעו הנכדים. בשוק הריהוט הישראלי, איקאה הייתה חלוצה בשיטת  המכירה של עשה זאת בעצמך, ושלם על זה פחות.

הסניף שיפתח בתל אביב יהיה סניף קטן במונחים של איקאה, ויתמקד במכירת מטבחים.

הסניף יקום בנמל תל-אביב, בביתן 11 ובשטח של כ-2,000 מ"ר. בהשוואה לשטחם של הסניפים הקיימים של איקאה בארץ ( 22 אלף מ"ר בחנות הקטנה ביותר, ו- 34 אלף מ"ר בחנות הגדולה ביותר), מדובר בסניף זעיר. על פי ההערכות, מדובר בסניף זמני, שהקמתו תכלול שיפוץ כולל למבנה הקיים.

מאחד לחמישה

את הסניף הראשון הקימה איקאה ב- 2001 באזור התעשיה פולג שבנתניה, על שטח של 23 אלף מ"ר. במשך שנים רבות הוא היה הנציג היחיד של הרשת בארץ, ושימש מוקד עלייה לרגל מכל רחבי הארץ. באיקאה לא מיהרו, אך בסופו של דבר, תשע שנים אחר כך, פתחו סניף נוסף באזה"ת של ראשון לציון, הוא הסניף הגדול ביותר שלה בישראל, בשטח של 34 אלף מ"ר. מאז הספיק הסניף לעלות באש בתאונה מוזרה למדי, אך עד אותו אירוע גם הוא היה סיפור הצלחה, עם אלפי ישראלים שמגיעים לבדוק מה חדש, עם או בלי סיבה.

הסניף השלישי נפתח ב -2014 בקריית אתא, והוא מהווה חלק ממרכז מסחרי. הסניף הרביעי נפתח בבאר שבע, והסניף הבא שיפתח בקרוב ממוקם באשתאול, ליד בית שמש.

מנכ"ל איקאה ישראל, שוקי קובלנץ, אף הצהיר לאחרונה כי "על אף הדיווחים כי איקאה שבדיה וחנויות הרשת בעולם מפטרות עובדים, איקאה ישראל דווקא תגייס עבור פתיחת החנות החדשה כ-400 עובדים חדשים".

הסניף בתל אביב- חלק ממגמה עולמית

הסניף שיתפתח בת"א הוא חלק ממגמה עולמית המאפיינת את הרשת בשנים האחרונות. אם עד היום איקאה הייתה שם נרדף לחנויות ענק מחוץ למרכזי הערים, נראה שבחברה קיבלו החלטה אסטרטגית להפגין נוכחות גם בתוך הערים, עם סניפים הרבה יותר קטנים, וגם יותר נגישים. כיום קיימות כבר עשרות חנויות בפורמט זה, במדינות כמו אוסטרליה, יפן, אנגליה ועוד.

איקאה הצטרפה גם לטרנד הפופ אפ, של פתיחת חנות קטנה למספר ימים עד שבועות, כדי לחשוף קולקציה חדשה. היום אפשר למצוא עשרות סניפים כאלה ברחבי העולם, מאוסטרליה ועד יפן.

הסיבה העיקרית לשינוי המגמה של איקאה היא התחרות העזה עם חברות המוכרות מוצרים אונליין, בעיקר הענקית האימתנית אמזון, שמצליחה להגיע לכל קהל כמעט בזכות רשת המשלוחים הנרחבת שלה. איקאה מצידה, מנסה בעזרת פתיחת החנויות במרכזי הערים להיות נגישה יותר לאוכלוסיות כמו צעירים וקשישים, שמתקשות להגיע לחנויות מחוץ למרכזי הערים.

סיבה אפשרית נוספת למגמה זו הוא הטרנד המתפשט, בעיקר במדינות המערב, לפיו רבים מוותרים על הרכב המשפחתי, מעדיפים אמצעי תחבורה חלופיים, ונשארים קרוב לבית.
איקאה העולמית היא עדיין סיפור הצלחה גלובלי, עם יותר מ-400 סניפים ב-49 מדינות. אם זה בגלל שבאיקאה ישראל בטוחים בחיבה של הקהל המקומי, או ששוק הריהוט אונליין עודנו מוגבל בארץ, כנראה שאיקאה ישראל אינה רואה איום פוטנציאלי באופק, והיא מרגישה בטוחה מספיק להתרחב.