"אי אישור מע"מ אפס עשוי להניע גל חדש של עליות במחירי הדיור"
חדשות    

"אי אישור מע"מ אפס עשוי להניע גל חדש של עליות במחירי הדיור"

מיטב דש בהתייחסות להשלכות כלכליות של הקדמת הבחירות: "אי הוודאות הנוכחית צפויה להגביר את פיחות השקל ולגרום להתייקרות המחירים של המוצרים המיובאים ועלייה באינפלציה"

אלכס זבז'ינסקי ממיטב דש מתייחס הבוקר להשלכות הכלכליות של הקדמת הבחירות, וכותב כי מבחינה כלכלית לבחירות יש השפעה שלילית על המשק, במיוחד כעת, ערב אישור התקציב. "צריך להזכיר שהתקציב לשנים 2013-2014 אושר רק ב-30 ליולי 2013, כאשר ההחלטה על הבחירות התקבלה כבר באוקטובר 2012. ניסיון העבר מלמד שצפוי כי רוב שנת 2015 המדינה תתנהל בלי תקציב מאושר. התנהלות תקציבית לפי כלל ההוצאה החודשית של 1/12 לפי התקציב לשנת 2014 אינו מאפשר לממשלה לפעול מעבר לביצוע הוצאות שוטפות הכרחיות. כנראה שגם תקציב הבא יהיה דו שנתי לשנים 2015-2016. ממשלה הבאה תצטרך להתמודד עם הצורך לקצץ בהוצאות או להעלות מסים כדי לעמוד ביעדים פיסקאליים בתקציב 2016, שכבר כעת נראה בעייתי", כך כותב זבז'ינסקי בסקירתו.

"אי אישור התקציב לשנת 2015 משמעותו: עצירה רפורמות חשובות בתחום החברה. לעומת זאת, בתחום כלכלי התקציב המתוכנן לא כלל רפורמות משמעותיות, מלבד חוק מע"מ אפס, השנוי במחלוקת שעלותו הייתה גבוהה מאוד ותועלתו מוטלת בספק. אי אישור החוק יגרום להגברת הביקושים של כל אותן זוגות הצעירים שהמתינו לאישורו, מה שעשוי להניע גל חדש של עליות המחירים בשוק הדיור", כותבים במיטב. "מבחינת השווקים הפיננסיים, מניסיון העבר אפשר ללמוד כי לרוב במהלך חצי שנה אחרי הבחירות שוק המניות עמד ברמה גבוהה יותר מאשר לפני הבחירות".

במיטב סבורים כי "אי הוודאות הנוכחית צפויה להגביר את פיחות השקל ולגרום להתייקרות המחירים של המוצרים המיובאים ועלייה באינפלציה. לא צפויה תגובה שלילית של חברות הדירוג על רקע נסיבות כלכליות עד אשר תקום ממשלה חדשה ותכריז על כוונותיה בקשר לגירעון התקציבי".