אלי יונס – "לא תהיה ירידת מחירים ריאלית בשוק הדירות"
חדשות    

אלי יונס – "לא תהיה ירידת מחירים ריאלית בשוק הדירות"

בנק מזרחי טפחות פרסם תחזית רווחים ותשואה להון לשנים הבאות שבמרכזה יעד תשואה של 14.5% על ההון העצמי. אחת מהדרכים לעשות זאת היא לשמור על מובילות בשוק המשכנתאות (המימון לדיור). במזרחי מובילים את השוק עם 34% מכלל המימון בשוק ועם מרווח של 0.86% – במילים אחרות, הבנק לווה בריבית מסוימת ומלווה בריבית הגבוה ב-0.86%; זה אגב, המרווח הגבוה במערכת המשכנתאות – אין גוף שמתקרב למרווח הזה.

במזרחי סבורים שהם יכולים לשמור ואף להגדיל את נתח השוק שלהם בתחום המשכנתאות והמימון לדיור. אבל, השאלה, איך יראה השוק הזה, ואיך יראה שוק הדירות למגורים בכלל בעוד שנה, שנתיים , שלוש ובטווח האורך יותר. אלי יונס, מנכ"ל הבנק העריך שלא תהיה ירידת מחירים ריאלית בשוק דירות המגורים.   "ענף הנדל"ן סבל מאספקה לא מספקת של  מקורות/ קרקעות; היה שחרור איטי של קרקעות ותכנון איטי להחריד של מעבר מטרשים לבניין. אני מעריך שנראה קיפאון נומינלי במחירי הדירות. הדיבורים על מחנק אשראי – אין בהם אמת ואני כולל את ענף הנדל"ן. אני מצפה לירידת מחירי דירות מבחינה ריאלית".

בקשר לוועדת התחרותיות של דודו זקן, המפקח על הבנקים, ועדה שאמורה להגדיל את התחרות במערכת הבנקאית, אמר זקן – "ועדת התחרותיות בבנקים יוצרת פגיעה מטרידה בפעילות הבנקאית, אך לא חמורה בהכנסות; אני לא אוהב את המחשבה שצריך לפגוע בהכנסות על מנת ליצור תחרות, עם זאת אני מאמין שההמלצות יסייעו למזרחי טפחות מכיוון שכמות האנשים שתשקול מעבר מבנק לבנק. השמרנות לא טובה לנו ולכן אנו יוצאים נשכרים מן הוועדה"

בענייני המקרו כלכלה, לרבות התקציב, הסביר יונס כי להערכתו הגדלת הגירעון שלא לצורך השקעות ספציפיות בעייתית ופוגעת במצב המשק בטווח הבינוני – "הגדלת הגירעון שלא לצורך השקעות מסוימות, היא כמו חברה שנוטלת הלוואות מבלי לערוך להם תוכנית צמיחה. ההאטה נמצאת ברקע של התוכניות שלנו – הקטר של המשק שהוא היצוא נפגע מאירופה וארה"ב ואני מקווה שאלה יתאוששו. מבחינת הממשלה הצורך ביציבות מבחינה סביבה רגולטורית הוא מרכזי לצמיחת המשק"