חדשות    

אלפי מדענים בנבואה אפוקליפטית: אסון נורא מאיים על כדור הארץ

מעודכן ל-11/2019

בכתב העת המדעי BioScience פורסם מכתב שעליו חתומים 11 אלף מדענים מ-153 מדינות ובו מזהירים כי כדור הארץ נמצא במצב חירום אקלימי ויש לעשות מאמצים מיוחדים כדי למנוע סבל אנושי עצום בין השינויים הנדרשים באורח החיים: מעבר לתזונה טבעונית והפחתת הילודה  

כדור הארץ במצב חירום אקלימי, ויש צורך להגדיל את המאמצים להתמודד אתו כדי למנוע סבל אנושי חסר תקדים – כך מתריעים למעלה מ-11 אלף מדענים מ-153 מדינות במכתב משותף שפרסמו אתמול בכתב העת המדעי BioScience.

"יש לנו חובה מוסרית כמדענים להזהיר את האנושות מפני איום קטסטרופלי", כך מתחיל המכתב, "על בסיס התחייבות זו, אנו מכריזים באופן שאינו משתמע לשני פנים שכדור הארץ במצב חירום אקלימי".

40 שנה בדיוק לפני פרסום מכתב זה התכנסו מדענים מ-50 מדינות בוועידת האקלים הראשונה בז'נבה והסכימו שהמגמות המטרידות של שינוי האקלים מחייבות פעולה דחופה. "אזהרות דומות נשמעו בוועידות ריו ב-1992, פרוטוקול קיוטו מ-1997 והסכם פריז מ-2015", מזכירים כעת המדענים. "אך למרות זאת כמות פליטות גזי החממה בעלייה וההשפעות ההרסניות על האקלים מחריפות".

המכתב מדגים כיצד החמירה פעילות אנושית בארבעת העשורים האחרונים את העלייה בפליטת גזי חממה ואת שינוי האקלים. "המשכנו לנהל את העסקים כרגיל וכשלנו בהתמודדות עם הבעיה. משבר האקלים הגיע והוא מואץ בהרבה מכפי שרוב המדענים ציפו. הוא חמור מהצפוי ומאיים על מערכות סביבתיות ועל גורל האנושות", טוענים המדענים בתוקף ומזהירים גם מהגעה אל נקודת אל-חזור שלאחריה לא תוכל עוד האנושות לבלום את שינויי האקלים.

לדבריהם, כדי להימנע ממצב זה יש לבצע שינויים משמעותיים בסגנון החיים שלנו, באופן שבו החברה העולמית מתפקדת ובאינטראקציה שלה עם מערכות סביבתיות. יש ליישם במהירות שיטות יעילות להפקת אנרגיה שיחליפו דלקי מאובנים במקורות בני-קיימא עם פליטת פחמן נמוכה. "מדינות עשירות צריכות לתמוך במדינות עניות יותר במעבר מדלקי מאובנים", מדגישים המדענים ומוסיפים כי יש להפחית במהירות את הפליטה של גזי חממה קצרי-טווח כמו מת'אן – מהלך שיכול להפחית ביותר מ-50% את ההתחממות הגלובלית בטווח הקרוב.

המדענים ממליצים להפחית בצריכת חלבון מהחי ולעבור לדיאטה שמבוססת בעיקר על מזונות מהצומח – שינוי שלצד סיוע להתמודדות עם משבר האקלים ישפר גם את הבריאות של בני האדם. "בנוסף, המהלך יפנה יותר שטחים חקלאיים לגידול מזון אנושי במקום מזון למקנה", הם מסבירים.

בתחום שימור הטבע, המדענים מציינים כי יש לשקם מערכות סביבתיות ובפרט כאלו שתורמות להוצאת פחמן מהאטמוספרה – כמו יערות, שוניות אלמוקים ומנגרובים. "צמחים, חיות ומיקרו-אורגניזמים ימיים ויבשתיים הם בעלי תפקיד חשוב במחזור הפחמן. אנחנו צריכים לקצץ משמעותית את אובדן שטחי המחייה שלהם ולהגן עליהם".

שינוי דרמטי נוסף שהמדענים מדגישים את נחיצותו הוא האטת קצב הגידול של האוכלוסייה האנושית, שעומד כיום על 80 מיליון איש בשנה. "צריך לייצב את האוכלוסייה העולמית, ובאידיאל להפחית אותה בהדרגה, במסגרת שמבטיחה יציבות חברתית. יש מדיניות מוכחת ויעילה לחיזוק זכויות אדם תוך הפחתת שיעורי פוריות, כמו מתן שירותי תכנון משפחה לכל האנשים ושוויון מגדרי מלא".

אולם לצד נבואת הזעם, יש לאלפי המדענים העומדים מאחורי המכתב גם בשורה: "החדשות הטובות הן ששינוי מסוג זה, שכולל צדק חברתי וכלכלי לכל, מבטיח רווחה אנושית גדולה יותר מהמשך העסקים כרגיל", הם כותבים. "אנחנו מאמינים שהסיכויים לכך גבוהים יותר אם מקבלי החלטות והמין האנושי בכלל יגיבו במהירות לאזהרה זו ויפעלו לשימור החיים על כדור הארץ, הבית היחיד שלנו".

האם בנייה ירוקה משתלמת לטווח הארוך?

מ-2021 קנדה תאסור על שימוש בכלי פלסטיק חד-פעמיים, ומה עם ישראל