חיסכון פנסיוני    

אם בקופת גמל של נפטר נותרו פחות מ-5,000 ש"ח, ניתן לפדותה ללא צו ירושה

אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, פרסם טיוטת חוזר שמטרתה להקל על בני משפחות של נפטרים למשוך את כספם מקופות גמל. מדובר בחשבונות שיש בהם יתרה נמוכה מ-5,000 שקל, על שם חוסכים שנפטרו וטרם מילאו הוראת מינוי מוטבים בה ציינו במפורש מי המוטבים בחשבון.

לפיכך, ילדים, בני זוג או הורים של חוסך בקופת גמל שנפטר, ונצבר בחשבונו עד 5,000 שקל, יקבלו את הכספים מבלי להמציא צו ירושה או צו קיום צוואה, ובלבד שיתחייבו להחזיר את הסכום לחברה המנהלת, אם אדם אחר יוכיח שהוא זכאי לכספים. תנאי נוסף הוא שחלפו שלוש שנים מפטירת החוסך. בנוסף, מבקשים למשוך את הכספים יידרשו לחתום על הצהרה לפיה הם היורשים החוקיים.

נכון להיום, כאשר בחשבון של חוסך שנפטר לא קיימת הוראת מינוי מוטבים, נדרשים הזכאים לכספים להמציא צו ירושה או צו קיום צוואה על מנת למשוך את הכספים. הליך הוצאת הצווים כרוך בעלויות כספיות שלעיתים מתקרבות ואף עולות על גובה החיסכון הצבור בחשבון החוסך שנפטר. המשמעות היא שהכספים נותרים "תקועים" בחשבון החוסך שנפטר.

הפתרון המוצע יאפשר לזכאים למשוך כספים בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים. יש לציין כי כאמור, מדובר בטיוטה ראשונית וכי אישורה של הטיוטה כהוראה מחייבת עשוי לקחת עוד זמן רב.

מדריכים קשורים:

קופת גמל להשקעה – לכו על זה!

פנסיה – מה זה? איך חוסכים לפנסיה? מהם מוצרי החיסכון הפנסיוני? כמה לחסוך כל חודש? ועוד