מדריכי השקעות    

אמנסיו אורטגה – כך הובילה אותו זארה לחמישייה הראשונה של עשירי העולם

מעודכן ל-07/2020

בלי פרסום ובלי הרבה ראיונות בתקשורת הפכו אורטגה וגרושתו רוסליה מרה את זארה למותג האופנה המצליח בעולם

אמנסיו אורטגה גאונה הוא איש עסקים שאומנם ידוע בעיקר בזכות פעילותו בזארה, אבל זו שייכת לקבוצה גדולה יותר בשם אינדיטקס, הכוללת גם את פול אנד בר, סטרדיוואריוס, מאסימו דוטי, ברשקה, זארה הום, לאשט ואוישו. ב-1975 פתחו אורטגה ואשתו דאז רוסליה מרה את החנות הראשונה של הרשת, שכיום מונה כבר יותר מ-1,700 חנויות, ולחברה האם כבר יותר מ-7,300 סניפים ברחבי העולם. בשנות השמונים התגרשו השניים, אך למרות זאת מרה נשארה מבעלי המותג והייתה מעורבת בניהולו עד מותה ב-2013.

בשנת 2007 דורג אורטגה לראשונה על ידי "פורבס" ברשימת עשירי העולם. ב-2017 עקף את ביל גיייטס והיה לתקופה קצרה האיש העשיר בעולם. נכון להיום הונו נאמד ב-62.7 מיליארד דולר. לצד ברנאר ארנו, בלעי מותג היוקרה LVMH, הוא מהאנשים העשירים באירופה ומהקמעונאים העשירים בעולם.

אורטגה נחשב לאחד העשירים המסתוריים בעולם וממעט להתראיין בתקשורת. כמו כן הוא הבעלים של גורד השחקים מגדל פיקאסו במדריד.

האסטרטגיה שהובילה 

הרבה מהונו של אורטגה הוא חייב לגרושתו רוסליה מרה, שעזבה בגיל 11 את לימודיה כדי להיות תופרת. לפני זארה השניים הקימו עסק קטן לייצור חלוקי אמבטיה ולבנים. המודל היה פשוט: חיקוי של עיצובים ידועים במחירים נמוכים. המודל הזה ישמש בעתיד גם את זארה.

החנות הראשונה שהם פתחו בלה קורוניה שבספרד הפכה לסיפור הצלחה, ועד מהרה הפכה לרשת שבעקבותיה הקימו את חברת החחזקות אינדיטקס.

כמעט בלי פרסום

מעניין לציין כי הרשת הצליחה לצמוח כמעט ללא פרסום כלל, וגם המעצבים לא ידועים לרוב. את הכסף הפנוי השקיעו השניים בנדל"ן, ובעיקר בהרחבת החנויות ובעיצוב הייחודי להן. לאחר הגירושים נותרו בידי מרה 7% מאינדיטקס. זמן קצר לאחר הגירושים נפתחו החנויות הראשונות בפורטוגל ולאחר מכן בארה"ב, בצרפת ולבסוף גם במזרח התיכון, עם 23 סניפים בישראל.

ב-2001 הונפקה אינדיטקס בבורסה, והזניקה את השניים לצמרת של עשירי העולם. ב-2013 הפכה מרה לאישה העשירה בספרד, ואורטגה הפך לאדם השלישי בעושרו בעולם דאז, עם הון של 46.6 מיליארד דולר. לעומת זארה העולמית, זארה ישראל היא חברה פרטית כך שהיא לא מחויבת לדווח על עסקיה.

מעניין לציין בי בניגוד לחברות אופנה רבות, פס הייצור של זארה לא עבר לאסיה אלא עדיין מתנהל בספרד ובפורטוגל.

ב-2011 הודיע אורטגה על פרישתו מאינדיטקס.

אפליקציית זארה – חנות אונליין בישראל

הכירו את האיש השלישי בעולם ששווה לפחות 100 מיליארד דולר

מניית אסוס יורדת ב-40%