חדשות    

ארדן מציע שתמ"א 38 יכלול מבנים שהוקמו ללא ממ"ד; הקבלנים: "מכת מוות לתכניות פינוי בינוי"

ארז כהן, לשעבר יו״ר לשכת שמאי המקרקעין: ״הצעת השר גלעד ארדן להרחיב את התמ"א לבניינים שנבנו עד 1992 ועוד הקלות, כבודה במקומה מונח, אולם עד שלא יוסדר נושא התמ"א בחקיקה ויחייב את העיריות והרשויות המקומיות העיכובים והבלבולים יימשכו לצערי״

משרד הפנים יוזם מהפכה בתמ"א 38, ומעוניין כי בתכנית יכללו גם מבנים שהוקמו ללא ממ"דים. השר ארדן אמר אתמול, כי הוא  מעוניין כי גם בניינים שנבנו עד שנת 1992 יכללו בתוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה; גם מבנים שלא מיועדים למגורים יצורפו לתוכנית.

הבוקר מגיבים גורמים שונים בשוק הנדל"ן להכרזתו של ארדן. ארז כהן, לשעבר יו״ר לשכת שמאי המקרקעין: ״10 שנות התמ"א 38 עד כה היו לצערי פיאסקו. הבעיה העיקרית הייתה לא רק בכך שהתמ"א הוגבלה לבניינים שנבנו רק עד 1980 ולא רק בכך שהוגבלה תחילה לקומה וחצי ואחר כך שתיים וחצי קומות, אלא בכך ,שהממשלה זרקה את התמ"א לפתחן של העיריות שחלקן בכלל לא רצו אותה, דוגמת עירית תל אביב וחלקן לא ידעו בדיוק איך להתמודד איתה. לכן הצעת השר גלעד ארדן להרחיב את התמ"א לבניינים שנבנו עד 1992 ועוד הקלות, כבודה במקומה מונח, אולם עד שלא יוסדר נושא התמ"א בחקיקה ויחייב את העיריות והרשויות המקומיות העיכובים והבלבולים יימשכו לצערי״.

יוסי חסון, מנכ״ל החברה לחיזוק מבנים בישראל:״הכרזתו של השר ארדן חשובה משני טעמים עיקריים: האחד, שמועמדי המפלגות בבחירות מבינים את חשיבות התמ"א 38 לפתרון המחסור הקריטי ברבבות דיור בשוק. אני צופה שאחרי הכרזת ארדן, יבואו גם מועמדי מפלגות נוספות ויתחרו על פתרונות בנושא התמ"א, וזהו לכשעצמו צעד מבורך. ולעצם הצהרת ארדן: אין ספק שאם תיושם הצהרתו בחקיקה, מדובר בצעד דרמטי ביותר. כמות הדירות שיצטרפו לתמ"א, לפי החישוב שערכה החברה לחיזוק מבנים, יהיה עוד כ-65 אלף בניינים שנבנו במדינת ישראל בין 1980 ל-1992 ואין לי ספק שההקלות הנוספות בנושא הממד״ים וכו יקלו מאוד ויהפכו את התמ"א 38 לזמינה ונגישה יותר. ברגע שיוגדלו זכויות הבנייה ויתאפשר להוסיף לפחות עוד 4 קומות וכמו כן לנייד זכויות ליזמים שיעודדו אותם לקדם תמ"א 38 בפריפריה, זאת בתמורה לזכויות שיקבלו באיזור המרכז, אני צופה עתיד ורוד למה שהייתי מכנה תמא 38/4.

אורן מור, מנכ״ל אייקום התחדשות עירונית: ״לצערי זוהי מכת מוות נוספת לכל תכניות הפינוי בינוי. עד כה התמא 38 עיכבה ופגעה קשות ברוב תכניות הפינוי בינוי, יצרה אשליה שאין צורך בהן וגרמה למעדיפי ההחלטות לקדם תמא 38 שתוסיף טלאי על טלאי. כעת תהיה ״חינגה״ שלמה סביב התכנית החדשה, מה שיגרום למקבלי ההחלטות לנעול בתוך המגירה את כל תכניות הפינוי בינוי, וליזמים המעטים שעדיין נותרו במסגרת זו, להתייאש לחלוטין. לצערי, כך המדינה לא תוכל בשום פנים לסגור את פער ה-100 אלף הדירות החסרות. להיפך. הקיפאון שיווצר רק יחמיר מאוד את המצב״.

למדריך פינוי בינוי

מדריך מס רכישה

מדריכי דירה ומשכנתא