ארז כהן בתגובה על תכנית כחלון: "מכת מוות ניצחת לשוק משקיעי הדירות"
חדשות    

ארז כהן בתגובה על תכנית כחלון: "מכת מוות ניצחת לשוק משקיעי הדירות"

גורמים בשוק הדיור מגיבים להחלטת שר האוצר כחלון להגדיל באופן דרמטי את מס הרכישה ולעודד המרת משרדים לדירות; ארז כהן: "זוהי מכת מוות ניצחת לשוק משקיעי הדירות"

גורמים בשוק הדיור מגיבים הבוקר להחלטת שר האוצר כחלון להגדיל באופן דרמטי את מס הרכישה ולעודד המרת משרדים לדירות.

ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "זוהי מכת מוות ניצחת לשוק משקיעי הדירות. היא תגרום לכל המשקיעים למשוך את ידיהם מהדירות, תקטין באופן דרמטי את מלאי הדירות הנמצאות בשוק, ובמיוחד באיזור הביקוש בתל אביב וגוש דן ותגרום מיידית להאמרת מחירי השכירות. כחלון במו ידיו יפגע דווקא בצעירים וחסרי הדירה, אותה אוכלוסיה שהוא מבקש לעזור לה, כביכול. גם עצם העלאת מס הרכישה באופן דרמטי הינה פעולה לא סבירה בעליל שהציבור לא יוכל לעמוד בה והפיאסקו של המעמ אפס שהיינו עדים לו אשתקד, יהיה כאין וכאפס מול הנזק שהיא תגרום לשוק הדיור. התחזית שלי: עלייה מיידית במחירי הדירות באיזור הביקוש. עלייה מידית במחירי השכירות. מה טוב ייצא מכך?".

עפרה חדד, סמנכ"ל חברת יורו ישראל, סבור כי "מעבר לניסיון להגדיל את ההיצע, שלדעתי לא יקרה במיידי ולא יורגש, אין שום בשורה לזוגות שאין להם דירות. זוגות צעירים שהיום הם כבר לא צעירים, זוג עם שני ילדים וכדומה לא יכולים לקנות דירה כשישנה דרישה להון  עצמי של 30% על מנת לקחת משכנתא".

"כחלון לא נתן שום תקווה לרוכשים כגון מענק או הטבה לרוכשים בפריפריה  או  הקטנת הון עצמי, שום דבר מעבר להגדלת המיסוי והכבדה על אותם זוגות ששוכרים דירה.  מדוע שלא  יגלגל את כל  המיסים  שיגבה לחסרי הדיור?  מדוע רק לקחת? התוכנית מאכזבת ביותר.  בנוסף, קבלנים יעשו חשבון אם משתלם להם לגשת למכרזי מחיר למשתכן ואם לא אז הם לא ייגשו, ואז תישאל השאלה מי יבנה? ושוב – ההיצע הינו פחות מהביקוש", אומרת חדד.

לדברי רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק נדל"ן "ראשית צריך להמתין ולראות אלו סעיפים מהתוכנית הרחבה הזאת אכן יתממשו. לצערי השר כחלון הוא לא השר הראשון שמציג תוכנית לפתרונות דיור אך אני מקווה שהוא יהיה השר הראשון שמצליח ליישום תוכנית אחת בתחום הדיור. אני שמח ששר האוצר מבין שקודם כל צריך להגדיל את היצע הדירות, להביא עובדים זרים ולהסיר חסמים קשים בתוכניות התחדשות עירונית. מצד שני אני לא חושב שהגברת נטל המס על משקיעים היא פעולה נכונה. חלק ניכר מרוכשי הדירות להשקעה הם אזרחי מדינת ישראל מהמעמד הבינוני שנאלצים לקנות דירה נוספת כדי לבטח את עתידם הפנסיוני. כל מס שיוטל על רכישת דירות אלה רק יפגע בפנסיה של ציבור רחב. מי שיש לו כיסים עמוקים ימשיך וירכוש דירות להשקעה ללא הפרעה ממס זה או אחר".

ד"ר רינה דגני, מנכ"ל מכון גיאוקרטוגרפיה: "נתוני מחלקת המחקר של גיאוקרטוגרפיה מצביעים בעליל על כך שהנתונים על 100 אלף דירות, כביכול , המשמשות למשרדים במקום דירות, הינם מוגזמים ביותר, ולכן אינני מבינה מדוע כחלון ומשרד השיכון רואים משום מה את המרת הדירות ממשרידם לדירות כאחד מנושאי הדגל שלהם. אחד, במקום זאת הייתי מצפה שסוף סוף יתמקדו ברעיון הנכון באמת – התחדשות עירונית כוללת, שם בהחלט אפשר וניתן להוסיף מאסה של מאות אלפי יחידות דיור באיזור הביקוש. שתיים, לטעמי זוהי התערבות שלא לעניין בכוחות השוק. אם מישהו רוצה לעשות משרד בדירה וטוב לו עם זה מכל הבחינות, וזה טוב גם לבעלהבית, למה מוכרחים לאכוף בכוח, אם כוחות השוק הולכים לכיוון אחר? הנסיון מלמד שבכל פעם שרצו לכפות מהלכים המנוגדים לכוחות השוק, התוצאה היתה במקרה הטוב חסרת אפקטיביות, במקרה הגרוע סתם גרמה לנזק ובזבוז זמן ומשאבים".

אלדד תמיר מנכ"ל תמיר פישמן  על תוכנית הדיור של כחלון: "התוכנית מאכזבת מאוד . היא אינה נוקטת ביעדים ומטרות ברורים תוך הצבת לוחות זמנים . לרוב, תוכניות שאינן ברורות,  אינן מדידות וצפויות לא להצליח . תוכנית שמורכבת מכל כך הרבה סעיפים קטנים מכסה לרוב על היעדר מהות . עוד הוסיף, התוכנית אינה מהפכנית , והיא יותר המשך של אותו דבר , ואותם דברים עליהם מדברים כבר הרבה זמן . העלאת מיסים  תגרור לטעמי לעליה במחירים, כל  עוד אין טיפול מהפכני ביצירת היצע גדול ומספק . לכן בסופו של יום, התוכנית כולה תקום וטיפול על היכולת להציף את השוק בכמויות גדולות של קרקעות במקומות הנכונים ובזמן מהיר . כל שאר הסעיפים בתוכנית חסרי משמעות במקרה הטוב , ורוב הסיכויים שכל מה שהם יעשו זה יותר בירוקרטיה  ולחצים להעלאת מחירים".

ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים על החלטת כחלון בנושא פיצול דירות: "אני מברך את השר כחלון על החלטתו להקל על הציבור בנושא פיצול הדירות. זה כלי מעולה שיכול להגדיל את היצע הדירות הקטנות בשוק, ובכך יסייע להוזלת מחירי השכירות ולהיטיב עם משוחררי צבא, סטודנטים וזוגות צעירים שרוצים לשכור דירה במחיר שפוי . התקנה שמחייבת את החתמת כל בעלי הדירות בבניין בכדי לפצל את הדירה מטרפדת כל אפשרות לפיצול דירה כזה או אחר, ולדעתי יש לבטלה".

עוד הוסיף כי "דרך נוספת להוזלת דירות יכולה להיות באמצעות חיוב קבלנים למכור דירות כמעטפת בלבד במקומות מסוימים ומוסכמים. את גמר הדירה יעשה כל דייר לפי תקציבו ולפי טעמו בצורה עצמאית, מה שעשוי בהחלט להביא להורדת מחיר הדירות, וגם יחסוך לקבלנים התעסקות ומשאבים רבים בכל הקשור לעבודות גמר הדירה, כולל אחריות ושנת בדק הכפוף לחוק מכר דירות. לדעתי, במידה והקבלן יסיר את אחריותו מגמר הדירה זה עשוי לחסוך כסף רב במרכיב הדירה, ואף יוזיל משמעותית את מחירה. כמו כן יחסך מהציבור נושא התוספות והשינויים – שאף הוא מייקר את מחיר הדירה".